Schibsted

Aftonbladet gör rekord – och ser över kostnaderna

Dela

I dag presenterar Aftonbladets ägare Schibsted resultatet för första kvartalet 2020 (Q1). Trots Aftonbladets unika position som svenska folkets nyhetsdestination, med läsarrekord och snabb tillväxt av digitala prenumeranter, faller intäkterna och kostnaderna måste sänkas.

– Vi är starkare än någonsin i journalistiken, samtidigt som intäkterna är svaga, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.
– Vi är starkare än någonsin i journalistiken, samtidigt som intäkterna är svaga, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.

Aldrig tidigare har så många sökt sig till Aftonbladet för att ta del av mediehusets journalistik, under coronan ligger de dagliga besökssiffrorna på fyra-fem miljoner. Efterfrågan på digitala Plus-prenumerationer ökar kraftigt och den digitala hälsotjänsten Wellobe växer. Aftonbladet ser också en stark tillväxt i poddar och featurevertikaler.

Men tillväxten räcker inte för att kompensera för en utmanande annonsmarknad.

Aftonbladets annonsintäkter har varit hårt pressade de senaste två åren, framför

allt till följd av minskade intäkter från spelbranschen. Detta i kombination med att

intäkterna från försäljning av papperstidningen sjunker strukturellt och coronaeffekter i marknaden har gjort att Aftonbladet nu behöver sänka sina kostnader för att vara långsiktigt starkt och lönsamt. Aftonbladet lägger därför i dag ett sparpaket på 100 miljoner, med full effekt i slutet av 2021. Runt 50 tjänster kommer att beröras.

–  Det är tuffa tider för mediebranschen, vi står mitt i den digitala transformationen och på det kommer nu coronan som slår hårt mot hela samhällsekonomin. Paradoxen är att vi är starkare än någonsin i journalistiken, samtidigt som intäkterna är svaga. För att säkra att Aftonbladet kan fortsätta växa och vara bärkraftigt i en digital värld måste vi nu ställa om och spara rejält. Tyvärr kommer det även att påverka antalet tjänster, både på redaktionen och affärssidan säger Lena K Samuelsson, publisher för Aftonbladet. 

Kostnadsstrukturen kommer nu att ses över även när det gäller centrala kostnader för funktioner som delas med andra Schibsted-bolag inom divisionen News Media. 

– Aftonbladets journalistik är viktig både ur ett samhälleligt och ekonomiskt perspektiv, positionen som svenska folkets primära nyhetsdestination har förstärkts under rapporteringen om covid-19. De beslut som fattas nu handlar om att säkra och stärka Aftonbladets position långsiktigt, säger Siv Juvik Tveitnes, chef för News Media-divisionen inom Schibsted.

Aftonbladet har också starka band med de andra bolagen i Sverige, inte minst tillväxtbolagen inom Schibsted Next.

– Aftonbladets räckvidd och position är helt centrala för Schibsteds digitala ekosystem i Sverige. När branschen nu står inför strukturella utmaningar på annonssidan gör Aftonbladet det som ligger i tidningens DNA, man agerar kraftfullt och framåtriktat i en svår situation, säger Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal.

Förhandlingar med de lokala fackklubbarna inleds under den här veckan.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

– Vi är starkare än någonsin i journalistiken, samtidigt som intäkterna är svaga, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.
– Vi är starkare än någonsin i journalistiken, samtidigt som intäkterna är svaga, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com
Aftonbladet är en del av Schibsted och svenska folkets primära nyhetskälla. Varje dag når tidningen omkring 3,9 miljoner läsare och tittare, via mobila plattformar, webben, online video och som papperstidning. Omkring 250 000 svenskar är i dag prenumeranter på Aftonbladet Plus. Aftonbladet har ca 300 anställda. Omsättningen 2018 var 1,8 miljarder kronor och vinsten 204 miljoner kronor (EBITDA). Tidningen grundades 1830 av Lars Johan Hierta och ägs av den norska mediekoncernen Schibsted (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent).

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Schibsted lanserar kontextuell annonsprodukt – matchar annonsörens budskap med redaktionellt innehåll25.11.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Schibsted har länge arbetat med machine learning och kontextuell analys inom flera områden i sin medieplattform. Nu tar man nästa steg och lanserar den kontextuella annonsprodukten Keyword Matching som tagits fram genom egenutvecklad teknologi. “Detta är en unik möjlighet för våra annonsörer att nyttja Schibsteds redaktionella kontext för att bli ännu mer relevanta för sin målgrupp”, säger Joakim Flodin, vd för Schibsted Marketing Services.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum