Åland digitaliserar kollektivtrafiken

För att anpassa sig till dagens och framtida resebehov har Ålands landskapsregering tecknat ett nytt avtal gällande informationssystem för kollektiv- och färjetrafiken på Åland. Det nya informationssystemet från Hogia Public Transport Systems ska ge resenärerna på Åland bättre reseinformation.

Åland tar ett stort kliv framåt i sin digitaliseringsresa. Tillsammans med Hogia kommer de att digitalisera kollektivtrafiken på Åland. Resenärerna kommer att få exakt reseinformation via det nya informationssystemet, som i realtid håller koll på exakt var bussen och färjan befinner sig.

-Vi gör en långsiktig investering för att förbättra reseupplevelsen och göra kollektivtrafiken till det självklara valet för medborgarna på Åland. Digitaliseringen kommer att göras strukturerat och stegvis, säger Per-Erik G. Cederkvist, Upphandlare på Ålands landskapsregering med ansvar för Infrastrukturavdelningens transportbyrå.

En del i att skapa en attraktivare kollektivtrafik handlar om att göra användningen av kollektiv- och färjetrafiken lättare och smidigare. Med det nya informationssystemet från Hogia kommer resenärerna i första steget att kunna göra reseplanering i Google Maps och enkelt få information om en rekommenderad rutt. I nästa steg kommer man i realtid kunna se var bussen och färjan befinner sig. Det kommer att finnas digitala informationsskyltar på hållplatsen med realtidsinformation kring avgångs- och ankomsttider samt uppdateringar kring eventuella trafikstörningar. Tillgång till relevant reseinformation förenklar för resenären och ger ökade valmöjligheter under resans gång.

–Tyvärr ser man på Åland en enorm tillväxt i privatbilismen på bekostnad av kollektivtrafiken, men digitaliseringen öppnar nya spännande möjligheter att skapa en attraktiv kollektivtrafik. Allt vi behöver nu är förmågan att identifiera möjligheterna och modet att utnyttja dem. I samarbete med Hogia kommer vi på sikt t.ex. få fram var, när och hur passagerarna åker på de olika linjerna inom kollektivtrafiken eller på färjorna. Baserar på den informationen kan vi fatta beslut om vilka land- eller havsgående linjer man ska satsa på. Vi kommer att få en effektivare och bättre planering av kollektivtrafiken, berättar Per-Erik.

– Vi välkomnar digitaliseringen och dess unika och vida möjligheter tex kan vi fortsätta att använda den befintliga utrustningen ombord på våra fordon. Hogias informationssystem har ett öppet gränssnitt och kan enkelt integreras med den utrustning vi redan har, vilket är kostnadseffektivt, avslutar Per-Erik.

–Över 10 000 bussar, tåg och färjor i Norden använder vår lösning för att ge resenärer exakt reseinformation och nu ser vi fram emot att vara med och bidra till en attraktiv kollektivtrafik på Åland, säger Linda Ekdahl bolagschef på Hogia Public Transport Systems

Hogia Transport Systems är ett affärsområde i det svenska IT-företaget Hogia. Affärsområdet fokuserar på att leverera integrerade helhetslösningar för färjetrafik, hamnterminaler, vägtransporter och kollektivtrafik till kunder i Europa, Asien, Afrika, Australien, Nord– och Sydamerika.

Inför årsskifte: Stor okunskap kring AGI20.12.2019 14:32:34 CETPressmeddelande

​Snart ett år efter införandet av arbetsgivardeklaration på individnivå (AGI) är det fortfarande stor okunskap bland företag om hur man ska rapportera in till Skatteverket och vad som gäller inför kommande årsskifte. Skatteverket ser i år en risk att företag redovisar dubbelt, både arbetsgivardeklaration och kontrolluppgift, vilket kan ge felaktigt förtryckta inkomstdeklarationer för de anställda.

More efficient access control system for the Port of Trelleborg19.11.2019 15:00:00 CETPress release

As part of striving to become the best RoRo port in Europe, Port of Trelleborg is investing in digitalisation and new IT solutions. In a project collaboration with Hogia, the port has introduced a fully automatic gating solution for the port’s existing gate-in. With the new solution, the trucks can keep moving throughout the access control process, and without having to stop to show a ticket or entry documentation. This enables a constant flow of vehicles into the port, thereby streamlining entry, and avoiding congestion build-up. This also has a positive impact on both the environment as well as safety within the port and on the port hinterland road network.

Digital signering ökar säkerheten inom industrin4.11.2019 08:10:02 CETPressmeddelande

För att förebygga arbetsplatsolyckor inom tillverkningsindustrin är det viktigt att se till att varje medarbetare har rätt utbildning för sin arbetsuppgift och är medveten om de risker som finns och hur man undviker dem. Efterfrågan på en effektiv och säker distribution av instruktioner, men även andra avtal och dokument, gör att Hogia nu lanserar en ny tjänst för digital signering, Hogia Signit.