Anna-Karin Hatt lämnar Almega för nytt uppdrag som Vd på LRF

Almegas VD Anna Karin Hatt går vidare till nytt uppdrag. Hon kommer att lämna Almega för att tillträda som ny VD och koncernchef för LRF.

Anna-Karin Hatt har varit VD för Almega och förbundsdirektör för Almega Tjänsteförbunden sedan augusti 2015. Hon tillträder sitt nya uppdrag på LRF i augusti 2019 och fram till dess kvarstår hon i sina roller hos Almega.

- Under Anna Karin Hatts ledning har Almega blivit en ännu tydligare röst i debatten, för tjänstesektorn och vår viktiga roll för tillväxt och jobbskapande. Almega är idag en organisation som går i takt med sina medlemsföretag och med förmåga att bidra till att lösa svåra frågor på den svenska arbetsmarknaden. Anna Karin har med en säker kompass, ett starkt engagemang och tydligt fokus lyckats med den förändringsresa vi i styrelsen önskat. Vi gratulerar LRF till en utmärkt rekrytering och önskar Anna-Karin Hatt varmt lycka till i hennes nästa utmaning, säger Marcus Kristiansson, ordförande för Almega.

- Mina år som VD på Almega har präglats av stor glädje. Jag är stolt över det som vi tillsammans inom Almega, och tillsammans med förbunden inom Almega, åstadkommit. Under de här åren har vi lyckats lösa många utmanande frågor som till exempel flexpensionsfrågan, och avtalsrörelserna 2016 och 2017. Men vi har också stärkt Almegas anseende bland politikerna och därigenom lyckats skapa bättre förutsättningar för att våra medlemsföretag i tjänstesektorn ska kunna växa och utvecklas. Jag är tacksam för de fyra år jag kommer ha lett Almega, och tar med mig många viktiga erfarenheter och kunskaper från det som idag är Sveriges modernaste och mest utvecklingsinriktade arbetsgivarorganisation. Men framförallt tar jag med mig alla lärdomar jag fått i alla möten med de kunniga, kloka och engagerade huvudmän och medarbetare jag haft förmånen att få arbeta med under de här åren, säger Anna-Karin Hatt.

Almega ABs styrelse har inlett processen för att hitta en efterträdare till Anna-Karin Hatt:

- Styrelsen har redan inlett processen för att hitta Almegas nya VD, en person som kan föra organisationen vidare genom att bygga på den fina bas vi har men som också kan fortsätta utvecklingen för att säkerställa att vi vid var tid levererar maximal medlemsnytta, säger Marcus Kristiansson.

Almega kommenterar överenskommelsen mellan S, C, L & Mp11.1.2019 16:19Pressmeddelande

Almegas kommentarer kring den överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet som idag presenterats. Överenskommelsen innehåller många områden som vi välkomnar som till exempel en breddning av Rut, att kompetensföretag även ska ingå i etableringsanställningar, att man ser över ett antal skatter samt att slopa förslag som vinstförbud för privata aktörer inom välfärden.

Patrick Joyce ny chefekonom på Almega11.1.2019 11:34Pressmeddelande

Patrick Joyce blir ny chefekonom på Almega. Patrick Joyce är fil. lic. i nationalekonomi vid Uppsala universitet. Han har lång erfarenhet som expert och utredare av ekonomisk politik, skattefrågor, näringspolitik och arbetsmarknadsfrågor vid Regeringskansliet och riksdagen. Patrick kommer senast från en tjänst som forskare om kompetensförsörjning, arbetsmarknad och integration vid Ratio – näringslivets forskningsinstitut.

Höga arbetskraftskostnader hotar tjänsteföretagens tillväxt19.12.2018 07:21Pressmeddelande

Återigen visar Almegas Tjänsteindikator att efterfrågan på kunskapsintensiva företags tjänster fortfarande ligger på toppnivåer. Trots det är utvecklingen oroande. I rapporten konstateras också att Sverige är ett av de dyraste länderna att anställa i, något som i slutändan riskerar att snabba på den redan pågående trenden att företag flyttar ut avancerade tjänstejobb och produktion till utlandet.

Kompetenskris i tjänsternas Europa11.12.2018 09:35Pressmeddelande

Den inre marknaden är grunden i EU-samarbetet och helt avgörande för om svenska företag ska kunna attrahera de talanger som krävs för att konkurrera på en internationell marknad även i framtiden. Tyvärr pekar delar av EU-politiken i motsatt riktning med mer detaljreglering av sociala frågor, begränsad rörlighet och regleringar. Ofta handlar det om ren protektionism. Fokus måste ligga på effektivitet och att riva hinder för fri rörlighet, särskilt för tjänster. Det menar Almega när man på tisdagen presenterade sina prioriterade frågor inför EU-valet i maj.