ManpowerGroup

Långt kvar till jämställd arbetsmarknad

Dela
Gärna lika lön för lika arbete, men mindre än hälften av männen hoppas på att de flesta nyrekryterade cheferna i framtiden är kvinnor. Sex månaders pappaledighet ses av majoriteten som en självklarhet och skönhetsoperationer tros bli allt vanligare i jakten på drömjobbet. Det framgår av den senaste Work Life-undersökningen i samarbete med Kairos Future där närmare 10000 personer i Manpower-panelen svarade på frågor om jämställdhet på arbetsmarknaden om femton år.

Enligt undersökningen är det önskvärt, men inte alls särskilt troligt att den svenska arbetsmarknaden är mer jämställd om femton år. Det svenska arbetstagare ser som mest önskvärt är att kvinnor och män får lika lön för lika arbete. Kvinnorna är dock mer pessimistiska, bara 37 procent håller det för sannolikt, medan 58 procent av männen tror det.

Idag är 72 procent av alla chefer i Sverige män. Endast en fjärdedel av både männen och kvinnorna tror att de flesta nyrekryterade cheferna om femton år är kvinnor. Sju av tio kvinnor hoppas på en sådan utveckling, men endast 44 procent av männen tycker det är önskvärt. På frågan om hur stor sannolikheten är att en tredjedel av alla styrelseledamöter i svenska börsnoterade bolag kommer att vara kvinnor om femton år svarar 79 procent att det är önskvärt, men knappt hälften tror att det kommer att ske i realiteten.

- Det är positivt att utvecklingen mot en mer jämställd arbetsmarknad går framåt, men för att nå hela vägen krävs ett förändrat synsätt. Näringslivets chefer och ledare har en nyckelroll att skapa arbetsplatser med jämlika löner, utvecklingsmöjligheter och en balans mellan jobb och privatliv, säger Peter Lundahl, VD Manpower Sverige.

Skönhetsoperationer för karriärens skull

Hela fyra av tio svenskar tror att många unga kommer att låta skönhetsoperera sig för att avancera i karriären. Något fler kvinnor (43%) än män (39%) tror att detta är sannolikt. Däremot är det så få som fyra procent som tycker att det är en önskvärd utveckling.

Svenska män tar idag ut 21 procent av all föräldraledigheten. 80 procent av männen ser det som önskvärt att pappor i framtiden tar ut föräldraledighet i minst sex månader. Bland både män och kvinnor anser nära två av tre att detta också är sannolikt. Anställda inom offentlig förvaltning hoppas i störst utsträckning (90 %) att pappledighet i sex månader blir en självklarhet. Minst önskvärt är det bland de anställda inom byggbranschen, men även där är siffran hög - nästan åtta av tio tycker det är önskvärt.

64 procent tror att de flesta barnfamiljer med heltidsarbetande föräldrar kommer att köpa hushållsnära tjänster om femton år. 60-talisterna (sju av tio) tror mest på att barnfamiljerna kommer att köpa hushållsnära tjänster, medan 80-talisterna i minst utsträckning (59%) tror att en ökning kommer att ske och anser det dessutom inte särskilt önskvärt.

 För mer information, kontakta:

Hans Makander, informationschef Manpower Sverige, tel. 070-377 45 43.

hma@manpower.se

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel som kontinuerligt kommunicerar vad människor i Sverige tycker om jobbet, lönen och annat som är viktigt i livet. Panelen består av närmare 20 000 personer, som svarar på aktuella frågor om arbetslivet. Panelen representerar ett tvärsnitt av befolkningen, såväl vad gäller ålder och utbildning som geografisk härkomst.

Fakta om Manpower

Manpower skapar och levererar tjänster som gör kunderna till vinnare på en föränderlig arbetsmarknad. Manpower genererar drygt 20 000 jobb per år i Sverige. Manpower är med sina 4400 kontor i 82 länder världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster såsom uthyrning, rekrytering, hälsa, jobbförmedling, outsourcing och omställning. Manpower Sverige finns på 70 orter, har 11 000 medarbetare. Manpower omsatte 5,4 miljarder kr under 2008.

Kontakter

Dokument

Om

ManpowerGroup
ManpowerGroup
Evenemangsgatan 21, 5 tr.
169 79 Solna

0771-55 99 00http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom kompetens- och HR-tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Vi hjälper organisationer att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter miljontals människor i arbete. ManpowerGroup™ är sedan många år erkända för vår mångfald, inkludering, jämställdhet och 2025 utsågs vi till ett av världens mest etiska företag för sextonde året. I Sverige har vi omkring 4 000 medarbetare på drygt 50 orter över hela landet med varumärkena: Manpower®, Experis®, Talent Solutions® och Jefferson Wells®. Under 2024 fick 15 000 personer i Sverige jobb genom oss.

Följ ManpowerGroup

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från ManpowerGroup

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye