Aktuellt nummer med fokus på överstyrningen i samhället

Självständiga professioner har fått sin yrkesmässiga frihet allt snävare kringskuren. Administration och möten tar allt större plats på skicklighetens och det personliga omdömets bekostnad. I Axess nr 2/2021 reflekterar Jakob Heidbrink, Olof Hallonsten, Håkan Boström, Sharon Rider och Karin Brunsson om vad detta får det för följder. Dessutom skriver Charlotta E Lindell om att Skottland blåser till strid för självständighet. Står vi inför MacBrexit?

Axess nr 2/2021 når prenumeranterna i dagarna och finns i butik från tisdag 16 mars. Du når också artiklarna digitalt här: https://www.axess.se/magasin/ Trevlig läsning!

"Att tänka fritt har blivit fel"12.4.2021 11:44:43 CEST | Pressmeddelande

I nya numret av Axess skriver Matthew Goodwin, professor i statsvetenskap vid University of Kent, en exklusiv artikel som förklarar den brittiska regeringens initiativ för att skydda idémässig mångfald och yttrandefrihet vid universiteten. Sex svenska akademiker kommenterar och sätter in tankarna om den akademiska monokulturen i ett svenskt perspektiv. Därutöver skriver Per-Arne Bodin, professor i slaviska språk, en essä om katten i rysk kulturhistoria. Och PJ Anders Linder skriver i sin ledare att det inte är någon liten sak att som kungen under 75 år i det ständiga strålkastarljuset förbli lojal mot en institution och ett uppdrag som man inte har sökt sig till självmant. Det och mycket mer i Axess nr 3!

Säsongspremiär: Förklara din forskning9.2.2021 07:28:00 CET | Pressmeddelande

Franska revolutionen, transhumanism, kvinnliga företagare i Mellanöstern, rymdforskning, döden och framtidens arbetsmarknad – Förklara din forskning är tillbaka med en ny säsong! Allra först ut är Ingrid Dunér, doktorand i idéhistoria, om Julian Huxley och hans tro på framtiden genom transhumanism och genetisk förbättring. Premiär ikväll kl 21.00 på Axess TV – eller redan nu via Axess digitala kanaler!

Årets första Axess magasin: Utopiernas svanesång8.2.2021 09:41:45 CET | Pressmeddelande

Var det bättre förr? Wilhelm Behrman gör ett återbesök i 70-talets ”Hem till byn” och konstaterar att det i alla fall inte var bättre då. I temablocket ”En annan värld” undersöker Torbjörn Elensky, Susanne Wigorts Yngvesson, Karin Stensdotter och Nicklas Berild Lundblad om dystopikerna helt har konkurrerat ut utopisterna. Författaren och akademiledamoten Per Wästberg skildrar det franska samhällets prövningar. Årets första nummer är ute hos prenumeranterna - i butik den 16 februari. Trevlig läsning!