Ambassadörer för barnen: Erik Lundin, Little Jinder, Joy M’Batha, Niclas Engelin och Cherrie

Inför att barn över hela Sverige på torsdag den 11 april börjar sälja majblommor presenteras nu Majblommans ambassadörer 2019. De är alla framgångsrika musiker.

Majblommans ambassadörer 2019 är framgångsrika musiker. Det är inte något som alla kan bli, men alla borde få chansen. Familjens ekonomiska situation är direkt avgörande för vad barn drömmer om, vad de tror sig kunna åstadkomma och vilka möjligheter de får längre fram i livet. Majblommans arbete jämnar ut oddsen. Varje år delar vi ut många miljoner i ekonomiskt stöd till barn som annars inte haft råd med fritidsaktiviteter. Om det är några som vet hur viktigt det är att ha något att göra på fritiden så är det årets ambassadörer.

Majblomman är otroligt stolta över att kunna presentera Joy M’BathaLittle Jinder, Erik Lundin, Niclas Engelin och Cherrie som Majblommans ambassadörer 2019.

-         Tillsammans med årets ambassadörer vill vi få fler barn och unga att lära känna Majblomman och vårt arbete. Vi vet att det är många barn i Sverige som skulle behöva stöd från Majblomman men inte vet att vi finns. Och vi vet att det är många barn som säljer Majblommor som inte vet vad vi gör. Genom att låta våra ambassadörer beskriva sitt engagemang och sina drivkrafter hoppas vi nå ut till fler barn och unga, säger Tove Lindahl Greve, generalsekreterare för Majblommans Riksförbund.

För att skapa en gemensam start för alla klasser och grupper av barn som deltar i Majblommans insamling släpps idag en film som presenterar Majblommans ambassadörer 2019. Som en gemensam start för alla klasser och grupper som ska sälja majblommor släpper vi på torsdag, 11 april kl 10.00, en längre film där vi får följa med alla ambassadörer bakom kulisserna och höra deras historia. Filmen kommer finnas tillgänglig via Majblommans YouTube-kanal/MajTV och hemsida majblomman.se

-         Om man inte får samma förutsättningar som andra får är det lätt att känna att du inte är värd nåt. Möjligheterna måste finnas för de som inte har råd. /Cherrie

-         Jag har definitivt varit en del av barnfattigdomen. Men aldrig reflekterat över det så utan mer tänkt jag måste klara mig. Det är enkelt att döma om du inte kommer därifrån själv./Joy

-         Det viktiga är att man gör någonting ihop och att man hjälper varandra. /Niclas Engelin

-         Alla ska ha samma chans att nå sina drömmar oavsett om man har pengarna till det eller inte. De är viktigt att veta att det finns hjälp att få. /Erik Lundin

-         Det finns tydliga skillnader i samhället och då behövs det extra hjälp. Majblomman är ett sätt där folk kan hjälpa varandra/Little Jinder

Majblomman vill ge alla barn samma möjligheter. Vi delar ut ekonomiskt stöd till barn och påverkar i frågor om barns rättigheter. För alla barns rätt att tro på sig själva och drömma stort. Majblomman har en nollvision, vilket innebär att vårt jobb är klart först när vi kan garantera att barn som växer upp i Sverige har jämlika uppväxtvillkor och kan vara med i gemenskapen, oavsett ekonomiska förutsättningar. Alla barn ska kunna drömma stort och tro på sin framtid.

En spellista med ambassadörerna finns på Spotify

För mer information; välkommen att kontakta

Tove Lindahl Greve, generalsekreterare: 0700-2068738

Liv Landell Major, pressekreterare: 0708-742713