AB Sveriges Säkerställda Obligationers delårsrapport för januari–juni 2021

AB Sveriges Säkerställda Obligationers (SCBC) delårsrapport för januari–juni 2021 finns nu tillgänglig på sbab.se/IR.

Januari–juni 2021 (Januari–juni 2020)

• Rörelseresultatet uppgick till 1 038 mnkr (821)
• Räntenettot uppgick till 1 725 mnkr (1 501)
• Kostnaderna uppgick till 616 mnkr (553)
• Kreditförlusterna (netto) uppgick till positiv 3 mnkr (negativ 18)
• Kärnprimärkapitalrelationen uppgick till 15,8 procent (16,7)
• Samtliga upplåningsprogram har fortsatt högsta kreditbetyg från Moody’s

AB Sveriges Säkerställda Obligationer (publ), med engelsk firma The Swedish Covered Bond Corporation, ”SCBC”, är ett helägt dotterbolag till statsägda SBAB Bank AB (publ). SCBC är ett kreditmarknadsbolag vars huvudsakliga verksamhet är att emittera säkerställda obligationer på den svenska och internationella marknaden.

Bostadspriserna föll på bred front i juli – kan inte förklaras av normala säsongsmönster3.8.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lägenhetspriserna föll i samtliga regioner i Sverige i juli med undantag av Stormalmö. I Storstockholm backade lägenhetspriserna med 2,6 procent. Villapriserna föll med 3,4 respektive 4,4 procent i Storgöteborg och Stormalmö medan de stod mer eller mindre stilla i Storstockholm. Prisnedgångarna kan inte förklaras av normala säsongsmönster. Det visar SBAB:s och Booli:s prisindex HPI baserat på samtliga registrerade bostadsförsäljningar på Booli under juli.

Kvinnor och yngre oroar sig mest över ekonomin under sommaren13.7.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sol, sommar och semester, men också lite stress och ekonomisk oro. Även om majoriteten inte är särskilt oroade över sin ekonomi under semestern uppger ändock 45 procent av kvinnorna och 36 procent av männen att de känner oro för sin privatekonomi i samband med semestern. Fler kvinnor än män stressas också av förväntningarna under sommaren, och speciellt de yngre. Det visar en ny undersökning från SBAB.