Anna-Karin Hatt lämnar Almega för nytt uppdrag som Vd på LRF

Almegas VD Anna Karin Hatt går vidare till nytt uppdrag. Hon kommer att lämna Almega för att tillträda som ny VD och koncernchef för LRF.

Anna-Karin Hatt har varit VD för Almega och förbundsdirektör för Almega Tjänsteförbunden sedan augusti 2015. Hon tillträder sitt nya uppdrag på LRF i augusti 2019 och fram till dess kvarstår hon i sina roller hos Almega.

- Under Anna Karin Hatts ledning har Almega blivit en ännu tydligare röst i debatten, för tjänstesektorn och vår viktiga roll för tillväxt och jobbskapande. Almega är idag en organisation som går i takt med sina medlemsföretag och med förmåga att bidra till att lösa svåra frågor på den svenska arbetsmarknaden. Anna Karin har med en säker kompass, ett starkt engagemang och tydligt fokus lyckats med den förändringsresa vi i styrelsen önskat. Vi gratulerar LRF till en utmärkt rekrytering och önskar Anna-Karin Hatt varmt lycka till i hennes nästa utmaning, säger Marcus Kristiansson, ordförande för Almega.

- Mina år som VD på Almega har präglats av stor glädje. Jag är stolt över det som vi tillsammans inom Almega, och tillsammans med förbunden inom Almega, åstadkommit. Under de här åren har vi lyckats lösa många utmanande frågor som till exempel flexpensionsfrågan, och avtalsrörelserna 2016 och 2017. Men vi har också stärkt Almegas anseende bland politikerna och därigenom lyckats skapa bättre förutsättningar för att våra medlemsföretag i tjänstesektorn ska kunna växa och utvecklas. Jag är tacksam för de fyra år jag kommer ha lett Almega, och tar med mig många viktiga erfarenheter och kunskaper från det som idag är Sveriges modernaste och mest utvecklingsinriktade arbetsgivarorganisation. Men framförallt tar jag med mig alla lärdomar jag fått i alla möten med de kunniga, kloka och engagerade huvudmän och medarbetare jag haft förmånen att få arbeta med under de här åren, säger Anna-Karin Hatt.

Almega ABs styrelse har inlett processen för att hitta en efterträdare till Anna-Karin Hatt:

- Styrelsen har redan inlett processen för att hitta Almegas nya VD, en person som kan föra organisationen vidare genom att bygga på den fina bas vi har men som också kan fortsätta utvecklingen för att säkerställa att vi vid var tid levererar maximal medlemsnytta, säger Marcus Kristiansson.

Osund offentlig konkurrens hämmar tjänstesektorn28.2.2019 08:26:16 CETPressmeddelande

Många företag, inte minst inom tjänstesektorn, drabbas av osund konkurrens när kommuner, landsting och stat säljer varor och tjänster på den öppna marknaden. För att undersöka saken närmare har Almega genomfört en undersökning bland 323 medlemsföretag i olika branscher inom tjänstesektorn. Resultatet visar att två av tre (66,7 %) av de tjänsteföretag som medverkat i undersökningen upplever eller har upplevt osund konkurrens från det offentliga. Nära 85 procent av de tjänsteföretag som upplever osund konkurrens menar att deras intäkter har minskat på grund av den offentliga aktörens agerande.

Arbetsmarknadsutredningen en viktig pusselbit för reformeringen av Arbetsförmedlingen29.1.2019 22:00:02 CETPressmeddelande

Arbetsmarknadsutredningen är ett viktigt bidrag till arbetet med att reformera Arbetsförmedlingen. Reformen är nödvändig och Almega välkomnar därför att den överenskommelsen som slutits mellan regeringen, Liberalerna och Centerpartiet, och som ligger till grund för regeringsbildningen, även omfattar en reformering av Arbetsförmedlingen. En samsyn i Sveriges riksdag om vikten av förändring ökar förutsättningarna för att en renodlad myndighetsroll för Arbetsförmedlingen, medan privata aktörer ansvarar för att förmedla jobb och utbilda arbetssökande, blir verklighet.

Stora delar av Arbetsförmedlingen kan konkurrensutsättas22.1.2019 06:00:00 CETPressmeddelande

En Arbetsförmedling som trots ökade resurser, tillgång till arbetslösa som söker arbetstillfällen och företag som just nu skriker efter arbetskraft, inte lyckas förbättra utan tvärtom försämrar jobbchansen för de som är arbetslösa måste reformeras i grunden. I Almegas rapport ”Reformerad Arbetsförmedling – Almegas slutbetänkande för stärkt kompetensförsörjning” beskrivs hur Arbetsförmedlingen måste reformeras för att både myndigheten och den förda politiken ska leverera goda resultat, ha hög kostnadseffektivitet och kunna hjälpa såväl arbetslösa som arbetsgivare med de utmaningar de står inför.