Alecta får förnyat förtroende som ickeval i FTP-planen

Alecta Optimal Pension får förnyat förtroende som ickevalsalternativ för premiebestämd ålderspension inom försäkringsanställdas tjänstepensionsavtal, FTP.

Alecta har återigen utsetts till ickevalsleverantör av de premiebestämda ålderspensionerna FTP 1 och FTPK i försäkringsbranschens tjänstepensionsplan FTP. Avtalet gäller från och med 2021 och under fyra år.

”Det är glädjande att Alecta i konkurrens med andra bolag på nytt vunnit upphandlingen om ickevalet i FTP-planen. Vi kommer sänka avgiften ytterligare, från 0,15 till 0,12 procent. Att vi vunnit upphandlingen visar på styrkan i vår produkt – enkelt, med låga avgifter och goda avkastningsförutsättningar.” säger Alectas vd Magnus Billing.

Fakta om Alecta Optimal Pension
Alectas premiebestämda sparprodukt Alecta Optimal Pension är en traditionell försäkring med konkurrenskraftig garanti och mycket låga avgifter. Produkten har en takavgift på 600 kronor per år. Under femårsperioden fram till sista september 2020 har totalavkastningen varit 7,3 procent i genomsnitt per år. Förvaltat kapital uppgår till 158 miljarder kronor.

+46 8 441 60 00https://www.alecta.se

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar drygt 1000 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,6 miljoner privatkunder och 35 000 företagskunder.