Aftonbladet gör rekord – och ser över kostnaderna
I dag presenterar Aftonbladets ägare Schibsted resultatet för första kvartalet 2020 (Q1). Trots Aftonbladets unika position som svenska folkets nyhetsdestination, med läsarrekord och snabb tillväxt av digitala prenumeranter, faller intäkterna och kostnaderna måste sänkas.

Aldrig tidigare har så många sökt sig till Aftonbladet för att ta del av mediehusets journalistik, under coronan ligger de dagliga besökssiffrorna på fyra-fem miljoner. Efterfrågan på digitala Plus-prenumerationer ökar kraftigt och den digitala hälsotjänsten Wellobe växer. Aftonbladet ser också en stark tillväxt i poddar och featurevertikaler.
Men tillväxten räcker inte för att kompensera för en utmanande annonsmarknad.
Aftonbladets annonsintäkter har varit hårt pressade de senaste två åren, framför
allt till följd av minskade intäkter från spelbranschen. Detta i kombination med att
intäkterna från försäljning av papperstidningen sjunker strukturellt och coronaeffekter i marknaden har gjort att Aftonbladet nu behöver sänka sina kostnader för att vara långsiktigt starkt och lönsamt. Aftonbladet lägger därför i dag ett sparpaket på 100 miljoner, med full effekt i slutet av 2021. Runt 50 tjänster kommer att beröras.
– Det är tuffa tider för mediebranschen, vi står mitt i den digitala transformationen och på det kommer nu coronan som slår hårt mot hela samhällsekonomin. Paradoxen är att vi är starkare än någonsin i journalistiken, samtidigt som intäkterna är svaga. För att säkra att Aftonbladet kan fortsätta växa och vara bärkraftigt i en digital värld måste vi nu ställa om och spara rejält. Tyvärr kommer det även att påverka antalet tjänster, både på redaktionen och affärssidan säger Lena K Samuelsson, publisher för Aftonbladet.
Kostnadsstrukturen kommer nu att ses över även när det gäller centrala kostnader för funktioner som delas med andra Schibsted-bolag inom divisionen News Media.
– Aftonbladets journalistik är viktig både ur ett samhälleligt och ekonomiskt perspektiv, positionen som svenska folkets primära nyhetsdestination har förstärkts under rapporteringen om covid-19. De beslut som fattas nu handlar om att säkra och stärka Aftonbladets position långsiktigt, säger Siv Juvik Tveitnes, chef för News Media-divisionen inom Schibsted.
Aftonbladet har också starka band med de andra bolagen i Sverige, inte minst tillväxtbolagen inom Schibsted Next.
– Aftonbladets räckvidd och position är helt centrala för Schibsteds digitala ekosystem i Sverige. När branschen nu står inför strukturella utmaningar på annonssidan gör Aftonbladet det som ligger i tidningens DNA, man agerar kraftfullt och framåtriktat i en svår situation, säger Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal.
Förhandlingar med de lokala fackklubbarna inleds under den här veckan.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Aftonbladet är en del av Schibsted och svenska folkets primära nyhetskälla. Varje dag når tidningen omkring 3,9 miljoner läsare och tittare, via mobila plattformar, webben, online video och som papperstidning. Omkring 250 000 svenskar är i dag prenumeranter på Aftonbladet Plus. Aftonbladet har ca 300 anställda. Omsättningen 2018 var 1,8 miljarder kronor och vinsten 204 miljoner kronor (EBITDA). Tidningen grundades 1830 av Lars Johan Hierta och ägs av den norska mediekoncernen Schibsted (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent).
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet lyfter närheten till stjärnorna i ny kampanj för OBOS Damallsvenskan15.4.2021 08:45:00 CEST | Pressmeddelande
Nära till stjärnorna är namnet på Sportbladets nya kampanj för OBOS Damallsvenskan. Genom en inspirerande film lanseras kampanjen nu inför seriestarten den 17 april.
SvD-trio gör ny podd – går på djupet i svensk inrikespolitik15.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet lanserar nu ännu en podcast till läsarna för att öka engagemanget och erbjuda en journalistik som svarar just mot deras behov. Den här gången handlar det om en initierad podd om svensk inrikespolitik. Den leds av SvD:s namnkunniga trio, Annie Reuterskiöld, Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson.
Axel Lindén får Aftonbladets litteraturpris8.4.2021 08:05:00 CEST | Pressmeddelande
Författaren Axel Lindén, som skrivit “Fårdagboken” och “Tillstånd”, tilldelas Aftonbladets litteraturpris 2020. “Axels Lindéns författarskap skildrar ett i grunden förtvivlat tillstånd, men också ett envist motstånd och motvallsliv. Det hanterar också, med humor, det egna hyckleriet, de alltför stora orden, politiken och den förmodade godheten”, säger Aftonbladets kulturchef Karin Pettersson.
Aftonbladet instiftar klimatjournalistpris7.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
I höst delas Aftonbladets klimatjournalistpris ut för första gången. Johan Rockström, professor i miljövetenskap, är en av jurymedlemmarna. ”Det är väldigt viktigt att premiera det skickliga journalistiska hantverket för att översätta vetenskap till spännande klimatjournalistik”, säger Johan Rockström.
Raoul Grünthal lämnar Schibsted 31.3.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Schibstedkoncernen meddelar att Raoul Grünthal, chef över den svenska verksamheten och affärsområdet Next, har valt att lämna bolaget efter 15 år.
Niklas Hydén rekryteras till VD för nystartade Sweship25.3.2021 10:30:51 CET | Pressmeddelande
Sweship är ett helt nytt bolag för distributionslösningar inom e-handel som samägs av Schibsted och Bonnier News. Nu rekryteras Niklas Hydén till ny VD för bolaget.
Millennials nås effektivt via displayannonsering24.3.2021 10:43:48 CET | Pressmeddelande
Linjär-tv är inte längre den mest effektiva mediekanalen för att bygga långsiktig medieeffekt hos millennials. En ny studie visar att det istället är displayannonsering som är mest effektivt i att generera långsiktig medieeffekt i den unga målgruppen. Studien ger helt nya insikter om hur annonsering i olika medier leder till ökad säljdrivande och varumärkesbyggande effektivitet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum