Allt fler städer inför tillfälliga cykelkörfält när trafiken minskar
Det pågår många initiativ just nu runt om i världen för att underlätta resor för personal i samhällsviktig verksamhet, men även för personer som behöver förflytta sig utan att utsätta sig för onödig smittorisk. Ett sätt är att ge mer plats åt cykeltrafiken.
– Det går att snabbt leda om trafiken till ökad tillgänglighet för cykel. Bogota har exempelvis på kort tid byggt upp 76 km ny cykelväg med trafikkoner. Och Berlin har skapat två helt nya cykelleder med gula markeringar i gatan som vanligen används för omledningar. Detta är möjliga åtgärder även för svenska städer, menar Julie Schack Møller-Kristensen, på WSP med erfarenhet från strategisk cykelplanering i både Nederländerna och Danmark.
Pilotprojekt för cykelkörfält har testats tidigare i svenska städer, till exempel på Götgatan i Stockholm då två bilkörfält gjordes om till cykelkörfält. Denna lösning är idag permanent.
– Den drastiska förändringen i hur – och hur mycket – vi transporterar oss just nu kan vara ett tillfälle att testa nya idéer, men det gäller att tänka igenom val av sträcka och att körfältet blir trafiksäkert. Vi kommer kunna lära oss mycket både om beteendeförändringar och framtida stadsplanering av den speciella situation vi nu befinner oss i, säger Julie Schack Møller-Kristensen.
Fem steg till utökade cykelkörfält
- Nya möjligheter och framtida behov. Den minskade biltrafiken ger möjligheter att omforma dagens infrastruktur på kort sikt och samtidigt ge viktiga lärdomar till framtidiga utformning av våra gator.
- Val av sträcka. För att temporära cykelstråk ska fungera i praktiken måste de införas där de gör mest nytta. Just nu ser vi ett förändrat resmönster där de som jobbar hemifrån gör fler lokala och korta resor. Samtidigt behöver samhällsviktig personal fortfarande kunna resa utan att riskera onödig smittorisk. Dataanalys och crowd sourcing är ett sätt att få vägledning vid val av sträcka.
- Även tillfälliga körfält behöver vara säkra. Även om man ”bara” vill göra temporär cykelinfrastruktur måste den vara säker. Fysisk separering från motortrafiken och gående är nödvändig, både för säkerheten för cyklisten och för att förhindra att bilar parkerar på cykelbanan.
- Kommunikation och användning. Det är viktigt att det är tydligt för användarna var den tillfälliga cykelbanan går. Skyltar behöver vara tydliga såväl som markeringar i gatan. Det är också viktigt att utforma korsningarna och trafikljus på rätt sätt.
- Lära för framtiden. Tillfälliga cykelbanor kan ge förändrade beteenden även på längre sikt. Vi kommer dessvärre behöva förbereda oss på att fler pandemier kan drabba oss. Därför är det viktigt att vi lär oss att utforma mer motståndskraftiga städer för framtiden. Kanske detta kan vara början på flera cykelvänliga städer i världen.
För mer information, vänligen kontakta
Julie Schack Møller-Kristensen,
julie.schack@wsp.com
010 7227877
Kontakter
Ellen HuitfeldtPR Manager
Tel:0701629311ellen.huitfeldt@wsp.comBilder
Om
Vi står bakom allt du tar för givet. Och framtiden du hoppas på.
Vi vet hur samhällen är uppbyggda och utvecklas. Om hur vi lever, arbetar, bygger, reser och kommunicerar, och om hur vi kan göra det bättre. Som strategiska rådgivare och teknikkonsulter har vi kunskapen att förstå och kraften att kunna förändra.
Med över 65 000 medarbetare i 40 länder använder vi vår globala expertis för att hitta de smartaste lokala lösningarna.
Följ WSP
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från WSP
Ny studie: Stockholms transportsystem mest hållbart i Norden men kollektivtrafiken tappar30.10.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
En ny studie från strategi- och teknikkonsulten WSP visar att Stockholm toppar Norden med den högsta andelen hållbara resor. Samtidigt kämpar stadens kollektivtrafik med minskande resenärssiffror och nedskärningar, vilket riskerar att skapa en "nedåtgående spiral", enligt mobilitetsexperten Lasse Brand.
WSP vinner uppdrag att utreda Maria-Helsingborg, dubbelspårsutbyggnad24.10.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Västkustbanans sista enkelspåriga sträcka ska bli dubbelspår. Trafikverket ger nu WSP i uppdrag att utreda hur den 4,5 kilometer långa sträckan bäst ska dras.
WSP vinner uppdrag att framtidssäkra Luleå C21.10.2024 09:55:00 CEST | Pressmeddelande
WSP utökar sin portfölj med ytterligare ett projekt knutet till Norrbotniabanan och får uppdraget av Trafikverket att utveckla Luleå C. Projektet möjliggör den framtida anslutningen till Norrbotniabanan, men är också av stor vikt i Luleås utveckling som en central knutpunkt för såväl transporter från norr och i öst-västlig riktning, som för den lokala och regionala persontrafiken.
Inflationen har förändrat pendlingen för varannan storstadsbo15.10.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
En ny undersökning från strategi- och teknikkonsultföretaget WSP visar att hälften av invånarna i Sveriges fyra största stadsregioner har ändrat sina pendlingsvanor till följd av de senaste årens prisökningar. Storstadsborna cyklar och distansarbetar mer för att spara pengar och bilen har blivit den stora förloraren i inflationstiderna.
WSP tecknar ramavtal med Fortifikationsverket10.10.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
WSP har fått i uppdrag att stödja Fortifikationsverket i att utveckla och förvalta försvarsfastigheter, i takt med att Sveriges totalförsvar rustas upp och byggs ut. Genom en rad nya ramavtal kommer WSP att spela en viktig roll i att stärka Sveriges beredskap och säkerhet i en tid av ökad geopolitisk osäkerhet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum