8 av 10 husdjur får julklapp i år

Julen ska vara god, för alla i familjen. Nästan 8 av 10 djurägare kommer att ge sitt husdjur en julklapp den 24:e. Det visar en ny undersökning från försäkringsbolaget If.

På julafton är det inte bara snälla barn som får julklappar. Även snälla djur får vara med och dela glädjen. De allra flesta av landets djurägare köper en julklapp till sitt husdjur, det visar en undersökning som If har gjort.Den mest populära gåvan består av något ätbart.

Mat årets ”djurklapp”

Vanligast är att ge djuret något ätbart (67 procent). Många husdjur får också en leksak (54 procent). Kläder är det däremot bara 12 procent av djurägarna som väljer att ge till sina djur.

9 procent ger djuret någon form av säkerhetsutrustning, som till exempel reflex, nytt koppel eller tasskydd. 6 procent ger bort en upplevelse i form av massage, frisering eller liknande.

– För de flesta är husdjuret en självklar familjemedlem och då är det inte konstigt att den får en julklapp när alla andra får det. Det är fint att djuren få vara med i julfirandet, säger Mariah Hohenthal, skadechef för djurskador på If.

Det är vanligast bland hundägare att skämma bort sitt djur med en julklapp – 9 av 10 hundägare planerar att ge sitt husdjur något extra i jul. Bland kattägare och hästägare är det drygt varannan som tänker göra det.

Så skyddar du ditt husdjur i jul – några tips från If:

Granen och julpyntet

• Förankra granen så att den inte välter om ditt husdjur försöker leka med den eller kommer för nära av annan anledning.
  • Presentsnöret på julklapparna kan ge svåra skador på tarmarna om djur tuggar i sig det.
  • Julen och vinterns vanliga blommor är vackra, men giftiga. Djur ska inte komma åt följande växter: amaryllis, hyacint, julros, julstjärna, mistel, tazett, tulpan och tidlösa.

Maten och godiset farligt för hunden

• Choklad som innehåller teobromin är giftigt för hundar. Symptomen är illamående, de dreglar, kräks, får diarré och får buksmärtor. Julgodis är ofta inlindat i aluminiumfolie på något sätt. Det ska hundar inte få i sig.
  • Julmaten är ofta väldigt fet och salt och det klarar inte hundar av. Det kan till och medleda till inflammation i bukspottskörteln. Samma sak är det med talgbollar och fettsvålar som ges till fåglar.
  • Ge aldrig russin eller vindruvor till en hund. Den kan bli akut sjuk i njursvikt.
  • Nötter kan fastna i halsen eller i tarmen. Ibland krävs operation för att få bort stoppet.

Om undersökningen:

Panelundersökningen genomfördes av Syno International och besvarades av 1516 respondenter från ett flertal onlinepaneler 27 november - 2 december 2020. 739 personer hade husdjur. Respondenterna som ingick i undersökningen hade en jämn fördelning mellan kön, ålder och geografisk hemort. Syno International har 55 anställda på 12 kontor världen över som samlar in och hanterar data kring konsumenter för ledande företag och organisationer.

Ifs starka tillväxt fortsätter – stabilt resultat för första halvåret trots storskador7.8.2024 08:42:42 CEST | Pressmeddelande

KVARTALSRAPPORT: I dag presenterar försäkringsbolaget If det finansiella resultatet för det andra kvartalet och första halvåret 2024. Den starka tillväxten inom alla affärsområden fortsätter. En sträng vinter i Norden tynger det första kvartalet, och stora skador i det andra kvartalet, men tack vare Ifs storlek och diversifiering är resultatet fortsatt starkt och stabilt.