Aftonbladet satsar på lokal journalistik – Malmö först ut med ny redaktion

Aftonbladet öppnar i september en ny redaktion i Malmö, den första av flera i en större satsning på lokal journalistik. ”Vi är redan stora i de flesta svenska städer och i många regioner störst. Med lokala redaktioner förbättrar vi vårt erbjudande till läsare och kunder, både när det gäller nyheter och annonser”, säger Lotta Folcker, chef för Aftonbladet Labs.

Malmö blir först när Aftonbladet rullar ut en ny storsatsning på lokalt innehåll. Med reportrar, lokala röster och en egen destinationssida från Malmö kommer malmöiterna att erbjudas ett enkelt sätt att snabbt uppdatera sig om vad som händer i staden. Satsningen är också viktig för Aftonbladets generella utveckling.

– Vi har alltid en omfattande och relevant bevakning vid stora nyhetshändelser, som under den senaste veckan. Men vi vill skildra Malmö också andra dagar, med mer läsning och service. Det klarar vi med en tydligare närvaro och ett bättre digitalt flöde, säger Aftonbladets Publisher Lena K Samuelsson.

Det är inte första gången Aftonbladet satsar lokalt. Den avgörande skillnaden nu är fokuset på lokal närvaro och en snabbt uppdaterad nyhetsbevakning av det som händer i regionen.

– Det är helt rätt tid att satsa. Lokaljournalistiken har försvagats på många håll i landet samtidigt som aktörer som Facebook och Google jobbar hårt för att vinna mark. Lokaltidningarna satsar med rätta på digitala prenumerationer. En stark digital aktör som Aftonbladet har både ett ansvar och en möjlighet att bidra till en bredare nyhetsbevakning. Framåt ser vi gärna samarbete med publicister i regionerna, säger Lotta Folcker.

Under ett halvår har Aftonbladet haft ett dedikerat team som jobbat med satsningen. Daniel Britz, Digital Growth Manager på Aftonbladet Labs, har lett arbetet ihop med Aftonbladets utvecklingsteam. Förutom den nära journalistiken kommer destinationssidan att innehålla en rad lokala erbjudanden från hela Schibstedfamiljen.

– De har gjort ett mycket bra jobb redan och vi kommer fortsätta utvecklingen under hösten. Användarna går till Aftonbladet för att uppdatera sig, kan de samtidigt på ett enkelt och smidigt sätt ta del av nyheter från sitt närområde så tror vi att många utnyttjar den möjligheten, säger Lotta Folcker.

Lokalsatsningen innebär också nya intäktsmöjligheter. Aftonbladet har sedan tidigare ett väletablerat säljteam i Malmö. Med en tydligare redaktionell närvaro och mer relevant nyhetskontext får de bättre möjligheter att stärka sitt erbjudande.

– Vi har sett att många potentiella kunder saknar en lokalt förankrad och trovärdig digital kontext att annonsera i, då hamnar de ofta i stället i en mer oklar kontext i sociala medier. Den här satsningen innebär att annonsörerna får ett väsentligt bättre alternativ, säger Niclas Walfridsson, Sales Developer på Annonsdax.

Aftonbladet Malmö lanseras som egen nyhetsdestination den 2 september.

Lotta Folcker, chef på Aftonbladet Labs. Tel: 073-640 13 12. E-post: lotta.folcker@aftonbladet.se
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-4742251. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se
Joakim Bladh, sales manager, Annonsdax. Tel: 076-724 52 16. E-post:joakim.bladh@annonsdax.se

Med lokala redaktioner förbättrar vi vårt erbjudande, både när det gäller nyheter och annonser, säger Lotta Folcker, chef för Aftonbladet Labs.