Manpower Work Life om kreativitet: Svenskarna anser sig mer kreativa än sina kollegor

– Att så många både ser sin egen kreativitet och värdesätter möjligheten att få använda den är en positiv signal. Däremot verkar det finnas mer att göra när det gäller att bejaka och ta tillvara på kreativiteten på arbetsplatserna, säger Monica Längbo HR-direktör för ManpowerGroup Sverige.
De allra flesta svenskar, oavsett ålder, kön och bransch, ser sig själva som kreativa: hela 90 procent svarar ja på frågan om de ser sig själva som kreativa personer. Nästan lika många, 87 procent, uppger att det är viktigt att kunna få vara kreativ på jobbet. På frågan om varför det är viktigt är de vanligaste svaren att kreativitet gör att man känner sig mer engagerad i jobbet, att det är personligt utvecklande och att det gör jobbet mer intressant.
Nästan sju av tio, 68 procent, anger att de kan vara kreativa i ganska eller mycket stor utsträckning på sitt nuvarande jobb. Men skillnaderna är stora mellan olika branscher. Medan nästan fyra av tio inom forskning och utveckling anger att de kan vara kreativa på jobbet i mycket stor utsträckning är det bara knappt var tionde inom ekonomi och finans som har den möjligheten. Totalt sett är var fjärde svensk kreativt frustrerad på jobbet – de tycker det är viktigt att få vara kreativa men kan inte vara det i dag.
– Som chef kan man göra mycket genom sitt eget agerande. Arbetsgivare som låter kreativiteten få komma fram har sannolikt bättre chanser både att rekrytera och behålla kompetenta medarbetare, säger Monica Längbo.
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel med närmare 20 000 personer som regelbundet får svara på aktuella frågor om arbetslivet. Den senaste undersökningen genomfördes under oktober 2012.
Fakta nedan:
- Diagram: Så kreativa tycker vi att vi är
- Diagram: Så kreativa tycker vi att vi är jämfört med våra kollegor
- Diagram: Kreativ frustration i olika branscher
- Ordmoln: Svenskarnas bild av kreativitet
Pressbilder: - Monica Längbo, HR-direktör ManpowerGroup Sverige
För mer information, kontakta gärna:
Hans Makander, informationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, hans.makander@manpowergroup.se
Om undersökningen
Manpower Work Life-undersökningarna genomförs två gånger per år av Kairos Future på uppdrag av ManpowerGroup Sverige. Manpower Work Life-panelen i Sverige består av närmare 20 000 personer och är representativ för den arbetsföra befolkningen med avseende på kön, ålder och bostadsort. Det totala antalet svarande i den senaste undersökningen var 5 098 personer.
Om ManpowerGroup
ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. ManpowerGroup™ Sverige har 11 000 medarbetare på ett 70-tal orter och bedriver verksamhet under tre varumärken: Experis, Manpower och Right Management. Manpower.se är Sveriges största privata jobbsida på nätet med fler än 100 000 aktiva cv och tusentals lediga tjänster.
Nyckelord
Kontakter
Hélène BelinKommunikationschef - Kommunikation och PR
Tel:0703 77 45 43helene.belin@manpowergroup.seBilder




Dokument
Om
ManpowerGroup™ är världsledande inom kompetens- och HR-tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Vi hjälper organisationer att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter miljontals människor i arbete. ManpowerGroup™ är sedan många år erkända för vår mångfald, inkludering, jämställdhet och 2025 utsågs vi till ett av världens mest etiska företag för sextonde året. I Sverige har vi omkring 4 000 medarbetare på drygt 50 orter över hela landet med varumärkena: Manpower®, Experis®, Talent Solutions® och Jefferson Wells®. Under 2024 fick 15 000 personer i Sverige jobb genom oss.
Följ ManpowerGroup
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från ManpowerGroup
Stabil jobbprognos i IT-branschen inför starten av 202611.12.2025 07:55:00 CET | Pressmeddelande
Arbetsgivarna inom den svenska IT- och techbranschen ger en stabil jobbprognos på +18 procent inför det första kvartalet 2026. Men branschens sysselsättningstrend är svalare än den svenska arbetsmarknaden i övrigt. Det visar Experis Arbetsmarknadsbarometer.
Ny jobbprognos: Arbetsmarknaden tar fart under första kvartalet9.12.2025 07:12:59 CET | Pressmeddelande
Svenska arbetsgivare ger en stark sysselsättningsprognos på +30 procent inför det första kvartalet 2026, vilket är den mest optimistiska prognosen på flera år. Sysselsättningstrenden är positiv över hela landet och i samtliga undersökta branscher inför Q1. Det visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.
Helen Remnås ny landschef för ManpowerGroup i Sverige26.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
ManpowerGroup utser Helen Remnås, nu Managing Director för Experis, till ny landschef i Sverige från den 1 januari 2026. Den nuvarande tillförordnade landschefen Daniel Johansson fortsätter i sin roll som finansdirektör.
Hälften av svenskarna är stressade på jobbet varje dag11.11.2025 08:06:01 CET | Pressmeddelande
Så många som 52 procent av svenska medarbetare upplever daglig stress på jobbet och många är oroade över att deras arbetsbelastning påverkar balansen mellan arbete och privatliv negativt. Svenskarna rapporterar betydligt högre stress på jobbet än medarbetare i andra jämförbara länder, visar ManpowerGroups Global Talent Barometer.
Kvinnor har fortfarande sämre karriärmöjligheter i Sverige23.10.2025 08:06:08 CEST | Pressmeddelande
Svenska kvinnor upplever att de har färre möjligheter till kompetensutveckling och karriär, jämfört med männen. Det visar ManpowerGroups undersökning Global Talent Barometer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
