Alexandra Urisman Otto är årets klimatjournalist
Aftonbladets nyinstiftade klimatjournalistpris delas i höst ut för första gången och går i år till Alexandra Urisman Otto, reporter på Dagens Nyheter. Motiveringen lyder:
Med enkel matematik och skarp analys blottlägger Alexandra Urisman Otto i en serie artiklar den politiska kohandeln bakom Sveriges klimatmål – en kalkyl som inte håller måttet, där utsläpp trollas bort – och visar därigenom den hisnande diskrepansen mellan karta och verklighet i vår tids ödesfråga.
I juryn sitter Johan Rockström, professor i global miljövetenskap, Kerstin Brunnberg, tidigare vd Sveriges Radio och gästprofessor vid JMG, och Jonathan Jeppsson, nyhets- och grävchef på Aftonbladet.
– Granskningen Alexandra Urisman Otto gjort av politikens dubbla budskap – att Sverige måste göra sin del för att till Parisavtalets mål, men ändå beslutar om klimatmål som är otillräckliga – innebär att vi inte tar vår del av den globala bördan, säger Kerstin Brunnberg.
Johan Rockström:
– Jag ser klimatjournalistiken som journalistikens Rolls-Royce. Oavsett om du är journalist inom ekonomi, sport eller utrikespolitik så skär klimatfrågan rakt igenom. Att vara den duktigaste klimatjournalisten innebär att du är en otroligt bred systemvetare.
Jonathan Jeppsson menar att årets tre nominerade journalister – utöver Alexandra Urisman Otto och Lisa Röstlund, DN, och Daniel Värjö, Sveriges Radio – med sina respektive granskningar alla har uppfyllt prisets kriterier, både när det gäller att sätta avtryck i debatten och utkräva ansvar i klimatfrågan.
– Det är väldigt roligt att vara den första pristagaren till det här priset, i den konkurrens som rådde och också i den tid vi är i, där klimatjournalistik är helt avgörande. Klimatjournalistiken ligger 30-35 år efter, vi missade när det blev en kris. Det var en fråga som plötsligt blev en kris, och där var vi inte med. Det gäller inte bara Sverige utan globalt. Vi har missat det som är vårt demokratiska uppdrag och det måste vi erkänna och försöka jobba ikapp, säger Alexandra Urisman Otto.
Aftonbladet lägger vi nu stor kraft på att utveckla klimatjournalistiken.
– Klimatet är vår tids största fråga och det krävs orädd journalistik för att skildra och granska den. Aftonbladet vill genom att dela ut ett klimatpris inom journalistik lyfta det goda arbete som görs men också inspirera Sveriges redaktioner att satsa på denna typ av granskningar och bevakning, säger Aftonbladets chefredaktör Lena K Samuelsson.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jonathan Jeppsson, nyhets- och grävchef, Aftonbladet. Telefon: 070-266 23 97. E-post: jonathan.jeppsson@aftonbladet.se
Alexandra Urisman Otto, reporter DN. Telefon: 076-797 35 27
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum