Schibsted

Andreas Cervenka går till Aftonbladet

Dela
Digitaliseringen flyttar makten och förändrar vårt samhälle i grunden. Aftonbladet rekryterar nu Andreas Cervenka för att berätta vår tids största story. ”Ingen annan svensk journalist kan som han röra sig i krysset mellan ekonomi, tech och politik”, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.
Aftonbladet värvar prisbelönta ekonomijournalisten Andreas Cervenka. Han får bland annat en fast krönika på temat ekonomi, tech och politik, men kommer att synas och höras i tidningens alla kanaler. Foto: Andreas Bardell/Aftonbladet
Aftonbladet värvar prisbelönta ekonomijournalisten Andreas Cervenka. Han får bland annat en fast krönika på temat ekonomi, tech och politik, men kommer att synas och höras i tidningens alla kanaler. Foto: Andreas Bardell/Aftonbladet

Andreas Cervenka är en av landets mest hyllade och prisbelönta ekonomijournalister. Han har de senaste fyra åren jobbat på Dagens Industri och innan dess tio år på SvD Näringsliv. Han har gjort flera uppmärksammade avslöjanden och skrivit ett par böcker. 

Nu går han till Aftonbladet.

– Att få skriva om ämnen som engagerar mig på djupet för Skandinaviens största nyhetspublik är något av en dröm som går i uppfyllelse, säger Andreas Cervenka. 

– Jag har varit ekonomijournalist i snart 25 år men uppdraget har aldrig känts viktigare än nu. Näringslivet håller på att stöpas om i grunden, gamla ekonomiska sanningar har förpassats till arkiven och makten över våra liv och det offentliga samtalet ligger delvis hos en handfull företagsledare i Silicon Valley.

Digitaliseringen och hur den påverkar vårt samhälle och vårt sätt att leva är en kärnfråga för Sveriges största nyhetssajt Aftonbladet.

– Att försöka beskriva och förklara dessa skeenden för en bred läsekrets är bland det finaste uppdrag man kan få som journalist. Jag ser mycket fram emot att ansluta till Aftonbladets vassa redaktion i höst, säger Andreas Cervenka. 

I Aftonbladet får han bland annat en fast krönika på temat ekonomi, tech och politik.

– Med Andreas Cervenka får vi en unik röst som kommer att finnas i både nyhetstarbetet, kommentarer, podd och videoformat, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.

Han börjar den 1 november.

Aftonbladet har fått en väldigt stark start på 2021 och satsar nu på att utveckla både produkten och journalistiken. Sedan tidigare har politikjournalisten My Rohwedder rekryterats från Sveriges Radio och Hanna Olsson Berg och Martin Schori utsetts till biträdande redaktionschefer med en tydlig agenda att utveckla nyhetsarbetet och organisationen. Lotta Folcker blir i höst affärsområdeschef för Sportbladet och leder en stor satsning. Under året kommer fler nya initiativ och rekryteringar att ske för att ytterligare lyfta Sveriges största nyhetsdestination. 

För ytterligare information vänligen kontakta:
Andreas Cervenka, tillträdande ekonomireporter. Telefon: 073-558 49 52.
Petter Ovander, kommunikationschef, Aftonbladet. Telefon: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@aftonbladet.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Aftonbladet värvar prisbelönta ekonomijournalisten Andreas Cervenka. Han får bland annat en fast krönika på temat ekonomi, tech och politik, men kommer att synas och höras i tidningens alla kanaler. Foto: Andreas Bardell/Aftonbladet
Aftonbladet värvar prisbelönta ekonomijournalisten Andreas Cervenka. Han får bland annat en fast krönika på temat ekonomi, tech och politik, men kommer att synas och höras i tidningens alla kanaler. Foto: Andreas Bardell/Aftonbladet
Ladda ned bild
Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.
Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye