Alarmerande undersökning – många unga föräldrar har inte råd med frukost till barnen

– Vi som har nära kontakt med skolkök runt om i landet är tyvärr inte överraskade. Men att läget är så mycket tuffare för unga föräldrar måste tas på allvar. De flesta familjer har lyckligtvis tillgång till frukost och den mat de behöver hemma. Men för barn som har föräldrar med sämre ekonomi finns en risk att skolgången påverkas negativt. Det är dags att på allvar börja diskutera avgiftsfri frukost i skolan för att ge alla elever rätt förutsättningar att klara skoldagen, säger Erica Elfving, projektledare för skolfrukost på Arla.
I en ny opinionsundersökning om frukostvanor, som YouGov genomfört på uppdrag av Arla, svarar 18 procent av föräldrarna i gruppen 18–34 år att de inte har råd att ge sina barn den frukost de behöver varje dag. För ett år sedan var den siffran 2 procent.
Mer än varannan ung förälder uppger därtill att de under det senaste halvåret inte haft råd att köpa näringsrik mat till sina barn alla dagar i veckan. Och nästan sju av tio föräldrar i gruppen oroar sig för att hamna i samma situation igen.
– Många familjer har fått mindre pengar att röra sig med, levnadskostnaderna har ökat och räntorna stiger. Vi ser hur det inneburit att svenskarna handlar mindre mat, och för familjer som redan hade små marginaler kan det leda till att barnen inte får i sig den näring och energi de behöver hemma. Då blir skolmaten allt viktigare, säger Erica Elfving.
Två av tre föräldrar i undersökningen, oavsett ålder, anser att skolan borde servera gratis frukost till eleverna. Och närmare tre av fem uppger att skolfrukost skulle påverka familjens vardag positivt.
– Som leverantör till skolor över hela landet vet vi att det finns ett stort intresse för frukost, både bland måltidspersonal, rektorer, lärare och elever. De skolor som börjat servera frukost vittnar ofta om högre koncentrationsförmåga, lugnare klassrum och bättre humör bland eleverna, och många klarar det därtill inom befintlig budget, säger Erica Elfving och fortsätter:
– Samtidigt tycker många att beslutsunderlaget för att inleda en satsning är otillräckligt. Med tanke på att det handlar om skolresultat, en jämlik skolgång samt om barn och tonåringars hälsa är det hög tid att frågan utreds ordentligt.
Fakta om undersökningen
Undersökningen genomfördes av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Arla. Under perioden 12–23 april genomfördes sammanlagt 1051 intervjuer via internet med föräldrar till hemmavarande barn i skolåldern 6–19 år.
Nyckeltal från undersökningen
- 8 procent av föräldrarna har inte råd att ge sina barn de frukost de behöver varje dag, jämfört med 3 procent i april 2022. Motsvarande siffra bland unga föräldrar, 18–34 år, är 18 procent, jämfört med 2 procent förra året.
- 28 procent av föräldrarna har under de senaste sex månaderna varit i en situation där det inte funnits pengar att köpa näringsrik mat alla dagar i veckan. Motsvarande siffra bland 18–34 åringarna är 54 procent.
- 24 procent av föräldrarna kommer under den närmaste månaden att hamna i en situation där det inte finns pengar att köpa näringsrik mat alla dagar i veckan. Motsvarande siffra bland unga föräldrar är 48 procent.
- 48 procent av föräldrarna oroar sig för att hamna i en situation där de inte har råd att köpa näringsrik mat till sina barn alla dagar i veckan. Bland 18–34-åringarna är motsvarande siffra 68 procent.
- 66 procent av föräldrarna tycker att skolan borde servera gratis frukost (18 procent tycker inte att skolan ska servera frukost och 16 procent svarar vet ej).
- 58 procent av föräldrarna uppger att familjens vardag skulle påverkas positivt om det serverades frukost i skolan – jämfört med 43 procent för ett år sedan.
- Hälften av föräldrarna anser att deras barn skulle äta frukost oftare om det serverades frukost i skolan. 34 procent menar att deras barn skulle äta mer frukost och ”stå sig längre” och 31 procent anser att barnen skulle äta en mer hälsosam frukost. Endast ett fåtal (12 procent) menar att skolfrukost inte skulle påverka deras barns frukostvanor.
Nyckelord
Kontakter
Arla Sveriges presstjänst
Tel:070-884 42 90Bilder

Om
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. Arlas mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Många under 40 skippar frukost – och påverkas negativt15.5.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Frukost sägs ofta vara dagens viktigaste måltid. Och det verkar som om personer under 40 år håller med. Men 18–39-åringar är samtidigt den åldersgrupp som oftast hoppar över morgonmålet – och påverkas även mer negativt än resten av befolkningen, enligt en färsk undersökning om frukostvanor.
Landsbygdsministern i möte med Arlabönder för att prata Livsmedelsstrategi11.5.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
I samband med att Arlas förtroendevalda mjölkbönder från hela landet träffades den 4-5 maj kom landsbygdsminister Peter Kullgren för att diskutera regeringens arbete med att uppdatera den svenska livsmedelsstrategin.
Pollenallergiker säger ja till blommor och bin – trots ökade symtom11.5.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vildvuxna parker, irriterande småkryp och förvärrad pollenallergi. Tre saker många kan tänka sig att stå ut med om det bidrar till bättre livsmiljöer för bin, humlor, fjärilar, småfåglar, insekter och växter, enligt en ny undersökning om biologisk mångfald.
Arlas mjölk uppgraderas med nya miljökriterier9.5.2023 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Arla stärker nu konceptet Arla Ko med nya miljö- och klimatkriterier, som adderas till de 14 särskilda kraven inom djuromsorg. Satsningen gäller all färsk mjölk under varumärket Arla Ko – den i randiga förpackningar – och ska bidra till att minska gårdarnas klimatutsläpp med 30 procent till 2030.
Vinnarna korade i Arla Guldko 20238.5.2023 20:11:29 CEST | Pressmeddelande
Blanka förskola i Vadstena, Stora Hammars skola i Höllviken, Sjödalsgymnasiet i Huddinge, Kinnevaldsgården i Växjö samt Trelleborgs kommuns foodtruck – de är vinnarna i Arla Guldko 2023. Finalen och prisceremonin hölls på Eric Ericsonhallen i Stockholm den 8 maj, en dag fylld med inspiration om smak, hållbarhet och matglädje.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum