Almedalen 2019 – vi delar med oss av vår kunskap om digitalisering

– Under Almedalsveckan vill jag och mina kollegor dela med oss av vår kunskap om hur digitaliseringen påverkar många olika delar av samhället och presentera vad som behöver göras för att Sverige ska vara en digitalt och innovativt ledande nation, säger Åsa Zetterberg, förbundsdirektör, IT&Telekomföretagen.

IT&Telekomföretagen är på plats under årets Almedalsvecka. Kontakta oss om du behöver en branschexpert inom digitalisering och digital infrastruktur till ditt arrangemang.

- Att företräda en bransch som har en så viktig roll för utveckling av hela samhället - vårt näringsliv, konkurrenskraft och offentliga sektor - är oerhört inspirerande. Sveriges tillväxt, välfärd och hållbarhet gynnas av en innovativ och stark digital sektor, säger Åsa Zetterberg.

Förutom Åsa Zetterberg är följande branschexperter på plats:

My Bergdahl
Näringspolitisk expert som gärna pratar 5G, telekom- och infrastruktur, bredbandsutbyggnad, konsumentförtroende och konkurrenskraft.

Henrik Edin
Näringspolitisk expert som gärna pratar om frågor som rör hållbarhet och övergripande digitaliseringspolitik.

Mikael Eklund
Näringspolitisk expert som gärna pratar policyfrågor som rör säkerhet, öppna data, internet och datadriven innovation.

Fredrik von Essen
Näringspolitisk expert som gärna pratar om frågor som rör IT-branschens kompetensbehov, utbildning och jämställdhet.

Johan Mann
Förhandlingschef som gärna pratar om framtidens arbetsmarknad och kollektivavtal.

IT&Telekomföretagen arrangerar seminariet Säkerhetsbrister, grabbövervikt och jobb som försvinner – kan man lita på IT-branschen?

Var: Tjänsteföretagens Hus, Hotel Almedalen, Strandvägen 8 i Visby.

Tid: Onsdag 3 juli klockan 11.00-11.45.

Åsa Zetterberg, förbundsdirektör, IT&Telekomföretagen

Kompetensbrist hotar utvecklingen av IT- och telekombolag4.4.2019 11:12:36 CESTPressmeddelande

Bristen på kompetens är det största hindret i företagens verksamheter. Under det fjärde kvartalet i fjol angav 31 procent av tjänsteföretagen att just brist på kompetens är det största hindret för deras verksamhet och dess utveckling. För bolag inom IT- och telekom är situationen än värre. Bland datakonsulter är siffran alarmerande där 80 procent av företagen ser kompetensbrist som verksamhetens största hinder.