Aftonbladet gör rekord – och ser över kostnaderna

Aldrig tidigare har så många sökt sig till Aftonbladet för att ta del av mediehusets journalistik, under coronan ligger de dagliga besökssiffrorna på fyra-fem miljoner. Efterfrågan på digitala Plus-prenumerationer ökar kraftigt och den digitala hälsotjänsten Wellobe växer. Aftonbladet ser också en stark tillväxt i poddar och featurevertikaler.
Men tillväxten räcker inte för att kompensera för en utmanande annonsmarknad.
Aftonbladets annonsintäkter har varit hårt pressade de senaste två åren, framför
allt till följd av minskade intäkter från spelbranschen. Detta i kombination med att
intäkterna från försäljning av papperstidningen sjunker strukturellt och coronaeffekter i marknaden har gjort att Aftonbladet nu behöver sänka sina kostnader för att vara långsiktigt starkt och lönsamt. Aftonbladet lägger därför i dag ett sparpaket på 100 miljoner, med full effekt i slutet av 2021. Runt 50 tjänster kommer att beröras.
– Det är tuffa tider för mediebranschen, vi står mitt i den digitala transformationen och på det kommer nu coronan som slår hårt mot hela samhällsekonomin. Paradoxen är att vi är starkare än någonsin i journalistiken, samtidigt som intäkterna är svaga. För att säkra att Aftonbladet kan fortsätta växa och vara bärkraftigt i en digital värld måste vi nu ställa om och spara rejält. Tyvärr kommer det även att påverka antalet tjänster, både på redaktionen och affärssidan säger Lena K Samuelsson, publisher för Aftonbladet.
Kostnadsstrukturen kommer nu att ses över även när det gäller centrala kostnader för funktioner som delas med andra Schibsted-bolag inom divisionen News Media.
– Aftonbladets journalistik är viktig både ur ett samhälleligt och ekonomiskt perspektiv, positionen som svenska folkets primära nyhetsdestination har förstärkts under rapporteringen om covid-19. De beslut som fattas nu handlar om att säkra och stärka Aftonbladets position långsiktigt, säger Siv Juvik Tveitnes, chef för News Media-divisionen inom Schibsted.
Aftonbladet har också starka band med de andra bolagen i Sverige, inte minst tillväxtbolagen inom Schibsted Next.
– Aftonbladets räckvidd och position är helt centrala för Schibsteds digitala ekosystem i Sverige. När branschen nu står inför strukturella utmaningar på annonssidan gör Aftonbladet det som ligger i tidningens DNA, man agerar kraftfullt och framåtriktat i en svår situation, säger Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal.
Förhandlingar med de lokala fackklubbarna inleds under den här veckan.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Aftonbladet är en del av Schibsted och svenska folkets primära nyhetskälla. Varje dag når tidningen omkring 3,9 miljoner läsare och tittare, via mobila plattformar, webben, online video och som papperstidning. Omkring 250 000 svenskar är i dag prenumeranter på Aftonbladet Plus. Aftonbladet har ca 300 anställda. Omsättningen 2018 var 1,8 miljarder kronor och vinsten 204 miljoner kronor (EBITDA). Tidningen grundades 1830 av Lars Johan Hierta och ägs av den norska mediekoncernen Schibsted (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent).
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
