Patienters engagemang utvecklar vårdcentral

Hög tillgänglighet i vården är en av de viktigaste prioriteringarna för patienterna. Det visar patientundersökningen som Ekeby Hälsocenter nyligen genomförde.
I undersökningen fick patienterna prioritera tillgängligheten till telefon, drop in och bokade besök. Frågan "Hur viktiga är följande faktorer för dig när du väljer vårcentral?" graderades på en femgradig skala från 1 - oviktig till 5 - helt avgörande. Så här blev svaren för grad 4 och 5:
> Telefon: Helt avgörande 20%. Mycket viktig 49%. Totalt 69 procent.
> Drop in: Helt avgörande 20%. Mycket viktig 45%. Totalt 65 procent.
> Bokat besök: Helt avgörande 40%. Mycket viktig 46%. Totalt 86 procent.
En annan av de frågor som ställdes var "För att korta kötiderna och hinna med fler funderar vi på att korta drop in-besöket till 15 minuter. Om 15 minuter inte räcker så bokas du på en tid senare under dagen eller någon av de kommande dagarna. Vad tycker du om det? Svaren graderades på en femgradig skala från 1 - dåligt till 5 - bra. 69 procent svarade 4 eller 5.
Vårdcentralen har satsat mycket på tillgänglighet och hög bemanning, bland annat genom en omfattande drop in-verksamhet. Men den höga tillgängligheten har skapat en allt större efterfrågan, som i sin tur har ökat väntetiderna. Nya sätt att organisera verksamheten behövdes.
- Patienternas perspektiv har alltid varit vår utgångspunkt då vi planerat vår verksamhet. Det har bland annat inneburit att vi satsat på en omfattande drop in-verksamhet. Nu ser vi att patienterna prioriterar annorlunda och kommer därför att förändra vår organisation, säger Mats Brolin, verksamhetschef på Ekeby Hälsocenter.
Nya tider för drop in
Från måndagen den 31 oktober förändrar Ekeby Hälsocenter sin mottagning. Antalet timmar som drop in har öppet kommer att minskas till förmån för mer tid till bokade besök.
Drop in till sjuksköterska kommer att ha öppet 8-11 alla vardagar. Besöken begränsas till cirka 15 minuter för att korta väntetiderna. Om 15 minuter inte räcker så bokas patienten till en tid senare under dagen eller till någon av de kommande dagarna.
Hos Ekeby Hälsocenter innebär drop in att patienterna får träffa en sjuksköterska utan att ha bokat en tid i förväg. Mätningar som har gjorts på vårdcentralen visar att sköterskan själv klarar cirka 60 procent av besöken, resterande har behov av att få träffa en läkare eller någon annan vårdgivare, som exempelvis psykolog eller fysioterapeut.
Mer tid för patienter med större behov
Kortare öppettider för drop in och kortare drop in-besök kommer att ge mer utrymme för bokade besök för de patienter som är i större behov av vårdinsatser, är det tänkt.
- Våra möjligheter att planera verksamheten och prioritera patienterna efter deras behov kommer att bli bättre. Fler patienter med större och återkommande behov kommer att kunna få fasta tider för sina besök i stället för att komma till drop in, säger Eva-Mari Bräck som är sjuksköterska och biträdande verksamhetschef med ansvar för sköterske- och läkarmottagningen på Ekeby Hälsocenter.
Psykisk ohälsa
Andra förändringar som vårdcentralen genomför gäller arbetet med psykisk ohälsa och sjukskrivningar.
En rehabiliteringskoordinator kommer att träffa de patienter som riskerar att bli, eller redan är sjukskrivna. Rehabiliteringskoordinatorn hjälper patienten under rehabiliteringen genom att erbjuda ett paket av olika åtgärder, som samtal med kurator eller psykolog, besök hos fysioterapeut eller egna aktiviteter. Syftet är att minska antalet sjukskrivningar och att korta sjukskrivningsperioderna.
Vårdcentralens team för psykisk hälsa kommer att börja arbeta med en behandlingsmetod som kallas FACT (Fokuserad Acceptance and Commitment Therapy). Metoden innebär större fokus på att hitta förhållningssätt till de psykologiska svårigheter som patienten befinner sig i. Behandlingen innebär både kortare och färre besök. På så vis kan väntetiderna kortas rejält vilket ofta är avgörande för att minska risken för sjukskrivning och försämrat mående.
