Aftonbladet satsar på lokal journalistik – Malmö först ut med ny redaktion
Malmö blir först när Aftonbladet rullar ut en ny storsatsning på lokalt innehåll. Med reportrar, lokala röster och en egen destinationssida från Malmö kommer malmöiterna att erbjudas ett enkelt sätt att snabbt uppdatera sig om vad som händer i staden. Satsningen är också viktig för Aftonbladets generella utveckling.
– Vi har alltid en omfattande och relevant bevakning vid stora nyhetshändelser, som under den senaste veckan. Men vi vill skildra Malmö också andra dagar, med mer läsning och service. Det klarar vi med en tydligare närvaro och ett bättre digitalt flöde, säger Aftonbladets Publisher Lena K Samuelsson.
Det är inte första gången Aftonbladet satsar lokalt. Den avgörande skillnaden nu är fokuset på lokal närvaro och en snabbt uppdaterad nyhetsbevakning av det som händer i regionen.
– Det är helt rätt tid att satsa. Lokaljournalistiken har försvagats på många håll i landet samtidigt som aktörer som Facebook och Google jobbar hårt för att vinna mark. Lokaltidningarna satsar med rätta på digitala prenumerationer. En stark digital aktör som Aftonbladet har både ett ansvar och en möjlighet att bidra till en bredare nyhetsbevakning. Framåt ser vi gärna samarbete med publicister i regionerna, säger Lotta Folcker.
Under ett halvår har Aftonbladet haft ett dedikerat team som jobbat med satsningen. Daniel Britz, Digital Growth Manager på Aftonbladet Labs, har lett arbetet ihop med Aftonbladets utvecklingsteam. Förutom den nära journalistiken kommer destinationssidan att innehålla en rad lokala erbjudanden från hela Schibstedfamiljen.
– De har gjort ett mycket bra jobb redan och vi kommer fortsätta utvecklingen under hösten. Användarna går till Aftonbladet för att uppdatera sig, kan de samtidigt på ett enkelt och smidigt sätt ta del av nyheter från sitt närområde så tror vi att många utnyttjar den möjligheten, säger Lotta Folcker.
Lokalsatsningen innebär också nya intäktsmöjligheter. Aftonbladet har sedan tidigare ett väletablerat säljteam i Malmö. Med en tydligare redaktionell närvaro och mer relevant nyhetskontext får de bättre möjligheter att stärka sitt erbjudande.
– Vi har sett att många potentiella kunder saknar en lokalt förankrad och trovärdig digital kontext att annonsera i, då hamnar de ofta i stället i en mer oklar kontext i sociala medier. Den här satsningen innebär att annonsörerna får ett väsentligt bättre alternativ, säger Niclas Walfridsson, Sales Developer på Annonsdax.
Aftonbladet Malmö lanseras som egen nyhetsdestination den 2 september.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lotta Folcker, chef på Aftonbladet Labs. Tel: 073-640 13 12. E-post: lotta.folcker@aftonbladet.se
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-4742251. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se
Joakim Bladh, sales manager, Annonsdax. Tel: 076-724 52 16. E-post:joakim.bladh@annonsdax.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum