Aftonbladet satsar på lokal journalistik – Malmö först ut med ny redaktion

Malmö blir först när Aftonbladet rullar ut en ny storsatsning på lokalt innehåll. Med reportrar, lokala röster och en egen destinationssida från Malmö kommer malmöiterna att erbjudas ett enkelt sätt att snabbt uppdatera sig om vad som händer i staden. Satsningen är också viktig för Aftonbladets generella utveckling.
– Vi har alltid en omfattande och relevant bevakning vid stora nyhetshändelser, som under den senaste veckan. Men vi vill skildra Malmö också andra dagar, med mer läsning och service. Det klarar vi med en tydligare närvaro och ett bättre digitalt flöde, säger Aftonbladets Publisher Lena K Samuelsson.
Det är inte första gången Aftonbladet satsar lokalt. Den avgörande skillnaden nu är fokuset på lokal närvaro och en snabbt uppdaterad nyhetsbevakning av det som händer i regionen.
– Det är helt rätt tid att satsa. Lokaljournalistiken har försvagats på många håll i landet samtidigt som aktörer som Facebook och Google jobbar hårt för att vinna mark. Lokaltidningarna satsar med rätta på digitala prenumerationer. En stark digital aktör som Aftonbladet har både ett ansvar och en möjlighet att bidra till en bredare nyhetsbevakning. Framåt ser vi gärna samarbete med publicister i regionerna, säger Lotta Folcker.
Under ett halvår har Aftonbladet haft ett dedikerat team som jobbat med satsningen. Daniel Britz, Digital Growth Manager på Aftonbladet Labs, har lett arbetet ihop med Aftonbladets utvecklingsteam. Förutom den nära journalistiken kommer destinationssidan att innehålla en rad lokala erbjudanden från hela Schibstedfamiljen.
– De har gjort ett mycket bra jobb redan och vi kommer fortsätta utvecklingen under hösten. Användarna går till Aftonbladet för att uppdatera sig, kan de samtidigt på ett enkelt och smidigt sätt ta del av nyheter från sitt närområde så tror vi att många utnyttjar den möjligheten, säger Lotta Folcker.
Lokalsatsningen innebär också nya intäktsmöjligheter. Aftonbladet har sedan tidigare ett väletablerat säljteam i Malmö. Med en tydligare redaktionell närvaro och mer relevant nyhetskontext får de bättre möjligheter att stärka sitt erbjudande.
– Vi har sett att många potentiella kunder saknar en lokalt förankrad och trovärdig digital kontext att annonsera i, då hamnar de ofta i stället i en mer oklar kontext i sociala medier. Den här satsningen innebär att annonsörerna får ett väsentligt bättre alternativ, säger Niclas Walfridsson, Sales Developer på Annonsdax.
Aftonbladet Malmö lanseras som egen nyhetsdestination den 2 september.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lotta Folcker, chef på Aftonbladet Labs. Tel: 073-640 13 12. E-post: lotta.folcker@aftonbladet.se
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-4742251. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se
Joakim Bladh, sales manager, Annonsdax. Tel: 076-724 52 16. E-post:joakim.bladh@annonsdax.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Unik undersökning av medievanor i utsatta områden lanseras på Järvaveckan1.6.2023 10:03:32 CEST | Pressmeddelande
Människor i utsatta områden väljer i större utsträckning aktivt bort nyheter och uppfattar medierna som obalanserade. Det är några av slutsatserna i en unik rapport från IN/LAB och Stiftelsen Global Village. Trots hög medietillit visar rapporten att nära hälften (48 procent) av konsumenterna aktivt undviker att ta del av nyheter.
Schibsted dubblar annonslagret inom podcast1.6.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
I takt med att allt fler upptäcker poddvärlden ökar också intresset för annonsörer att nå ut till den nya publiken. Nu växlar Schibsted upp för annonser i fler och nya poddar och adderar ett urval av premiumplattformen Podmes titlar till portföljen, enskilda poddavsnitt som tidigare inte varit tillgängliga på annonsmarknaden. Satsningen innebär en fördubbling av Schibsteds annonslager.
Rockbjörnen får ny look och intar populära klubbscenen på Söder29.5.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Efter 44 år får Aftonbladets musikpris Rockbjörnen en helt ny look, och låter fansen komma ännu närmare artisterna. Galan som äger rum den 5 september flyttar från torgen i city till populära Trädgården och den mindre klubbscenen under Skanstullsbron på Södermalm. Bara en sak är kvar av den gamla Rockbjörnen: fansen är juryn och röstar fram vinnarna.
Falkehed och Hammarström tillbaka till Aftonbladet25.5.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Prisbelönta journalisterna Magnus Falkehed och Niclas Hammarström kommer hem till Aftonbladet. Från den 1 juni är de tillbaka på tidningen där karriärerna en gång började. Nu ser de fram emot att utveckla utrikesjournalistiken tillsammans med kollegorna på Aftonbladet.
Nyheter som musik – Aftonbladet och IN/LAB utforskar framtidens journalistik17.5.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
En nyhetstjänst som presenterar nyheter i takt med AI-genererad musik – eller som en AI-genererad raplåt. Aftonbladet och Schibsteds innovationslabb IN/LAB tar nu AI till hjälp i ett experiment för att få fler unga att ta del av oberoende journalistik.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum