Aktuella vinklar om brott och våld i Jerzy Sarneckis och Christoffer Carlssons populära bok i kriminologi

Nu kommer Jerzy Sarneckis Introduktion till kriminologi – volym 1 i ny upplaga, denna gång med kriminologen och deckarförfattaren Christoffer Carlsson som nytillkommen medförfattare.

Introduktion till kriminologi

”Det som har varit mitt bidrag är att försöka skriva fram en sorts berättelse om den kriminologiska historien”, säger Christoffer Carlsson som är lektor i kriminologi och författare till både vetenskapliga publikationer och prisbelönta kriminalromaner. ”Jag läste den första upplagan av Introduktion till kriminologi som student för 15 år sedan. Nu när jag återbesökte den för det här arbetet slogs jag av vilken fantastisk bok det är. Man häpnar inför Jerzys kunskapsmässiga bredd”, fortsätter han.

Introduktion till kriminologi ges ut av Studentlitteratur och presenterar en fördjupning av grunderna inom kriminologi. Boken är uppdaterad med hänsyn till förändringar som har skett i vår omvärld sedan 2014 då den förra upplagan utkom. De frågor som aktualiserats under senare tid rör bland annat utvecklingen av våldsbrottsligheten, våldsbejakande extremism och terrorism samt teorier om sociala och biologiska förklaringar till brott som samtidigt tar hänsyn till människans fria vilja.

Samarbetet mellan författarna började då Jerzy Sarnecki, som är professor i kriminologi, var en av Christoffers handledare under hans doktorandstudier. Efter Christoffers disputation fortsatte de att arbeta tillsammans med olika vetenskapliga arbeten och bokprojekt och när det var dags att revidera Introduktion till kriminologi var Jerzys val av medförfattare givet.

”Vårt samarbete är ganska enkelt. Det är ovanligt att vi har helt olika uppfattningar i en fråga och även om det inträffar är det ofta lätt att hitta en rimlig kompromiss. Troligen beror detta på att vi har stor ömsesidig respekt för varandra”, säger Jerzy.

Om författarna

Jerzy Sarnecki är professor em. i allmän kriminologi vid Stockholms universitet och forskar och undervisar bl.a. vid Högskolan i Gävle, Mittuniversitetet i Sundsvall samt vid Institutet för Framtidsstudier. Innan han utnämndes till professor 1993 arbetade han som ungdomsledare, utredare och så småningom forskare och byråchef på Brottsförebyggande rådet (BRÅ). Sarnecki är tillsammans med professor Lawrence Sherman, Cambridge University, ordförande för internationella juryn för Stockholm Prize in Criminology som är värdens främsta utmärkelse inom kriminologi.

Christoffer Carlsson är lektor i kriminologi vid Kriminologiska institutionen på Stockholms universitet och forskare i kriminologi vid Institutet för framtidsstudier. År 2012 tilldelades han The Young Criminologist Award av European Society of Criminology för sin forskning om vändpunkter i människors kriminalitet och livsförlopp. Christoffer skriver även skönlitteratur, däribland serien om Leo Junker och romanen Järtecken som nominerades till Årets bok 2019 och Årets bästa kriminalroman 2019.

Introduktion till kriminologi
Jerzy Sarnecki
Christoffer Carlsson

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 359 miljoner kronor och har 152 anställda.