Andreas Nyström ny vice ordförande för akademikerna i staten

Saco-S företräder närmare 90 000 akademikermedlemmar i förhandlingar inom statlig sektor. På torsdagen valdes Andreas Nyström, chef för förhandlingsområdet offentlig sektor vid Sveriges Ingenjörer, till vice ordförande.
Andreas Nyström, förhandlingschef Offentlig sektor på Sveriges Ingenjörer/vice ordförande Saco-S

– Det är glädjande att ha fått detta förtroende. Vi har många viktiga frågor att ta oss an och utveckla stödet till våra förtroendevalda i de statliga verksamheterna, säger Andreas Nyström, nyvald viceordförande för Saco-S.

Saco-S är en sammanslutning av 19 Saco-förbund, där Sveriges Ingenjörer utgör det största. Saco-S företräder nästan 90 000 akademiker och förhandlar kollektivavtal för statligt anställda akademiker och förhandlar med Arbetsgivarverket om kollektivavtal för bland annat löner, pensioner, semester och föräldraledighet.

Andreas Nyström har en civilingenjörsexamen i kemiteknik, disputerade på KTH 2006 och blev docent 2010. Han har tidigare bland annat varit förhandlingschef för Naturvetarna och dessförinnan lokal ordförande för Saco-S på Karolinska institutet.

För mer information:
Andreas Nyström, förhandlingschef offentlig sektor Sveriges Ingenjörer/vice ordförande Saco-S: andreas.nystrom@sverigesingenjorer.se / 073-422 25 27

I Täby och Nynäshamn väljer flest tjejer teknikprogrammet i Stockholms län14.3.2024 07:37:00 CET | Pressmeddelande

Att få fler tjejer att välja det tekniska programmet är avgörande för att öka söktrycket på ingenjörsutbildningarna. En ny analys från Sveriges Ingenjörer visar att i vissa kommuner väljer inga tjejer teknikprogrammet, medan i andra kommuner är det upp till en tiondel. I Stockholms län har Täby 4,7 procent och Nynäshamn 4,5 jämfört med rikssnittet på 2,6 procent. Se kommunlistan i tabellen nedan.

Storsatsning krävs för att fler tjejer ska välja teknikprogrammet14.3.2024 07:37:00 CET | Pressmeddelande

Att få fler tjejer att välja det tekniska programmet är avgörande för att öka söktrycket på ingenjörsutbildningarna. En ny analys från Sveriges Ingenjörer visar att i vissa kommuner väljer inga tjejer teknikprogrammet, medan i andra kommuner är det upp till en tiondel. Analysen pekar mot den stora betydelsen av geografisk närhet till programmen, förekomsten av förebilder och kommunernas engagemang i tekniksatsningar.

I Stenungsund och på Tjörn väljer flest tjejer teknikprogrammet i Västra Götaland14.3.2024 06:37:00 CET | Pressmeddelande

Att få fler tjejer att välja det tekniska programmet är avgörande för att öka söktrycket på ingenjörsutbildningarna. En ny analys från Sveriges Ingenjörer visar att i vissa kommuner väljer inga tjejer teknikprogrammet, medan i andra kommuner är det upp till en tiondel. I Västra Götaland har Stenungsund 7,5 procent och Tjörn 7,3 jämfört med rikssnittet på 2,6 procent. Se kommuntabellen nedan.