AI Sweden, Zenseact, Hewlett Packard Enterprise, Ericsson och Volvo Cars lanserar världsledande AI-labb

AI-utvecklingen har kommit långt, men växande mängder data, juridiska och tekniska utmaningar med att dela och flytta data innebär stora utmaningar. Det är för att lösa den typen av utmaningar som decentraliserat lärande och Edge-teknik utvecklas.

För exempelvis biltillverkare innebär de växande datamängderna att kostnaden ökar dramatiskt för att samla in, överföra och bearbeta den data som krävs för att utveckla välfungerande och säkra autonoma lösningar. Med decentraliserat lärande och Edge kan företagen undvika att samla in data från varje bil och träna den centralt, och istället skicka ut algoritmer och modeller som tränas på plats i bilen. Därefter förs de tränade algoritmerna tillbaka till en central punkt där insikter och data från alla olika fordon aggregeras. Det innebär att kostnader och energianvändning kan sänkas dramatiskt.

- Decentraliserat lärande och Edge-teknik är en förutsättning för att vi ska kunna vidareutveckla den hållbara infrastruktur vi behöver för att ta nästa steg inom självkörande-teknik. Genom lanseringen av Edge Lab har vi nu en världsledande testmiljö där vi kan lära oss denna teknik och snabbt få in den i våra tillämpningar, berättar Mats Nordlund, Director Research på Zenseact

Tekniken i Edge Lab är även central för andra användningsområden. I vårdsektorn kan den lösa juridiska hinder med att använda och flytta data mellan olika vårdgivare. Inom tillverkningsindustrin kan den lösa samma typ av problem rörande växande datamängder i produkter och i tillverkning.

- Utmaningarna med att skapa affärsvärden av den växande mängd distribuerad data som skapas idag är många. Edge computing och distributed learning kommer därför vara viktiga möjliggörare för att överbrygga dessa. Vi på HPE är vi mycket glada över att kunna bidra med vår senaste teknologi, mjukvara och tjänster till Edge Lab där vi i samarbete med AI Sweden och andra partners möjliggör för industri, akademi och offentlig sektor att testa ny teknik, i syfte att utveckla nya AI lösningar som kan förbättra hur vi lever och arbetar i Sverige, säger Anna Granö, VD på HPE i Sverige.

Insikten hos flera centrala aktörer är att decentraliserat lärande och Edge-teknik behövs för att deras verksamheter på ett hållbart sätt ska kunna dra nytta av möjligheterna med AI. Den Arena AI Sweden skapat i form av dess partnernätverk, gör att Sverige nu har möjlighet att ta ett samlat grepp och dra nytta av de enorma fördelarna med den nya tekniken.

- Edge Lab kommer att möjliggöra för utvecklare, studenter, forskare, användare från industrin, akademin och den offentliga sektorn att samarbeta i konkreta projekt och möta verkliga behov. Detta ger svenska aktörer en unik chans att placera sig i förarsätet inom ett av AI:s stora framtidsområden. Nu uppmanar vi fler aktörer att delta i och bidra till denna nya AI-resa, för att stärka sin verksamhet och gemensamt utveckla Sverige, säger Daniel Gillblad, Co-Director på AI Sweden.

Bakgrund
Lanseringen av Edge Lab görs inom ramen för ett helt nytt strategiskt program för decentraliserat lärande som leds av AI Sweden tillsammans med ett antal partners och är finansierat av Vinnova. Satsningen på decentraliserat lärande och edge computing i en öppen samarbetsmiljö är världsunik och gör Sverige till den ledande platsen i Europa för att utforska och utveckla den här typen av AI-teknik.

AI Sweden är Sveriges nationella center för tillämpning av artificiell intelligens. Centret stöds av svenska staten samt näringsliv och offentlig sektor över hela landet. Kärnan i arbetet är att accelerera användningen av AI i Sverige med målet att stärka det svenska samhället, konkurrenskraften och öka livskvaliteten för alla människor som lever i Sverige.

Om Hewlett Packard Enterprise
Hewlett Packard Enterprise är en global teknikledare med fokus på utveckling av intelligenta lösningar för att samla in, analysera och agera utifrån data - sömlöst från edge till moln. HPE möjliggör för kunder att accelerera sina affärsresultat genom nya affärsmodeller och upplevelser, både för kunder och anställda, samt bidrar till att öka den operativa effektiviteten idag och i framtiden. För mer information, besök: https://www.hpe.com/se/sv/home.html.

Om Zenseact
Vårt syfte är att göra säkra och intelligenta mobilitetslösningar verklighet för alla, överallt.

Vi utvecklar en komplett mjukvarustack för självkörande fordon och avancerade förarstödssystem, från sensorer till styrning. Vårt fokus är på att bygga en mjukvaruplattform i teknikens framkant för att kunna användas i olika nivåer av autonoma fordon och samtidigt erbjuda en unik skalbarhet.

Vi är verksamma i Göteborg, Sverige och Shanghai, Kina.

Mikael Ljungblom, AI Sweden
+46 (0)707-99 68 63
mikael.ljungblom@ai.se

Catarina Falkenström, Zenseact
catarina.falkenstrom@zenseact.com

Clare Loxley, HPE
clare.loxley@hpe.com

Nationellt industrisamarbete ska lägga grunden för ett nytt elsystem19.12.2023 08:17:49 CET | Pressmeddelande

Det svenska elsystemet står inför stora förändringar. Priset på förnybar elproduktion faller snabbt, elbehovet i samhället ökar kraftigt och näringslivet och samhället i stort behöver bättre underlag för att kunna fatta väl underbyggda beslut. Därför lanseras nu ett nytt initiativ backat av tunga näringslivsaktörer såväl som offentlig sektor och akademin. Behovskartan är en interaktiv simulering där användarna kan laborera med olika förutsättningar för behov av el, teknikutveckling, klimatförändringar och andra faktorer. Målet är att underlätta beslutsfattande kring investeringar, produktion och konsumtion av el, från lokal till nationell nivå.