Anna-Karin Hatt lämnar Almega för nytt uppdrag som Vd på LRF

Almegas VD Anna Karin Hatt går vidare till nytt uppdrag. Hon kommer att lämna Almega för att tillträda som ny VD och koncernchef för LRF.

Anna-Karin Hatt har varit VD för Almega och förbundsdirektör för Almega Tjänsteförbunden sedan augusti 2015. Hon tillträder sitt nya uppdrag på LRF i augusti 2019 och fram till dess kvarstår hon i sina roller hos Almega.

- Under Anna Karin Hatts ledning har Almega blivit en ännu tydligare röst i debatten, för tjänstesektorn och vår viktiga roll för tillväxt och jobbskapande. Almega är idag en organisation som går i takt med sina medlemsföretag och med förmåga att bidra till att lösa svåra frågor på den svenska arbetsmarknaden. Anna Karin har med en säker kompass, ett starkt engagemang och tydligt fokus lyckats med den förändringsresa vi i styrelsen önskat. Vi gratulerar LRF till en utmärkt rekrytering och önskar Anna-Karin Hatt varmt lycka till i hennes nästa utmaning, säger Marcus Kristiansson, ordförande för Almega.

- Mina år som VD på Almega har präglats av stor glädje. Jag är stolt över det som vi tillsammans inom Almega, och tillsammans med förbunden inom Almega, åstadkommit. Under de här åren har vi lyckats lösa många utmanande frågor som till exempel flexpensionsfrågan, och avtalsrörelserna 2016 och 2017. Men vi har också stärkt Almegas anseende bland politikerna och därigenom lyckats skapa bättre förutsättningar för att våra medlemsföretag i tjänstesektorn ska kunna växa och utvecklas. Jag är tacksam för de fyra år jag kommer ha lett Almega, och tar med mig många viktiga erfarenheter och kunskaper från det som idag är Sveriges modernaste och mest utvecklingsinriktade arbetsgivarorganisation. Men framförallt tar jag med mig alla lärdomar jag fått i alla möten med de kunniga, kloka och engagerade huvudmän och medarbetare jag haft förmånen att få arbeta med under de här åren, säger Anna-Karin Hatt.

Almega ABs styrelse har inlett processen för att hitta en efterträdare till Anna-Karin Hatt:

- Styrelsen har redan inlett processen för att hitta Almegas nya VD, en person som kan föra organisationen vidare genom att bygga på den fina bas vi har men som också kan fortsätta utvecklingen för att säkerställa att vi vid var tid levererar maximal medlemsnytta, säger Marcus Kristiansson.

Almega erbjuder 200 jobb under Järvaveckan12.6.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Kompetenskrisen utmanar tjänstesektorn. Företagen hittar inte personal att anställa. Bara med hjälp av en bättre fungerande integration kan fler nyanlända och utrikes födda få jobb. För att rekrytera nya medarbetare och förbättra integrationen kommer medlemsföretag från Kompetensföretagen, Almega Serviceföretagen och Fastighetsarbetsgivarna att närvara under Järvaveckan och erbjuda totalt 200 jobb.

Almega på Järvaveckan: Så får ännu fler Järvabor jobb11.6.2019 09:15:00 CESTPressinbjudan

Kompetenskrisen utmanar den privata tjänstesektorn. Företagen hittar inte personal att anställa. Bara med hjälp av en bättre fungerande integration kan fler nyanlända och utrikes födda få jobb. Almega deltar på Järvaveckan för att visa att privata tjänstesektorn är Sveriges ledande integrationsmotor. Tiotalet medlemsföretag från Kompetensföretagen och Almega Tjänsteförbunden kommer att rekrytera personal under Järvaveckan.

Thomas Erséus blir ny VD för Almega3.6.2019 14:10:31 CESTPressmeddelande

Thomas Erséus blir ny VD för Almega och ny förbundsdirektör för Almega Tjänsteförbunden. Han har en gedigen bakgrund från flera olika delar av tjänstesektorn, bland andra konsult-, IT- och fastighetsbranschen. Efter över trettio år i näringslivet, varav 25 år som VD, kommer han nu att axla rollen som VD för arbetsgivarorganisationen Almega. Thomas kommer närmast från rollen som Chief Real Estate Officer på Ericsson AB.