Aftonbladet satsar på lokal journalistik – Malmö först ut med ny redaktion
Malmö blir först när Aftonbladet rullar ut en ny storsatsning på lokalt innehåll. Med reportrar, lokala röster och en egen destinationssida från Malmö kommer malmöiterna att erbjudas ett enkelt sätt att snabbt uppdatera sig om vad som händer i staden. Satsningen är också viktig för Aftonbladets generella utveckling.
– Vi har alltid en omfattande och relevant bevakning vid stora nyhetshändelser, som under den senaste veckan. Men vi vill skildra Malmö också andra dagar, med mer läsning och service. Det klarar vi med en tydligare närvaro och ett bättre digitalt flöde, säger Aftonbladets Publisher Lena K Samuelsson.
Det är inte första gången Aftonbladet satsar lokalt. Den avgörande skillnaden nu är fokuset på lokal närvaro och en snabbt uppdaterad nyhetsbevakning av det som händer i regionen.
– Det är helt rätt tid att satsa. Lokaljournalistiken har försvagats på många håll i landet samtidigt som aktörer som Facebook och Google jobbar hårt för att vinna mark. Lokaltidningarna satsar med rätta på digitala prenumerationer. En stark digital aktör som Aftonbladet har både ett ansvar och en möjlighet att bidra till en bredare nyhetsbevakning. Framåt ser vi gärna samarbete med publicister i regionerna, säger Lotta Folcker.
Under ett halvår har Aftonbladet haft ett dedikerat team som jobbat med satsningen. Daniel Britz, Digital Growth Manager på Aftonbladet Labs, har lett arbetet ihop med Aftonbladets utvecklingsteam. Förutom den nära journalistiken kommer destinationssidan att innehålla en rad lokala erbjudanden från hela Schibstedfamiljen.
– De har gjort ett mycket bra jobb redan och vi kommer fortsätta utvecklingen under hösten. Användarna går till Aftonbladet för att uppdatera sig, kan de samtidigt på ett enkelt och smidigt sätt ta del av nyheter från sitt närområde så tror vi att många utnyttjar den möjligheten, säger Lotta Folcker.
Lokalsatsningen innebär också nya intäktsmöjligheter. Aftonbladet har sedan tidigare ett väletablerat säljteam i Malmö. Med en tydligare redaktionell närvaro och mer relevant nyhetskontext får de bättre möjligheter att stärka sitt erbjudande.
– Vi har sett att många potentiella kunder saknar en lokalt förankrad och trovärdig digital kontext att annonsera i, då hamnar de ofta i stället i en mer oklar kontext i sociala medier. Den här satsningen innebär att annonsörerna får ett väsentligt bättre alternativ, säger Niclas Walfridsson, Sales Developer på Annonsdax.
Aftonbladet Malmö lanseras som egen nyhetsdestination den 2 september.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lotta Folcker, chef på Aftonbladet Labs. Tel: 073-640 13 12. E-post: lotta.folcker@aftonbladet.se
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-4742251. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se
Joakim Bladh, sales manager, Annonsdax. Tel: 076-724 52 16. E-post:joakim.bladh@annonsdax.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
Guld och försvunna miljoner i fokus för nya podden12.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Han har levt som Indiana Jones och drömt om att bli rik på guld. Men i stället har han dragit på sig miljonskulder, hamnat i skottlossning och blivit inlagd på sluten psykiatrisk avdelning. SvD:s nya dokumentärserie berättar historien om guldgrävaren Hans Söderström.
Vinguiden växlar upp – stärker samarbetet med Anders Melldén8.3.2024 07:55:00 CET | Pressmeddelande
Vinguiden utökar nu sitt samarbete med sommeliern Anders Melldén, en av Sveriges främsta vinskribenter. Melldén blir med start i mars återkommande expert i Vinguidens kanaler. ”Med den här satsningen kan vi ge våra medlemmar och besökare ännu bättre och mer relevant och inspirerande kunskap om vin och dryck, säger Monica Åhlund, vd.
Jenny Högström får Axel Liffner-stipendiet7.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet kulturs Axel Liffner-stipendium tilldelas i år Jenny Högström, kritiker och redaktör på Göteborgs-Posten. I juryns motivering beskrivs hur hon ”skriver så det viner om formuleringarna men samtidigt har ett absolut gehör för skönlitteraturen”.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum