Alecta blir tjänstepensionsbolag 2022

Finansinspektionen godkände den 14 oktober 2021 Alectas ansökan om att bli ett tjänstepensionsföretag i enlighet med lagen (2019:742) om tjänstepensionsföretag. Omvandlingen sker den 1 januari 2022. Då byter också Alecta pensionsförsäkring, ömsesidigt namn till Alecta Tjänstepension Ömsesidigt.

- Fördelen med omvandlingen till tjänstepensionsbolag är att den nya lagstiftningen är särskilt utformad för just tjänstepensioner, som är vår kärnverksamhet. Tjänstepensionsregleringen passar oss bättre jämfört med det mer generella försäkringsregelverket som Alecta fram till nu verkat under. Omvandlingen ger Alecta de bästa förutsättningarna att även framöver kunna skapa god avkastning, till mycket låga avgifter, genom en aktiv och långsiktig kapitalförvaltning. På så sätt tillvaratar vi våra kunders intressen och behov och skapar trygghet under och efter arbetslivet, säger Magnus Billing, vd Alecta.

Alecta förblir samma bolag

Syftet med förändringen är att Alecta ska följa den nya lagstiftningen om tjänstepensionsföretag, som är särskilt anpassad för tjänstepensionsverksamhet. Den svenska lagen är ett genomförande i svensk rätt av ett EU-direktiv från slutet av 2016. I korta ordalag innebär den att Alecta byter företagsnamn och börjar följa en ny lagstiftning. Alecta förblir dock samma bolag med samma organisationsnummer som tidigare. Inga avtal påverkas av omvandlingen, utan alla tjänstepensionsförsäkringar, liksom alla övriga avtal som Alecta är part i, fortsätter att gälla precis på samma sätt som tidigare.

Processen mot omvandling

Alecta har använt den möjlighet till omvandling som finns i den nya lagstiftningen. Alectas överstyrelse – Alectas högsta beslutande organ, motsvarande bolagsstämman, som representerar alla kunder, både försäkrade/arbetstagare och arbetsgivare/försäkringstagare – godkände i april 2021 Alectas ansökan om omvandling och den gavs därefter in till Finansinspektionen för deras prövning. Finansinspektionen godkände ansökan den 14 oktober 2021, med verkan från den 1 januari 2022. Sista steget i omvandlingen är att Bolagsverket registrerar omvandlingen till ömsesidigt tjänstepensionsbolag och det nya företagsnamnet Alecta Tjänstepension Ömsesidigt. Det kommer att ske per den 1 januari 2022.

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar drygt 1100 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,6 miljoner privatkunder och 35 000 företagskunder.

Äldre men inte gammal – en fotoutställning om livet som äldre2.12.2021 11:00:00 CET | Pressmeddelande

Den andra december invigs fotografiutställningen “Äldre men inte gammal” i Asecs Köpcentrum i Jönköping. Utställningen innehåller 22 porträtt av svenskar som är just äldre men inte gamla. Det är en del i tjänstepensionsbolaget Alectas pågående arbete med att skapa en bild av äldre i Sverige som är mer mångfacetterad och stämmer bättre överens med verkligheten. Bland modellerna finns bland andra Barbro Westerholm, Amelia Adamo och Claes Elfsberg.

Stora skillnader i koldioxidavtryck från pensionssparande30.11.2021 08:30:00 CET | Pressmeddelande

Alecta har gått igenom koldioxidavtrycket från aktieandelen i de största svenska tjänstepensionsförvaltarnas traditionella pensionsförsäkring. Bolagen redovisar stora skillnader i koldioxidavtryck idag. Avtrycket från ett genomsnittligt tjänstepensionskapital för en 40-åring är mer än 1 ton CO2e per år, att jämföra med de konsumtionsbaserade växthusgasutsläppen för den svenska befolkningen som år cirka 9 ton CO2e per person och år*.