Allt fler städer inför tillfälliga cykelkörfält när trafiken minskar
Det pågår många initiativ just nu runt om i världen för att underlätta resor för personal i samhällsviktig verksamhet, men även för personer som behöver förflytta sig utan att utsätta sig för onödig smittorisk. Ett sätt är att ge mer plats åt cykeltrafiken.
– Det går att snabbt leda om trafiken till ökad tillgänglighet för cykel. Bogota har exempelvis på kort tid byggt upp 76 km ny cykelväg med trafikkoner. Och Berlin har skapat två helt nya cykelleder med gula markeringar i gatan som vanligen används för omledningar. Detta är möjliga åtgärder även för svenska städer, menar Julie Schack Møller-Kristensen, på WSP med erfarenhet från strategisk cykelplanering i både Nederländerna och Danmark.
Pilotprojekt för cykelkörfält har testats tidigare i svenska städer, till exempel på Götgatan i Stockholm då två bilkörfält gjordes om till cykelkörfält. Denna lösning är idag permanent.
– Den drastiska förändringen i hur – och hur mycket – vi transporterar oss just nu kan vara ett tillfälle att testa nya idéer, men det gäller att tänka igenom val av sträcka och att körfältet blir trafiksäkert. Vi kommer kunna lära oss mycket både om beteendeförändringar och framtida stadsplanering av den speciella situation vi nu befinner oss i, säger Julie Schack Møller-Kristensen.
Fem steg till utökade cykelkörfält
- Nya möjligheter och framtida behov. Den minskade biltrafiken ger möjligheter att omforma dagens infrastruktur på kort sikt och samtidigt ge viktiga lärdomar till framtidiga utformning av våra gator.
- Val av sträcka. För att temporära cykelstråk ska fungera i praktiken måste de införas där de gör mest nytta. Just nu ser vi ett förändrat resmönster där de som jobbar hemifrån gör fler lokala och korta resor. Samtidigt behöver samhällsviktig personal fortfarande kunna resa utan att riskera onödig smittorisk. Dataanalys och crowd sourcing är ett sätt att få vägledning vid val av sträcka.
- Även tillfälliga körfält behöver vara säkra. Även om man ”bara” vill göra temporär cykelinfrastruktur måste den vara säker. Fysisk separering från motortrafiken och gående är nödvändig, både för säkerheten för cyklisten och för att förhindra att bilar parkerar på cykelbanan.
- Kommunikation och användning. Det är viktigt att det är tydligt för användarna var den tillfälliga cykelbanan går. Skyltar behöver vara tydliga såväl som markeringar i gatan. Det är också viktigt att utforma korsningarna och trafikljus på rätt sätt.
- Lära för framtiden. Tillfälliga cykelbanor kan ge förändrade beteenden även på längre sikt. Vi kommer dessvärre behöva förbereda oss på att fler pandemier kan drabba oss. Därför är det viktigt att vi lär oss att utforma mer motståndskraftiga städer för framtiden. Kanske detta kan vara början på flera cykelvänliga städer i världen.
För mer information, vänligen kontakta
Julie Schack Møller-Kristensen,
julie.schack@wsp.com
010 7227877
Kontakter
Ellen HuitfeldtPR Manager
Tel:0701629311ellen.huitfeldt@wsp.comBilder
Om
Vi står bakom allt du tar för givet. Och framtiden du hoppas på.
Vi vet hur samhällen är uppbyggda och utvecklas. Om hur vi lever, arbetar, bygger, reser och kommunicerar, och om hur vi kan göra det bättre. Som strategiska rådgivare och teknikkonsulter har vi kunskapen att förstå och kraften att kunna förändra.
Med över 65 000 medarbetare i 40 länder använder vi vår globala expertis för att hitta de smartaste lokala lösningarna.
Följ WSP
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från WSP
Anna Winde ny hållbarhetschef på WSP18.4.2024 09:01:00 CEST | Pressmeddelande
WSP har utsett Anna Winde som ny hållbarhetschef för WSP Sverige och Norden. Anna kommer att vässa WSPs kunderbjudande genom att förstärka hållbarhetslösningar som en naturlig del av leveranserna och öka WSPs externa positionering inom hållbarhetsfrågor.
WSP tilldelas uppdrag för Norrbotniabanan29.1.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
WSP har tillsammans med AFRY fått i uppdrag av Trafikverket att ta fram järnvägsplan för sträckan Skellefteå Degerbyn - Länsgränsen AC/BD, som är en del av Norrbotniabanan.
Ny rapport: Här är Sveriges mest robusta kommuner28.11.2023 07:28:00 CET | Pressmeddelande
Nu släpper strategi- och teknikkonsultföretaget WSP rapporten "Regionernas Kamp", som rankar Sveriges 290 kommuner utifrån deras robusthet. Nacka, Täby och Kungsbacka toppar rankningen och analysen visar att pendlingskommuner nära större städer är de som har bäst förmåga att stå emot kriser och hantera förändringar. Rapporten tar i år också ett större grepp på trygghet och kommunernas brottsförebyggande arbete.
Mette Sjölin blir ny chef för Property and Buildings på WSP Sverige24.11.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande
WSP Sverige har utsett Mette Sjölin till ny sektorschef för Property & Buildings som tar plats i företagets ledgningsgrupp. Mette har tidigare varit regionchef för Property & Buildings Mitt och har en lång ledarerfarenhet från den tekniska konsultbranschen. Hon kommer att driva WSPs satsning på att stödja kunderna i deras gröna omställning.
WSP vinner stort ramavtal med ett av Sveriges största elnätsbolag16.11.2023 07:59:00 CET | Pressmeddelande
WSP har ingått ett tvåårigt ramavtal, med möjlighet till förlängning på ytterligare tre år, med ett av Sveriges största elnätsbolag. Ramavtalet gäller tekniska konsulttjänster för att bygga ut och anpassa det svenska elnätet för ökad fossilfri elproduktion.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum