Almega kommenterar budgetomröstningen i riksdagen

Almega, som är en arbetsgivarorganisation som representerar 11.000 medlemsföretag inom tjänstesektorn, kommenterar dagens budgetomröstning i Riksdagen.

- Det är mycket positivt att satsningar på Rut-avdraget återfinns i Moderaternas och Kristdemokraternas budget. Reformen från 2007 har gett över 30 000 nya jobbtillfällen. Att rut-branschen är särskilt väl lämpad att ta hand om personer med svag koppling till arbetsmarknaden vet vi sedan länge. Hela 75 procent av de som får ett jobb i branschen var tidigare arbetslösa, och när medarbetare slutar går 43 procent till ett nytt jobb i en ny bransch och 24 procent till studier, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef Almega.

Rut-avdraget är ett effektivt sätt att slussa in människor på arbetsmarknaden, det visade en undersökning från Demoskop tidigare i år. Därför är det mycket positivt att Moderaterna och Kristdemokraterna i sin budget fullföljer det Alliansgemensamma löftet att vidga rut-avdraget för att skapa fler jobb med lägre språk- och utbildningströsklar. Löftet innebär en tredubbling av avdraget jämfört med idag och vi välkomnar också förslaget om en utredning hur RUT-tjänsterna kan utvecklas i framtiden.

Att sysselsättningen i rut-branschen påverkas positivt med en expansiv rut-politik framgick när den rödgröna regeringen och Alliansen i samband med migrationsöverenskommelsen adderade nya tjänster i rut-avdraget.

- Trots att man lade in it- och flytt-tjänster var det framförallt de traditionella rut-tjänsterna som växte och innebar att sysselsättningsökningen nådde rekordnivåer. Det positiva signalvärdet om att rut-avdraget bidrar till bättre integration fick sannolikt konsumenter att göra mer rut-avdrag. Detta är instegsjobb i ordets rätta bemärkelse, avslutar Andreas Åström.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040

Almega kommenterar överenskommelsen mellan S, C, L & Mp11.1.2019 16:19Pressmeddelande

Almegas kommentarer kring den överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet som idag presenterats. Överenskommelsen innehåller många områden som vi välkomnar som till exempel en breddning av Rut, att kompetensföretag även ska ingå i etableringsanställningar, att man ser över ett antal skatter samt att slopa förslag som vinstförbud för privata aktörer inom välfärden.

Patrick Joyce ny chefekonom på Almega11.1.2019 11:34Pressmeddelande

Patrick Joyce blir ny chefekonom på Almega. Patrick Joyce är fil. lic. i nationalekonomi vid Uppsala universitet. Han har lång erfarenhet som expert och utredare av ekonomisk politik, skattefrågor, näringspolitik och arbetsmarknadsfrågor vid Regeringskansliet och riksdagen. Patrick kommer senast från en tjänst som forskare om kompetensförsörjning, arbetsmarknad och integration vid Ratio – näringslivets forskningsinstitut.

Höga arbetskraftskostnader hotar tjänsteföretagens tillväxt19.12.2018 07:21Pressmeddelande

Återigen visar Almegas Tjänsteindikator att efterfrågan på kunskapsintensiva företags tjänster fortfarande ligger på toppnivåer. Trots det är utvecklingen oroande. I rapporten konstateras också att Sverige är ett av de dyraste länderna att anställa i, något som i slutändan riskerar att snabba på den redan pågående trenden att företag flyttar ut avancerade tjänstejobb och produktion till utlandet.

Kompetenskris i tjänsternas Europa11.12.2018 09:35Pressmeddelande

Den inre marknaden är grunden i EU-samarbetet och helt avgörande för om svenska företag ska kunna attrahera de talanger som krävs för att konkurrera på en internationell marknad även i framtiden. Tyvärr pekar delar av EU-politiken i motsatt riktning med mer detaljreglering av sociala frågor, begränsad rörlighet och regleringar. Ofta handlar det om ren protektionism. Fokus måste ligga på effektivitet och att riva hinder för fri rörlighet, särskilt för tjänster. Det menar Almega när man på tisdagen presenterade sina prioriterade frågor inför EU-valet i maj.