Almega kommenterar budgetomröstningen i riksdagen

Almega, som är en arbetsgivarorganisation som representerar 11.000 medlemsföretag inom tjänstesektorn, kommenterar dagens budgetomröstning i Riksdagen.

- Det är mycket positivt att satsningar på Rut-avdraget återfinns i Moderaternas och Kristdemokraternas budget. Reformen från 2007 har gett över 30 000 nya jobbtillfällen. Att rut-branschen är särskilt väl lämpad att ta hand om personer med svag koppling till arbetsmarknaden vet vi sedan länge. Hela 75 procent av de som får ett jobb i branschen var tidigare arbetslösa, och när medarbetare slutar går 43 procent till ett nytt jobb i en ny bransch och 24 procent till studier, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef Almega.

Rut-avdraget är ett effektivt sätt att slussa in människor på arbetsmarknaden, det visade en undersökning från Demoskop tidigare i år. Därför är det mycket positivt att Moderaterna och Kristdemokraterna i sin budget fullföljer det Alliansgemensamma löftet att vidga rut-avdraget för att skapa fler jobb med lägre språk- och utbildningströsklar. Löftet innebär en tredubbling av avdraget jämfört med idag och vi välkomnar också förslaget om en utredning hur RUT-tjänsterna kan utvecklas i framtiden.

Att sysselsättningen i rut-branschen påverkas positivt med en expansiv rut-politik framgick när den rödgröna regeringen och Alliansen i samband med migrationsöverenskommelsen adderade nya tjänster i rut-avdraget.

- Trots att man lade in it- och flytt-tjänster var det framförallt de traditionella rut-tjänsterna som växte och innebar att sysselsättningsökningen nådde rekordnivåer. Det positiva signalvärdet om att rut-avdraget bidrar till bättre integration fick sannolikt konsumenter att göra mer rut-avdrag. Detta är instegsjobb i ordets rätta bemärkelse, avslutar Andreas Åström.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040

Almega erbjuder 200 jobb under Järvaveckan12.6.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Kompetenskrisen utmanar tjänstesektorn. Företagen hittar inte personal att anställa. Bara med hjälp av en bättre fungerande integration kan fler nyanlända och utrikes födda få jobb. För att rekrytera nya medarbetare och förbättra integrationen kommer medlemsföretag från Kompetensföretagen, Almega Serviceföretagen och Fastighetsarbetsgivarna att närvara under Järvaveckan och erbjuda totalt 200 jobb.

Almega på Järvaveckan: Så får ännu fler Järvabor jobb11.6.2019 09:15:00 CESTPressinbjudan

Kompetenskrisen utmanar den privata tjänstesektorn. Företagen hittar inte personal att anställa. Bara med hjälp av en bättre fungerande integration kan fler nyanlända och utrikes födda få jobb. Almega deltar på Järvaveckan för att visa att privata tjänstesektorn är Sveriges ledande integrationsmotor. Tiotalet medlemsföretag från Kompetensföretagen och Almega Tjänsteförbunden kommer att rekrytera personal under Järvaveckan.

Thomas Erséus blir ny VD för Almega3.6.2019 14:10:31 CESTPressmeddelande

Thomas Erséus blir ny VD för Almega och ny förbundsdirektör för Almega Tjänsteförbunden. Han har en gedigen bakgrund från flera olika delar av tjänstesektorn, bland andra konsult-, IT- och fastighetsbranschen. Efter över trettio år i näringslivet, varav 25 år som VD, kommer han nu att axla rollen som VD för arbetsgivarorganisationen Almega. Thomas kommer närmast från rollen som Chief Real Estate Officer på Ericsson AB.