Andelen förskollärare minskar
– Förskollärare och annan utbildad personal är oerhört viktig för kvaliteten i förskolan. Därför är det allvarligt att andelen utbildad personal minskar. Dessutom blir det ännu tydligare, i den läroplan som träder i kraft i sommar, att förskollärare har ett specifikt ansvar i undervisningen, säger Magdalena Karlsson, undervisningsråd på Skolverket.
Personal med förskollärarexamen minskar
39,6 procent av de anställda i förskolan har en förskollärarexamen. Detta är en minskning med 0,5 procentenheter jämfört med året innan. Sedan 2014 har andelen minskat med 2,9 procentenheter. Högst andel har kommungruppen mindre stad/tätort med 48 procent, medan kommungruppen storstäder har lägst andel, 31 procent. Det finns även skillnader mellan kommunala och fristående förskolor när det gäller andelen med förskollärarexamen, 43 respektive 28 procent. Statistiken visar också att nästan 12 procent av personalen med förskollärarexamen är 60 år eller äldre.
Oförändrad personaltäthet
Det går 5,1 barn per heltidstjänst i förskolan där all personal i arbetslaget ingår. Personaltätheten har varit i stort sett konstant under de senaste tio åren. Antalet barn per förskollärare är 12,9, vilket är en ökning med 0,2 barn per heltidstjänst jämfört med föregående år. I fristående förskolor är förskollärartätheten lägre jämfört med i kommunala förskolor, där det är 17,6 barn per förskollärare. Motsvarande siffra för kommunala förskolor är 12,1. Könsfördelningen bland alla som är anställda i förskolan är fortsatt mycket ojämn, drygt fyra procent av heltidstjänsterna är män.
Marginell ökning av barngruppernas storlek
Barngruppernas storlek är i princip oförändrad. 2018 bestod den genomsnittliga barngruppen av 15,4 barn jämfört med 15,3 året innan. Precis som föregående år är barngrupperna i kommunala förskolor i genomsnitt något mindre än barngrupperna i fristående förskolor. I kommunala förskolor har en grupp i genomsnitt 15,4 barn och i fristående förskolor är motsvarande uppgift 15,7 barn. Skolverkets riktmärke för barn som är 1-3 år är 6-12 barn. Den genomsnittliga gruppstorleken för den åldersgruppen var 12,6 barn 2018. För barn som är 4-5 år är riktmärket 9-15 barn. Den genomsnittliga gruppstorleken bland dessa barn var 16,1.
– När en barngrupp sätts samman är det viktigt att hänsyn tas till barnens ålder och unika behov, personalens kompetens och hur lokalerna ser ut. Barnens bästa ska vara utgångspunkten för besluten, säger Magdalena Karlsson.
För frågor kontakta
Frågor om förskolan kontakta Magdalena Karlsson, undervisningsråd, 08-527 334 41
Frågor om statistiken kontakta Hanna Karlsson Ruiz, undervisningsråd, 08-527 330 60 eller Karin Zetterberg Grünewald, undervisningsråd, 08-527 339 14
Nyckelord
Dokument
Länkar
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Stora skillnader i läsförståelsen bland fjärdeklassare16.5.2023 10:02:00 CEST | Pressmeddelande
Skillnaderna i läsförståelse i årskurs 4 ökar mellan elevgrupper och mellan skolor. Svenska elever från resursstarka hem presterar på samma nivå som i föregående mätning 2016, medan läsförståelsen bland resurssvaga elever sjunker. Sammantaget sjunker svenska elevers resultat. Sjunkande resultat ses även för Norden och flertalet länder i EU/OECD. Svenska elever presterar dock fortfarande över genomsnittet för de deltagande länderna. Det visar den internationella kunskapsmätningen PIRLS 2021.
Påminnelse om pressträff om fjärdeklassares läsförståelse imorgon kl 10.0015.5.2023 08:00:00 CEST | Pressinbjudan
Hur är svenska elevers läsförståelse i årskurs 4? Och hur står sig deras kunskaper i jämförelse med andra EU- och OECD-länder? Imorgon tisdagen den 16 maj klockan 10 presenterar Skolverket de svenska resultaten av den internationella studien PIRLS 2021 som mäter fjärdeklassares läsförmåga och attityder till läsning. Presskonferensen sker på plats i Skolverkets lokaler.
Hur bra är fjärdeklassares läsförståelse?10.5.2023 08:56:10 CEST | Pressinbjudan
Hur är svenska elevers läsförståelse i årskurs 4? Och hur står sig deras kunskaper i jämförelse med andra EU- och OECD-länder? Tisdagen den 16 maj klockan 10 presenterar Skolverket de svenska resultaten av den internationella studien PIRLS 2021 som mäter fjärdeklassares läsförmåga och attityder till läsning. Presskonferensen sker på plats i Skolverkets lokaler.
70 procent av lärarna i grundskolan är behöriga4.4.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Både i grundskolan och i gymnasieskolan är andelen behöriga lärare på nästan samma nivå som föregående läsår. Inom grundskolan är sju av tio lärare behöriga och inom gymnasieskolan är drygt åtta av tio lärare behöriga. Det visar Skolverkets statistik över pedagogisk personal i skolan läsåret 2022/23.
Skolverket och SPSM flyttar ihop i Luleå21.12.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) inviger ett gemensamt kontor i Luleå idag. Etableringen skapar möjlighet till bättre samarbete och mer dialog mellan myndigheterna och skolhuvudmän om vad som behövs för att fler barn och elever ska utvecklas och nå målen i skolan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum