Alecta ansöker om att ombildas till tjänstepensionsföretag

Vid överstyrelsens möte den 22 april 2021 beslutades om att godkänna att Alecta pensionsförsäkring, ömsesidigt ansöker om omvandling till tjänstepensionsföretag från och med den 1 januari 2022.

Vid mötet valdes också Martin Fridolf till ny styrelseledamot för Alecta. Martin Fridolf är vd för Ledarna sedan 2020 och har tidigare varit vice vd för Ledarna, samt bland annat marknadschef på Com Hem och Coop.

Utöver nyvalet omvaldes nio ordinarie styrelseledamöter, samt styrelseordförande.

Omval

Ingrid Bonde, styrelseordförande

Hanna Bisell

Markus Granlund

Petra Hedengran

Jan-Olof Jacke

Magnus von Koch

Martin Linder

Richard Malmborg

Ann Grevelius

Marcus Dahlsten

Nyval

Martin Fridolf

Valen avser tiden intill dess att 2022 års ordinarie överstyrelsemöte hållits.

Helena Hedlund har lämnat Ledarna och därför avböjt omval.

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar drygt 1000 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,6 miljoner privatkunder och 35 000 företagskunder.

Äldre men inte gammal – en fotoutställning som breddar bilden av äldre21.10.2022 10:34:52 CEST | Pressmeddelande

Måndag 24 oktober invigs fotoutställningen “Äldre men inte gammal” på Raoul Wallenbergs torg i Stockholm. Utställningen innehåller 35 porträtt av svenskar som är just äldre men inte gamla, fotograferade av Evelina Carborn. Det är en del i tjänstepensionsbolaget Alectas pågående arbete med att skapa en bild av äldre i Sverige som är mer mångfacetterad och stämmer bättre överens med verkligheten. Bland de porträtterade finns bland andra Amelia Adamo, Krister Henriksson, Siw Malmkvist och Claes Elfsberg.