Skolverket

Andelen förskollärare minskar

Dela

Andelen personal med förskollärarexamen har minskat med 2,9 procentenheter sedan 2014. Idag har 39,6 procent av de anställda i förskolan en förskollärarexamen. När det gäller barngruppernas storlek så är den i stort sett oförändrad. 2018 bestod den genomsnittliga barngruppen av 15,4 barn jämfört med 15,3 året innan. Det visar Skolverkets statistik som även går att bryta ned på respektive förskola, kommun eller län.

– Förskollärare och annan utbildad personal är oerhört viktig för kvaliteten i förskolan. Därför är det allvarligt att andelen utbildad personal minskar. Dessutom blir det ännu tydligare, i den läroplan som träder i kraft i sommar, att förskollärare har ett specifikt ansvar i undervisningen, säger Magdalena Karlsson, undervisningsråd på Skolverket.

Personal med förskollärarexamen minskar

39,6 procent av de anställda i förskolan har en förskollärarexamen. Detta är en minskning med 0,5 procentenheter jämfört med året innan. Sedan 2014 har andelen minskat med 2,9 procentenheter. Högst andel har kommungruppen mindre stad/tätort med 48 procent, medan kommungruppen storstäder har lägst andel, 31 procent. Det finns även skillnader mellan kommunala och fristående förskolor när det gäller andelen med förskollärarexamen, 43 respektive 28 procent. Statistiken visar också att nästan 12 procent av personalen med förskollärarexamen är 60 år eller äldre.

Oförändrad personaltäthet

Det går 5,1 barn per heltidstjänst i förskolan där all personal i arbetslaget ingår. Personaltätheten har varit i stort sett konstant under de senaste tio åren. Antalet barn per förskollärare är 12,9, vilket är en ökning med 0,2 barn per heltidstjänst jämfört med föregående år. I fristående förskolor är förskollärartätheten lägre jämfört med i kommunala förskolor, där det är 17,6 barn per förskollärare. Motsvarande siffra för kommunala förskolor är 12,1. Könsfördelningen bland alla som är anställda i förskolan är fortsatt mycket ojämn, drygt fyra procent av heltidstjänsterna är män.

Marginell ökning av barngruppernas storlek

Barngruppernas storlek är i princip oförändrad. 2018 bestod den genomsnittliga barngruppen av 15,4 barn jämfört med 15,3 året innan. Precis som föregående år är barngrupperna i kommunala förskolor i genomsnitt något mindre än barngrupperna i fristående förskolor. I kommunala förskolor har en grupp i genomsnitt 15,4 barn och i fristående förskolor är motsvarande uppgift 15,7 barn. Skolverkets riktmärke för barn som är 1-3 år är 6-12 barn. Den genomsnittliga gruppstorleken för den åldersgruppen var 12,6 barn 2018. För barn som är 4-5 år är riktmärket 9-15 barn. Den genomsnittliga gruppstorleken bland dessa barn var 16,1.

– När en barngrupp sätts samman är det viktigt att hänsyn tas till barnens ålder och unika behov, personalens kompetens och hur lokalerna ser ut. Barnens bästa ska vara utgångspunkten för besluten, säger Magdalena Karlsson.

För frågor kontakta

Frågor om förskolan kontakta Magdalena Karlsson, undervisningsråd, 08-527 334 41

Frågor om statistiken kontakta Hanna Karlsson Ruiz, undervisningsråd, 08-527 330 60 eller Karin Zetterberg Grünewald, undervisningsråd, 08-527 339 14

Nyckelord

Dokument

Länkar

Om

Skolverket
Skolverket
Fleminggatan 14
106 20 Stockholm

08-527 332 00http://www.skolverket.se/

Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.

Följ Skolverket

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Skolverket

Fler datorer i skolan men teknikkrångel skapar problem20.2.2019 09:00:00 CETPressmeddelande

Sedan 2015 har tillgången till datorer i grundskolan ökat. Idag finns det nästan en dator per elev. Lärare undervisar idag mer om källkritik och säker internetanvändning. Deras behov av kompetensutveckling har också minskat på flera områden. Samtidigt finns det teknikproblem. Fyra av tio lärare upplever att krånglande teknik begränsar deras arbete minst en gång i veckan och bara hälften av grundskolorna har tillgång till support samma dag. Det visar en ny omfattande undersökning från Skolverket om digitaliseringen i skolan.

Stora skillnader i betygssättningen mellan skolor5.2.2019 09:00:00 CETPressmeddelande

Skillnaderna i betygssättning mellan olika skolor är fortsatt stora. Det visar en ny rapport från Skolverket som jämför slutbetygen i årskurs 9 med resultaten på de nationella proven. Analysen visar att betygen i stor utsträckning sätts i relation till elevernas generella prestationsnivå på skolan. Betygsättningen är mer restriktiv i skolor med många högpresterande elever och omvänt mindre restriktiv i skolor med många lågpresterande elever. En viktig slutsats är att det är svårt att uppnå likvärdiga betyg med dagens betygssystem.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum