Alexandra Urisman Otto är årets klimatjournalist

Aftonbladets nyinstiftade klimatjournalistpris delas i höst ut för första gången och går i år till Alexandra Urisman Otto, reporter på Dagens Nyheter. Motiveringen lyder:
Med enkel matematik och skarp analys blottlägger Alexandra Urisman Otto i en serie artiklar den politiska kohandeln bakom Sveriges klimatmål – en kalkyl som inte håller måttet, där utsläpp trollas bort – och visar därigenom den hisnande diskrepansen mellan karta och verklighet i vår tids ödesfråga.
I juryn sitter Johan Rockström, professor i global miljövetenskap, Kerstin Brunnberg, tidigare vd Sveriges Radio och gästprofessor vid JMG, och Jonathan Jeppsson, nyhets- och grävchef på Aftonbladet.
– Granskningen Alexandra Urisman Otto gjort av politikens dubbla budskap – att Sverige måste göra sin del för att till Parisavtalets mål, men ändå beslutar om klimatmål som är otillräckliga – innebär att vi inte tar vår del av den globala bördan, säger Kerstin Brunnberg.
Johan Rockström:
– Jag ser klimatjournalistiken som journalistikens Rolls-Royce. Oavsett om du är journalist inom ekonomi, sport eller utrikespolitik så skär klimatfrågan rakt igenom. Att vara den duktigaste klimatjournalisten innebär att du är en otroligt bred systemvetare.
Jonathan Jeppsson menar att årets tre nominerade journalister – utöver Alexandra Urisman Otto och Lisa Röstlund, DN, och Daniel Värjö, Sveriges Radio – med sina respektive granskningar alla har uppfyllt prisets kriterier, både när det gäller att sätta avtryck i debatten och utkräva ansvar i klimatfrågan.
– Det är väldigt roligt att vara den första pristagaren till det här priset, i den konkurrens som rådde och också i den tid vi är i, där klimatjournalistik är helt avgörande. Klimatjournalistiken ligger 30-35 år efter, vi missade när det blev en kris. Det var en fråga som plötsligt blev en kris, och där var vi inte med. Det gäller inte bara Sverige utan globalt. Vi har missat det som är vårt demokratiska uppdrag och det måste vi erkänna och försöka jobba ikapp, säger Alexandra Urisman Otto.
Aftonbladet lägger vi nu stor kraft på att utveckla klimatjournalistiken.
– Klimatet är vår tids största fråga och det krävs orädd journalistik för att skildra och granska den. Aftonbladet vill genom att dela ut ett klimatpris inom journalistik lyfta det goda arbete som görs men också inspirera Sveriges redaktioner att satsa på denna typ av granskningar och bevakning, säger Aftonbladets chefredaktör Lena K Samuelsson.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jonathan Jeppsson, nyhets- och grävchef, Aftonbladet. Telefon: 070-266 23 97. E-post: jonathan.jeppsson@aftonbladet.se
Alexandra Urisman Otto, reporter DN. Telefon: 076-797 35 27
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum