Svenskarna bryr sig om värderingar på jobbet
– Värderingar är viktigare än någonsin för att företag ska klara sig i konkurrensen. I dag frågar vi oss vad ett företag står för, inte bara om vi tycker att deras produkter eller tjänster är bra, säger Lars Forseth, vd på ManpowerGroup Sverige.
Den senaste Manpower Work Life-undersökningen visar att 83 procent av svenskarna tycker att det är viktigt att arbetsgivare organiserar verksamheten utifrån tydliga värderingar. Siffran är något högre bland kvinnor (88 procent) än bland män (78 procent). Samtidigt tycker bara 59 procent att detta görs på deras nuvarande arbetsplats.
– Vi ser en tydlig trend där företag som berättar om sina värderingar lyckas bättre med att locka och behålla duktiga medarbetare. Lönekuvertet räcker inte längre – framför allt unga människor motiveras i stället av att känna att de bidrar till ett högre syfte på jobbet, säger Lars Forseth.
Var femte svensk, 19 procent, anser att det som lockar mest med drömjobbet är en möjlighet att hjälpa andra och förbättra samhället, enligt en undersökning från Manpower Work Life tidigare i år. Det kan till exempel jämföras med att sju procent prioriterade lönen, och bara en procent ansåg att status lockade mest.
Tre tips: Så kan företag arbeta med värderingar
- Formulera tillsammans. Involvera alla medarbetare i arbetet med att ta fram en värdegrund. Sammanfatta gemensamt värdegrunden i ett fåtal positiva värdeord och beskriv vad de betyder i den dagliga verksamheten.
- Gör det levande. Låt inte värdegrundsarbetet stanna vid nedskrivna ord, utan se till att värderingarna genomsyrar den dagliga verksamheten. Skapa rutiner för hur värdegrunden återkommande kan diskuteras vid exempelvis rekrytering, interna möten och utvecklingssamtal.
- Lev som ni lär. Cheferna på företaget måste föregå med gott exempel och leva som de lär.
Lyft också fram medarbetare som agerar i enlighet med värdegrunden som positiv inspiration för hela företaget.
Fakta: På frågan ”Hur viktigt tycker du att det är att din arbetsgivare organiserar verksamheten utifrån tydliga värderingar?”, svarade 83 procent att de tycker det är viktigt. Siffran är något högre bland kvinnor (88 procent) än bland män (78 procent). På frågan ”Gör din arbetsgivare detta?” svarade 59 procent ja.
För mer information, kontakta gärna:
Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se
Om Manpower Work Life
Manpower Work Life-undersökningarna genomförs två gånger per år av Kairos Future på uppdrag av ManpowerGroup Sverige. Manpower Work Life-panelen i Sverige består av närmare 20 000 personer och är representativ för den arbetsföra befolkningen med avseende på kön, ålder och bostadsort. Den senaste undersökningen genomfördes under september 2016 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 4 398 personer deltog.
Nyckelord
Kontakter
Hélène BelinKommunikationschef - Kommunikation och PR
Tel:0703 77 45 43helene.belin@manpowergroup.seBilder
Om
ManpowerGroup™ är världsledande inom kompetens- och HR-tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Vi hjälper organisationer att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter miljontals människor i arbete. ManpowerGroup™ är sedan många år erkända för vår mångfald, inkludering, jämställdhet och 2025 utsågs vi till ett av världens mest etiska företag för sextonde året. I Sverige har vi omkring 4 000 medarbetare på drygt 50 orter över hela landet med varumärkena: Manpower®, Experis®, Talent Solutions® och Jefferson Wells®. Under 2024 fick 15 000 personer i Sverige jobb genom oss.
Följ ManpowerGroup
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från ManpowerGroup
Stabil jobbprognos i IT-branschen inför starten av 202611.12.2025 07:55:00 CET | Pressmeddelande
Arbetsgivarna inom den svenska IT- och techbranschen ger en stabil jobbprognos på +18 procent inför det första kvartalet 2026. Men branschens sysselsättningstrend är svalare än den svenska arbetsmarknaden i övrigt. Det visar Experis Arbetsmarknadsbarometer.
Ny jobbprognos: Arbetsmarknaden tar fart under första kvartalet9.12.2025 07:12:59 CET | Pressmeddelande
Svenska arbetsgivare ger en stark sysselsättningsprognos på +30 procent inför det första kvartalet 2026, vilket är den mest optimistiska prognosen på flera år. Sysselsättningstrenden är positiv över hela landet och i samtliga undersökta branscher inför Q1. Det visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.
Helen Remnås ny landschef för ManpowerGroup i Sverige26.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
ManpowerGroup utser Helen Remnås, nu Managing Director för Experis, till ny landschef i Sverige från den 1 januari 2026. Den nuvarande tillförordnade landschefen Daniel Johansson fortsätter i sin roll som finansdirektör.
Hälften av svenskarna är stressade på jobbet varje dag11.11.2025 08:06:01 CET | Pressmeddelande
Så många som 52 procent av svenska medarbetare upplever daglig stress på jobbet och många är oroade över att deras arbetsbelastning påverkar balansen mellan arbete och privatliv negativt. Svenskarna rapporterar betydligt högre stress på jobbet än medarbetare i andra jämförbara länder, visar ManpowerGroups Global Talent Barometer.
Kvinnor har fortfarande sämre karriärmöjligheter i Sverige23.10.2025 08:06:08 CEST | Pressmeddelande
Svenska kvinnor upplever att de har färre möjligheter till kompetensutveckling och karriär, jämfört med männen. Det visar ManpowerGroups undersökning Global Talent Barometer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
