Andreas Landmark blir AI-general på Aftonbladet
Nyheterna om AI avlöser varandra i flödet och för journalistiken innebär den nya tekniken flera utmaningar. Det är lättare än någonsin att skapa fejkade nyhetsbilder och vem som helst kan numera producera enorma mängder innehåll med ett knapptryck.
Men AI-verktygen kan också användas journalistiskt, som verktyg i helt nya typer av granskningar och researcharbete. AI kan också utveckla nya sätt för användare att ta del av nyheter.
– Det är helt avgörande att vi som mediehus är insatta och förstår utvecklingen inom AI för att säkerställa vår position och vår journalistik. Vi ska vara i framkant och ta vara på möjligheterna, men samtidigt vaksamma för de risker tekniken också innebär, säger Aftonbladets publisher Martin Schori.
Uppdraget som AI-general är en projektroll som ska arbeta nära redaktionella och tekniska team för att säkerställa en effektiv och ansvarsfull användning av AI. Rollen innebär också att bevaka och analysera trender inom AI samt att utbilda och informera medarbetare om AI-teknikens möjligheter och risker.
– Journalistikens roll blir viktigare än någonsin i och med den nya tekniken, för AI kommer att påverka samhället vare sig vi vill eller inte. Vi måste kunna berätta om vår nya samtid och samtidigt använda och implementera AI ansvarsfullt, säger Andreas Landmark.
Aftonbladet har nyligen lanserat en AI-policy och använder redan idag AI för att texta videos och automatiskt transkribera intervjuer. Samtidigt pågår AI-utveckling inom hela mediekoncernen Schibsted. Ett exempel på en framgångsrik teknikutveckling är Aftenposten i Norge som nyligen introducerade en AI-röst som läser upp nyhetsartiklar.
Andreas Landmark går in i uppdraget som AI-general omgående och ersätts under projektet av biträdande videochef Lina Törnqvist.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Andreas Landmark, AI-general. Telefon: 070-162 25 36. E-post: andreas.landmark@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum