Affären klar: Stordalen och Altor nya ägare av Vinggruppen

Igår presenterades den nya ägartrion för Vinggruppen, Stordalen-kontrollerade Strawberry Group, Altor Fund V och TDR Capital, vid en presskonferens i Stockholm. Tidigt på torsdagsmorgonen kunde affären formellt avslutas, vilket innebär att den nya koncernen Nordic Leisure Travel Group, bildad av ägarna, från och med idag äger Ving, Spies, Tjäreborg och det nordiska flygbolaget som nu bytt namn till Sunclass Airlines.

Petter Stordalen, Strawberry Group, Magnus Wikner, koncernchef Vinggruppen och Harald Mix, Altor Fund V. Fotograf Kate Gabor

- Det känns helt fantastiskt att vi nu har slutfört denna mycket komplexa affär som nu säkrar verksamheten, alla inbokade resor och våra 2 300 medarbetares jobb. Jag vill passa på att rikta ett stort tack till alla anställda som jobbat dag och natt de senaste veckorna för att hålla vår verksamhet vid liv samt till alla gäster och samarbetspartners som visat oss ett fantastiskt stöd. Jag vill givetvis även rikta ett stort tack till de nya ägarna. För deras passionerade inställning och vilja att driva vidare vårt företag på bästa möjliga sätt. Jag är otroligt stolt och glad att vi står här idag och jag är övertygad om att våra nya ägare medför fantastiska möjligheter för oss framöver, säger Magnus Wikner, koncernchef Vinggruppen i Norden.

Konkursförvaltarna i Sverige och i Danmark har godkänt avtalen och det nya ägarskapet. Ägarbytet har ingen påverkan för medarbetare eller gästers nuvarande eller kommande semesterresor.

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving AB och har cirka 700 000 resenärer årligen.

Ving redovisar öppet all klimatkompensation10.10.2019 08:33:20 CESTPressmeddelande

Ving klimatkompenserar för alla 1,5 miljoner nordiska gästers flygresor (oavsett flygbolag) samt alla busstransfers och egna hotell. Företaget har därmed ett av de mest omfattande programmen i branschen. Ving redovisar öppet samtliga utsläpp samt vilka utsläppsminskningsprojekt man investerar i, där alla är verifierade av tredje part och certifieras av FN:s Clean Development Mechanism (CDM), Verified Carbon Standard eller Gold Standard.