Debattartikel: Släpp fram kreativiteten – öka lönsamheten
För de allra flesta företag är lönsamheten helt avgörande. I svåra tider som vi nu går igenom överväger många att skära ner. Men vi vill dela med oss av några tips för att göra tvärtom – utveckla i stället för att avveckla.
Ett vanligt sätt att öka lönsamheten är att öka produktiviteten. Men det behöver inte vara genom att färre personer utför lika mycket arbete – det kan också vara genom att lika många gör mer.
Under våren argumenterade två forskare på SvD Brännpunkt för att produktiviteten bara kan öka om de anställda kan påverka och utvecklas. En ytlig syn på produktivitet, med ökade krav och hårdare styrning, skapar enligt forskarna både dåliga resultat och dålig arbetsmiljö.
Forskarna förordade inflytande över arbetssituationen som lösning. Vi vill dela med oss av ytterligare några förslag. Tre av förslagen kommer faktiskt från medarbetarna själva – anställda och chefer på företag och organisationer i hela landet.
I den senaste undersökningen från Manpower Work Life, Sveriges största arbetslivspanel, svarade sju av tio att det finns en stor outnyttjad kreativitet på deras arbetsplatser. Mer än hälften upplever att deras arbetsgivare inte främjar kreativiteten – trots att en majoritet tror att det skulle öka både trivseln och lönsamheten.
Samtidigt står företagen inför en rad utmaningar. Manpowers senaste talangundersökning visade att mer än var tredje företag i Sverige avstod från att anställa för att de inte hittade rätt kompetens. 2011 var motsvarande andel ungefär en sjättedel. Konkurrensen om de bästa medarbetarna ökar alltså allt mer.
Dessutom konstaterade Vinnova och forskningsinstitutet IMIT i en rapport förra året att det ökade behovet av kreativitet och förändringsvilja medför nya krav på organisation och ledarskap. Om ledningens roll har varit att ta fram detaljerade mål, direktiv och mätningar är den nu snarare att peka ut riktning, skapa förutsättningar för att experimentera och att erbjuda stimulerande arbetsuppgifter.
Hur gör man då för att öka kreativiteten på svenska arbetsplatser? Manpower Work Life-panelen har en tydlig uppfattning om vilka tre faktorer som är viktigast:
- Att medarbetare erkänns och uppmärksammas.
- Att det är möjligt att driva egna förslag vidare.
- Att det finns bra system för att ta till vara på medarbetares idéer.
Som arbetsgivare har vi en viktig uppgift i att tillvarata medarbetarnas kompetens. Förutom kunskaper kräver kreativitet också inre motivation och metoder för nytänkande. Det räcker det alltså inte att rekrytera personer med rätt kompetens – de måste också få förutsättningar att använda den.
Kairos Future har under det senaste decenniet gjort en lång rad studier av förutsättningar för kreativitet och innovationskraft i såväl svenska som globala företag. Resultaten visar att de nyckelfaktorer som Work Life-panelen lyfter fram också har en mycket stark koppling till kundnöjdhet och konkurrenskraft.
ManpowerGroups medarbetare byter ofta miljöer. Våra konsulter är vana att sätta sig in i nya roller och göra nya saker på nya sätt. Men att tänka nytt är även viktigt för oss som organisation: Om vi ska kunna erbjuda våra kunder de lösningar de behöver måste vi ligga i framkant. Därför är det viktigt för oss att hela tiden analysera hur arbetslivet utvecklas.
Manpower Work Life-undersökningen visade också på två konkreta förbättringsmöjligheter för oss chefer. Dels bedömer åtta av tio att lönsamheten och trivseln skulle öka om cheferna är kreativa och uppmuntrar medarbetarna att vara det, dels finns det ett samband mellan uppmuntran av nya idéer och förtroendet för chefen.
Men inte bara det enskilda företagets tillväxt utan hela samhällets bygger på innovationer. Innovationer handlar inte bara om att ta fram nya produkter, det kan lika gärna handla om tjänster, processer, affärsmodeller eller upplevelser. Och alla innovationer förutsätter kreativitet och bygger på kombinationen av ett kreativt klimat och arbetssätt och system som stödjer kreativitet.
Om undersökningsresultaten stämmer får arbetsgivare som satsar på kreativitet ett mer innovativt klimat, samtidigt som både trivseln och lönsamheten ökar. Så släpp fram din egen och de anställdas kreativitet – potentialen är enorm.
Lars Forseth, vd ManpowerGroup
Mats Lindgren, vd Kairos Future
Nyckelord
Kontakter
Hélène BelinKommunikationschef - Kommunikation och PR
Tel:0703 77 45 43helene.belin@manpowergroup.seOm
ManpowerGroup™ är världsledande inom kompetens- och HR-tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Vi hjälper organisationer att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter miljontals människor i arbete. ManpowerGroup™ är sedan många år erkända för vår mångfald, inkludering, jämställdhet och 2025 utsågs vi till ett av världens mest etiska företag för sextonde året. I Sverige har vi omkring 4 000 medarbetare på drygt 50 orter över hela landet med varumärkena: Manpower®, Experis®, Talent Solutions® och Jefferson Wells®. Under 2024 fick 15 000 personer i Sverige jobb genom oss.
Följ ManpowerGroup
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från ManpowerGroup
Stabil jobbprognos i IT-branschen inför starten av 202611.12.2025 07:55:00 CET | Pressmeddelande
Arbetsgivarna inom den svenska IT- och techbranschen ger en stabil jobbprognos på +18 procent inför det första kvartalet 2026. Men branschens sysselsättningstrend är svalare än den svenska arbetsmarknaden i övrigt. Det visar Experis Arbetsmarknadsbarometer.
Ny jobbprognos: Arbetsmarknaden tar fart under första kvartalet9.12.2025 07:12:59 CET | Pressmeddelande
Svenska arbetsgivare ger en stark sysselsättningsprognos på +30 procent inför det första kvartalet 2026, vilket är den mest optimistiska prognosen på flera år. Sysselsättningstrenden är positiv över hela landet och i samtliga undersökta branscher inför Q1. Det visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.
Helen Remnås ny landschef för ManpowerGroup i Sverige26.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
ManpowerGroup utser Helen Remnås, nu Managing Director för Experis, till ny landschef i Sverige från den 1 januari 2026. Den nuvarande tillförordnade landschefen Daniel Johansson fortsätter i sin roll som finansdirektör.
Hälften av svenskarna är stressade på jobbet varje dag11.11.2025 08:06:01 CET | Pressmeddelande
Så många som 52 procent av svenska medarbetare upplever daglig stress på jobbet och många är oroade över att deras arbetsbelastning påverkar balansen mellan arbete och privatliv negativt. Svenskarna rapporterar betydligt högre stress på jobbet än medarbetare i andra jämförbara länder, visar ManpowerGroups Global Talent Barometer.
Kvinnor har fortfarande sämre karriärmöjligheter i Sverige23.10.2025 08:06:08 CEST | Pressmeddelande
Svenska kvinnor upplever att de har färre möjligheter till kompetensutveckling och karriär, jämfört med männen. Det visar ManpowerGroups undersökning Global Talent Barometer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
