Andelen förskollärare minskar
– Förskollärare och annan utbildad personal är oerhört viktig för kvaliteten i förskolan. Därför är det allvarligt att andelen utbildad personal minskar. Dessutom blir det ännu tydligare, i den läroplan som träder i kraft i sommar, att förskollärare har ett specifikt ansvar i undervisningen, säger Magdalena Karlsson, undervisningsråd på Skolverket.
Personal med förskollärarexamen minskar
39,6 procent av de anställda i förskolan har en förskollärarexamen. Detta är en minskning med 0,5 procentenheter jämfört med året innan. Sedan 2014 har andelen minskat med 2,9 procentenheter. Högst andel har kommungruppen mindre stad/tätort med 48 procent, medan kommungruppen storstäder har lägst andel, 31 procent. Det finns även skillnader mellan kommunala och fristående förskolor när det gäller andelen med förskollärarexamen, 43 respektive 28 procent. Statistiken visar också att nästan 12 procent av personalen med förskollärarexamen är 60 år eller äldre.
Oförändrad personaltäthet
Det går 5,1 barn per heltidstjänst i förskolan där all personal i arbetslaget ingår. Personaltätheten har varit i stort sett konstant under de senaste tio åren. Antalet barn per förskollärare är 12,9, vilket är en ökning med 0,2 barn per heltidstjänst jämfört med föregående år. I fristående förskolor är förskollärartätheten lägre jämfört med i kommunala förskolor, där det är 17,6 barn per förskollärare. Motsvarande siffra för kommunala förskolor är 12,1. Könsfördelningen bland alla som är anställda i förskolan är fortsatt mycket ojämn, drygt fyra procent av heltidstjänsterna är män.
Marginell ökning av barngruppernas storlek
Barngruppernas storlek är i princip oförändrad. 2018 bestod den genomsnittliga barngruppen av 15,4 barn jämfört med 15,3 året innan. Precis som föregående år är barngrupperna i kommunala förskolor i genomsnitt något mindre än barngrupperna i fristående förskolor. I kommunala förskolor har en grupp i genomsnitt 15,4 barn och i fristående förskolor är motsvarande uppgift 15,7 barn. Skolverkets riktmärke för barn som är 1-3 år är 6-12 barn. Den genomsnittliga gruppstorleken för den åldersgruppen var 12,6 barn 2018. För barn som är 4-5 år är riktmärket 9-15 barn. Den genomsnittliga gruppstorleken bland dessa barn var 16,1.
– När en barngrupp sätts samman är det viktigt att hänsyn tas till barnens ålder och unika behov, personalens kompetens och hur lokalerna ser ut. Barnens bästa ska vara utgångspunkten för besluten, säger Magdalena Karlsson.
För frågor kontakta
Frågor om förskolan kontakta Magdalena Karlsson, undervisningsråd, 08-527 334 41
Frågor om statistiken kontakta Hanna Karlsson Ruiz, undervisningsråd, 08-527 330 60 eller Karin Zetterberg Grünewald, undervisningsråd, 08-527 339 14
Nyckelord
Dokument
Länkar
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Andelen behöriga lärare ökar4.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Andelen behöriga lärare ökar något i både grundskolan och gymnasieskolan jämfört med föregående läsår. Högst andel behöriga lärare finns i förskoleklassen medan de anpassade skolformerna har fortsatt låg andel behöriga lärare. Det visar Skolverkets statistik över pedagogisk personal i skolan läsåret 2023/24.
Försämrade PISA-resultat i Sverige och i många andra länder5.12.2023 11:05:00 CET | Pressmeddelande
15-åringar presterar sämre i matematik och läsförståelse i Sverige, i övriga Norden samt i de flesta andra OECD-länder. Det visar den internationella kunskapsmätningen PISA 2022. I naturvetenskap presterar de svenska 15-åringarna på samma nivå som i föregående mätning 2018. Trots resultatnedgången ligger Sverige fortfarande på en högre nivå än OECD-genomsnittet i alla tre ämnesområden.
Påminnelse pressinbjudan: resultaten av PISA 20224.12.2023 11:41:11 CET | Pressinbjudan
Hur är svenska 15-åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap? Och hur står sig deras kunskaper i jämförelse med eleverna i Norden och OECD-länderna?
Pressinbjudan: resultaten av PISA 202228.11.2023 13:00:00 CET | Pressinbjudan
Hur är svenska 15- åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap? Och hur står sig deras kunskaper i jämförelse med eleverna i Norden och OECD-länderna?
Svenska elever i topp i demokrati- och samhällsfrågor men kunskapsresultaten har sjunkit28.11.2023 10:05:00 CET | Pressmeddelande
Svenska åttondeklassare har mycket goda kunskaper i demokrati- och samhällsfrågor och ligger i toppskiktet i den internationella undersökningen ICCS 2022. Jämfört med 2016 har dock kunskapsresultaten i Sverige sjunkit, vilket också gäller för många av de övriga deltagarländerna. I Sverige har spridningen ökat mellan de högst och lägst presterande eleverna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum