AlmegaAlmega

Almega kommenterar överenskommelsen mellan S, C, L & Mp

Almegas kommentarer kring den överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet som idag presenterats. Överenskommelsen innehåller många områden som vi välkomnar som till exempel en breddning av Rut, att kompetensföretag även ska ingå i etableringsanställningar, att man ser över ett antal skatter samt att slopa förslag som vinstförbud för privata aktörer inom välfärden.

- Almega välkomnar överenskommelsen om Arbetsförmedlingen. Det är en glädjande nyhet att det oavsett regeringsbildning just nu finns en enad syn gällande att reformera Arbetsförmedlingen. Med en reformerad Arbetsförmedling kommer matchningen att förbättras och tiotusentals nya jobb att kunna tillsättas. Almega har en lösning på genomförandet som kommer att presenteras redan på torsdag den 17 januari, säger Stefan Koskinen, arbetsgivarpolitisk chef Almega.

- Det är bra att politiken nu tar tag i LAS-frågan och föreslår förändringar. Även om vi hade önskat mer omfattande förslag med en kortare tidplan. Men vi konstaterar att man nu aviserar att det blir ett tydligt utökade undantag från turordningsreglerna och dessutom lägre kostnader vid uppsägningar, särskilt för mindre företag. Även om detta inte löser företagens alla problem med LAS så är det ett viktigt steg i rätt riktning. Vi tror att det kommer att förbättra arbetsmarknadens funktionalitet och att det kommer att leda till fler anställningar där fler kan komma i jobb, säger Stefan Koskinen.

- Vi tror också att de föreslagna förändringarna kommer att vara det nödvändiga tryck som behövs för att arbetsmarknadens parter ska kunna träffa en överenskommelse om modernisering av LAS.Jag är övertygad om att detta kommer att leda till att parterna tar ett samlat grepp över LAS-frågan och frågorna kring omställning och kompetensutveckling. Därför är vi också beredda att så snart som möjligt medverka i sådana partsförhandlingar, menar Stefan Koskinen.

Osund offentlig konkurrens hämmar tjänstesektorn28.2.2019 08:26:16 CETPressmeddelande

Många företag, inte minst inom tjänstesektorn, drabbas av osund konkurrens när kommuner, landsting och stat säljer varor och tjänster på den öppna marknaden. För att undersöka saken närmare har Almega genomfört en undersökning bland 323 medlemsföretag i olika branscher inom tjänstesektorn. Resultatet visar att två av tre (66,7 %) av de tjänsteföretag som medverkat i undersökningen upplever eller har upplevt osund konkurrens från det offentliga. Nära 85 procent av de tjänsteföretag som upplever osund konkurrens menar att deras intäkter har minskat på grund av den offentliga aktörens agerande.

Arbetsmarknadsutredningen en viktig pusselbit för reformeringen av Arbetsförmedlingen29.1.2019 22:00:02 CETPressmeddelande

Arbetsmarknadsutredningen är ett viktigt bidrag till arbetet med att reformera Arbetsförmedlingen. Reformen är nödvändig och Almega välkomnar därför att den överenskommelsen som slutits mellan regeringen, Liberalerna och Centerpartiet, och som ligger till grund för regeringsbildningen, även omfattar en reformering av Arbetsförmedlingen. En samsyn i Sveriges riksdag om vikten av förändring ökar förutsättningarna för att en renodlad myndighetsroll för Arbetsförmedlingen, medan privata aktörer ansvarar för att förmedla jobb och utbilda arbetssökande, blir verklighet.

Stora delar av Arbetsförmedlingen kan konkurrensutsättas22.1.2019 06:00:00 CETPressmeddelande

En Arbetsförmedling som trots ökade resurser, tillgång till arbetslösa som söker arbetstillfällen och företag som just nu skriker efter arbetskraft, inte lyckas förbättra utan tvärtom försämrar jobbchansen för de som är arbetslösa måste reformeras i grunden. I Almegas rapport ”Reformerad Arbetsförmedling – Almegas slutbetänkande för stärkt kompetensförsörjning” beskrivs hur Arbetsförmedlingen måste reformeras för att både myndigheten och den förda politiken ska leverera goda resultat, ha hög kostnadseffektivitet och kunna hjälpa såväl arbetslösa som arbetsgivare med de utmaningar de står inför.