Tid hos läkare
Bristen på läkartider är stor i hela primärvården. Det finns många orsaker till detta, bland annat att för få allmänläkare utbildas och att primärvården är underfinansierad vilket begränsar möjligheterna att anställa tillräckligt många läkare. Landstinget i Uppsala län satsar minst på primärvården i hela Sverige. För varje invånare lägger vårt landsting cirka 3400 kr per år på primärvård. Snittet i hela landet är 4230 kr och i Stockholm 4500 kr (siffrorna gäller 2015 och är sammanställda av SKL, Sveriges kommuner och landsting).
Läkarbristen kan alltså bara till viss del lösas genom ökad läkarbemanning. Andra lösningar måste också till.
Ekeby Hälsocenter arbetar därför med att minska behovet av läkare på många olika sätt. Mätningar som har gjorts på vårdcentralen visar att en dryg fjärdedel av alla patienter som söker tid hos läkare har psykiska problem. Därför är en viktig insats att förebygga psykisk ohälsa och sjukskrivningar.
Alternativen till läkarbesök behöver också bli fler. På Ekeby Hälsocenter finns därför bland annat sex fysioterapeuter, flera psykologer och kuratorer, en dietist och flertalet olika gruppverksamheter för bland annat stress, kost och fysisk aktivitet.
Kvalitet, kontinuitet och medcinsk kompetens
Ekeby Hälsocenters patientundersökning tog även upp frågor om kvalitet, kontinuitet och medicinsk kompetens. Du kan se alla resultat från undersökningen i bifogat dokument.
Nyckelord
Kontakter
Mats BrolinVerksamhetschef och Verkställande direktör
Tel:070 626 00 11mats.brolin@ekebyhalsocenter.seBilder
Dokument
Länkar
Om
Melivas resa i Sverige började under 2020 i samgåendet med ett flertal erfarna vårdgivare, och är redan en av landets allra största aktörer inom primärvård med omkring 140 000 listade patienter. I nuläget är vi ungefär 7500 medarbetare inom Meliva.
Vi har en gedigen erfarenhet bakom oss med rötter från den finska vårdgivaren Mehiläinen, som sedan 1909 varit ledande inom sjuk- och hälsovården i vårt nordiska grannland. Mehiläinen var också tidigt drivande i digitaliseringen av vård i mobilen och datorn, en utveckling Meliva fortsätter att driva i Sverige.
Följ Meliva AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Meliva AB
Meliva öppnar vårdcentral i Vällingby Centrum – erbjuder drop-in varje vardag11.12.2025 08:02:00 CET | Pressmeddelande
Meliva har öppnat en ny vårdcentral mitt i Vällingby Centrum. Sedan i måndags den 8 december tar mottagningen emot patienter och erbjuder just nu drop-in varje vardag kl. 8.30–11.30 och 13.00–16.00.
1 av 3 kvinnor behöver behandling – så möter primärvården de nya riktlinjerna för klimakterievård4.11.2025 08:02:00 CET | Pressmeddelande
En tredjedel av alla kvinnor i klimakterieåldern önskar behandling för sina besvär, men tillgången till klimakterievård varierar stort mellan regioner. Nu har Socialstyrelsen släppt nya riktlinjer som ska göra vården mer jämlik – och där primärvården ska ta ett större ansvar för att tidigt upptäcka och behandla besvären. På Meliva vårdcentral Masthuggskajen i Göteborg har man redan tagit fasta på de nya riktlinjerna – och byggt en mottagning som möter kvinnor mitt i livet.
Extra vårdsatsning i Hovsjö – vårdcentral möter invånarna på gator och i skolor13.8.2025 08:02:00 CEST | Pressmeddelande
I Hovsjö, ett av de områden som Region Stockholm valt ut i sin särskilda satsning på hälsofrämjande vård, tar Meliva vårdcentral Tveta vården utanför mottagningens väggar. Genom promenader, skolbesök och gruppträffar möter vårdpersonalen invånarna i vardagen – för att förebygga sjukdomar, stärka gemenskapen och minska skillnader i hälsa.
Meliva öppnar vårdcentral i Vällingby9.7.2025 08:04:00 CEST | Pressmeddelande
Hösten 2025 öppnar Meliva vårdcentral Vällingby, med ingång på torget mittemot tunnelbanan. Vårdcentralen kommer att hjälpa patienter i alla åldrar, med fokus på god tillgänglighet och hög medicinsk kvalitet.
Meliva växer i södra Stockholm – förvärvar Din Vårdcentral Bagarmossen7.7.2025 08:02:00 CEST | Pressmeddelande
Meliva har den 2 juli tecknat avtal om att förvärva Din Vårdcentral Bagarmossen AB – en väletablerad och uppskattad vårdcentral med över 12 000 listade patienter i södra Stockholm. Förvärvet väntas slutföras under hösten 2025, efter godkännande från relevanta myndigheter och Region Stockholm.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

