Andreas Cervenka går till Aftonbladet

Digitaliseringen flyttar makten och förändrar vårt samhälle i grunden. Aftonbladet rekryterar nu Andreas Cervenka för att berätta vår tids största story. ”Ingen annan svensk journalist kan som han röra sig i krysset mellan ekonomi, tech och politik”, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.

Aftonbladet värvar prisbelönta ekonomijournalisten Andreas Cervenka. Han får bland annat en fast krönika på temat ekonomi, tech och politik, men kommer att synas och höras i tidningens alla kanaler. Foto: Andreas Bardell/Aftonbladet

Andreas Cervenka är en av landets mest hyllade och prisbelönta ekonomijournalister. Han har de senaste fyra åren jobbat på Dagens Industri och innan dess tio år på SvD Näringsliv. Han har gjort flera uppmärksammade avslöjanden och skrivit ett par böcker.

Nu går han till Aftonbladet.

– Att få skriva om ämnen som engagerar mig på djupet för Skandinaviens största nyhetspublik är något av en dröm som går i uppfyllelse, säger Andreas Cervenka.

– Jag har varit ekonomijournalist i snart 25 år men uppdraget har aldrig känts viktigare än nu. Näringslivet håller på att stöpas om i grunden, gamla ekonomiska sanningar har förpassats till arkiven och makten över våra liv och det offentliga samtalet ligger delvis hos en handfull företagsledare i Silicon Valley.

Digitaliseringen och hur den påverkar vårt samhälle och vårt sätt att leva är en kärnfråga för Sveriges största nyhetssajt Aftonbladet.

– Att försöka beskriva och förklara dessa skeenden för en bred läsekrets är bland det finaste uppdrag man kan få som journalist. Jag ser mycket fram emot att ansluta till Aftonbladets vassa redaktion i höst, säger Andreas Cervenka.

I Aftonbladet får han bland annat en fast krönika på temat ekonomi, tech och politik.

– Med Andreas Cervenka får vi en unik röst som kommer att finnas i både nyhetstarbetet, kommentarer, podd och videoformat, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.

Han börjar den 1 november.

Aftonbladet har fått en väldigt stark start på 2021 och satsar nu på att utveckla både produkten och journalistiken. Sedan tidigare har politikjournalisten My Rohwedder rekryterats från Sveriges Radio och Hanna Olsson Berg och Martin Schori utsetts till biträdande redaktionschefer med en tydlig agenda att utveckla nyhetsarbetet och organisationen. Lotta Folcker blir i höst affärsområdeschef för Sportbladet och leder en stor satsning. Under året kommer fler nya initiativ och rekryteringar att ske för att ytterligare lyfta Sveriges största nyhetsdestination.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Andreas Cervenka, tillträdande ekonomireporter. Telefon: 073-558 49 52.
Petter Ovander, kommunikationschef, Aftonbladet. Telefon: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@aftonbladet.se

Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.

Anis don Demina leder årets Rockbjörnen-gala – här är de nominerade1.7.2021 08:45:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har det svenska folket nominerat årets finalister till musikpriset Aftonbladet Rockbjörnen 2021. Bland de som kan ta hem Rockbjörnar finns bland annat fjolårets stora vinnare Victor Leksell och nykomlingen Clara Klingenström. “Wow, jag är jättetacksam för att ha blivit nominerad och i hela tre kategorier! Det är så kul med allt det positiva som händer för mig och just Rockbjörnen känns väldigt stort då det är folket som röstar.” säger Clara Klingenström.

tv.nu släpper Streamingbarometern och rankar SVT Play till årets streamingtjänst17.6.2021 09:05:42 CEST | Pressmeddelande

Är streaming kanske svenskens nya favorithobby? Om man tittar på Streamingbarometern 2021 från tv.nu så finns det mycket som pekar på det. Under maj månad gjorde tv.nu en omfattande undersökning på över 2000 streaminganvändare i Sverige för att samla in mer kunskap och insikter om svenskarnas streamingbeteende. Rapporten som har fått namnet “Streamingbarometern”, kommer framöver ta tempen varje år i en djupgående undersökning. Tv.nu är ett bolag inom Schibsted.