Affären klar: Stordalen och Altor nya ägare av Vinggruppen

Igår presenterades den nya ägartrion för Vinggruppen, Stordalen-kontrollerade Strawberry Group, Altor Fund V och TDR Capital, vid en presskonferens i Stockholm. Tidigt på torsdagsmorgonen kunde affären formellt avslutas, vilket innebär att den nya koncernen Nordic Leisure Travel Group, bildad av ägarna, från och med idag äger Ving, Spies, Tjäreborg och det nordiska flygbolaget som nu bytt namn till Sunclass Airlines.

Petter Stordalen, Strawberry Group, Magnus Wikner, koncernchef Vinggruppen och Harald Mix, Altor Fund V. Fotograf Kate Gabor

- Det känns helt fantastiskt att vi nu har slutfört denna mycket komplexa affär som nu säkrar verksamheten, alla inbokade resor och våra 2 300 medarbetares jobb. Jag vill passa på att rikta ett stort tack till alla anställda som jobbat dag och natt de senaste veckorna för att hålla vår verksamhet vid liv samt till alla gäster och samarbetspartners som visat oss ett fantastiskt stöd. Jag vill givetvis även rikta ett stort tack till de nya ägarna. För deras passionerade inställning och vilja att driva vidare vårt företag på bästa möjliga sätt. Jag är otroligt stolt och glad att vi står här idag och jag är övertygad om att våra nya ägare medför fantastiska möjligheter för oss framöver, säger Magnus Wikner, koncernchef Vinggruppen i Norden.

Konkursförvaltarna i Sverige och i Danmark har godkänt avtalen och det nya ägarskapet. Ägarbytet har ingen påverkan för medarbetare eller gästers nuvarande eller kommande semesterresor.

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving AB och har cirka 700 000 resenärer årligen.

Ving lyfter igen – sommarprogrammet 2020 är här!26.6.2020 10:20:54 CESTPressmeddelande

Från den 25 juli kan soltörstande svenskar åter igen resa till Medelhavet med Ving. Sedan reseavrådan släpptes har företaget jobbat intensivt med att få flyg och hotell redo för ”take off”. Parallellt har ett arbete gjorts med utökade säkerhetsrutiner för tryggt resande under pandemin samt generösare villkor vid nybokningar. Semesterpaket med reguljärflyg är möjligt från och med den 1 juli.

Ving och Nordic Choice lanserar semester med Lollo & Bernie i Sverige i sommar20.5.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

I väntan på att barnfamiljer ska kunna resa utomlands till Vings populära familjehotell Sunwing Family Resorts så får de populära maskotarna Lollo & Bernie komma till Sverige istället. Nu lanserar Ving i samarbete med Nordic Choice en ny satsning där Lollo & Bernie kommer att finnas på tre utvalda hotell i Stockholm, Göteborg och Malmö i sommar. På plats erbjuds efterlängtade aktiviteter för de allra minsta med barnklubb och Teen Lounge för de lite äldre barnen.

Vings samtliga gäster hemma i kväll – 23 500 nordiska gäster hemtagna inom drygt en vecka25.3.2020 13:38:56 CETPressmeddelande

Ikväll den 25 mars cirka kl 21.00 landar Vings sista svenska charterresenärer, som befann sig utomlands i samband med UD:s reseavrådan, från Thailand på Arlanda Airport, Stockholm. I och med det avslutas den mest omfattande hemtagningsoperationen som Ving har hanterat där drygt 23 500 resenärer i Norden har tagits hem från 55 olika länder i alla världsdelar, undantaget Antarktis. Allt detta inom loppet av lite drygt en vecka.