ManpowerGroup

Manpower Work Life om kreativitet: Svenskarna anser sig mer kreativa än sina kollegor

Dela
Ordmoln: Svenskarnas bild av kreativitet. 
I ordmolnet ovan åskådliggörs svaren på den öppna frågan ”Vad betyder kreativitet för dig?”. Ordens storlek svarar mot hur relativt vanliga de var i svaren.
Ordmoln: Svenskarnas bild av kreativitet. I ordmolnet ovan åskådliggörs svaren på den öppna frågan ”Vad betyder kreativitet för dig?”. Ordens storlek svarar mot hur relativt vanliga de var i svaren.

– Att så många både ser sin egen kreativitet och värdesätter möjligheten att få använda den är en positiv signal. Däremot verkar det finnas mer att göra när det gäller att bejaka och ta tillvara på kreativiteten på arbetsplatserna, säger Monica Längbo HR-direktör för ManpowerGroup Sverige.

De allra flesta svenskar, oavsett ålder, kön och bransch, ser sig själva som kreativa: hela 90 procent svarar ja på frågan om de ser sig själva som kreativa personer. Nästan lika många, 87 procent, uppger att det är viktigt att kunna få vara kreativ på jobbet. På frågan om varför det är viktigt är de vanligaste svaren att kreativitet gör att man känner sig mer engagerad i jobbet, att det är personligt utvecklande och att det gör jobbet mer intressant.

Nästan sju av tio, 68 procent, anger att de kan vara kreativa i ganska eller mycket stor utsträckning på sitt nuvarande jobb. Men skillnaderna är stora mellan olika branscher. Medan nästan fyra av tio inom forskning och utveckling anger att de kan vara kreativa på jobbet i mycket stor utsträckning är det bara knappt var tionde inom ekonomi och finans som har den möjligheten. Totalt sett är var fjärde svensk kreativt frustrerad på jobbet – de tycker det är viktigt att få vara kreativa men kan inte vara det i dag.

– Som chef kan man göra mycket genom sitt eget agerande. Arbetsgivare som låter kreativiteten få komma fram har sannolikt bättre chanser både att rekrytera och behålla kompetenta medarbetare, säger Monica Längbo.

Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel med närmare 20 000 personer som regelbundet får svara på aktuella frågor om arbetslivet. Den senaste undersökningen genomfördes under oktober 2012.

Fakta nedan:

  • Diagram: Så kreativa tycker vi att vi är
  • Diagram: Så kreativa tycker vi att vi är jämfört med våra kollegor
  • Diagram: Kreativ frustration i olika branscher
  • Ordmoln: Svenskarnas bild av kreativitet

Pressbilder: - Monica Längbo, HR-direktör ManpowerGroup Sverige

För mer information, kontakta gärna:
Hans Makander, informationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, hans.makander@manpowergroup.se

Om undersökningen

Manpower Work Life-undersökningarna genomförs två gånger per år av Kairos Future på uppdrag av ManpowerGroup Sverige. Manpower Work Life-panelen i Sverige består av närmare 20 000 personer och är representativ för den arbetsföra befolkningen med avseende på kön, ålder och bostadsort. Det totala antalet svarande i den senaste undersökningen var 5 098 personer.

Om ManpowerGroup

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. ManpowerGroup™ Sverige har 11 000 medarbetare på ett 70-tal orter och bedriver verksamhet under tre varumärken: Experis, Manpower och Right Management. Manpower.se är Sveriges största privata jobbsida på nätet med fler än 100 000 aktiva cv och tusentals lediga tjänster.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ordmoln: Svenskarnas bild av kreativitet. 
I ordmolnet ovan åskådliggörs svaren på den öppna frågan ”Vad betyder kreativitet för dig?”. Ordens storlek svarar mot hur relativt vanliga de var i svaren.
Ordmoln: Svenskarnas bild av kreativitet. I ordmolnet ovan åskådliggörs svaren på den öppna frågan ”Vad betyder kreativitet för dig?”. Ordens storlek svarar mot hur relativt vanliga de var i svaren.
Ladda ned bild
Så kreativa tycker vi att vi är. 
Diagrammet ovan visar hur svenskarna har svarat på frågan ”Tycker du själv att du är en kreativ person?”
Så kreativa tycker vi att vi är. Diagrammet ovan visar hur svenskarna har svarat på frågan ”Tycker du själv att du är en kreativ person?”
Ladda ned bild
Så kreativa tycker vi att vi är jämfört med våra kollegor. 
Diagrammet ovan visar hur svenskarna har svarat på frågan ”Jämfört med dina kollegor, hur kreativ skulle du säga att du är?”
Så kreativa tycker vi att vi är jämfört med våra kollegor. Diagrammet ovan visar hur svenskarna har svarat på frågan ”Jämfört med dina kollegor, hur kreativ skulle du säga att du är?”
Ladda ned bild
Kreativ frustration i olika branscher. 
Figuren ovan visar andelen svarande inom respektive bransch som angett att det är ganska eller mycket viktigt för dem att få vara kreativa på jobbet samtidigt som de endast i ganska eller mycket liten utsträckning har möjlighet att vara det.
Kreativ frustration i olika branscher. Figuren ovan visar andelen svarande inom respektive bransch som angett att det är ganska eller mycket viktigt för dem att få vara kreativa på jobbet samtidigt som de endast i ganska eller mycket liten utsträckning har möjlighet att vara det.
Ladda ned bild

Dokument

Om

ManpowerGroup
ManpowerGroup
Evenemangsgatan 21, 5 tr.
169 79 Solna

0771-55 99 00http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom kompetens- och HR-tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Vi hjälper organisationer att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter miljontals människor i arbete. ManpowerGroup™ är sedan många år erkända för vår mångfald, inkludering, jämställdhet och 2025 utsågs vi till ett av världens mest etiska företag för sextonde året. I Sverige har vi omkring 4 000 medarbetare på drygt 50 orter över hela landet med varumärkena: Manpower®, Experis®, Talent Solutions® och Jefferson Wells®. Under 2024 fick 15 000 personer i Sverige jobb genom oss.

Följ ManpowerGroup

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från ManpowerGroup

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye