Annica Liljeblad ny ambassadör för World Animal Protection Sverige

Hon har en bakgrund både som hyllad skådespelare och TV-journalist. Hennes djurintresse har alltid varit starkt. Annica Liljeblad är ny ambassadör för World Animal Protection Sverige.
Foto: Juliana Wiklund

Hon är full av entusiasm när hon pratar om att sprida kunskap om djur som lider och bidra till en djurvänligare värld:

”Jag är hedrad av förtroendet att bli ambassadör för en så viktig organisation som World Animal Protection. Att få vara med och föra de vilda djurens talan och arbeta för att djurfabriker blir ett minne blott, är ett uppdrag som jag mer än gärna investerar mitt hjärta och min tid i. Dessutom tror jag på att ett helhjärtat engagemang för djurens bästa i förlängningen också räddar oss och vår enda planet.”

Starkt engagemang för djur

Annica är sedan många år en hängiven månadsgivare i World Animal Protection Sverige. Hon har arbetat praktiskt för att hjälpa djur på olika sätt, bland annat som volontär för djurambulansen i Sverige och som skötare av räddade noshörningar i Sydafrika.

Hundar är en självklar del av hennes liv. I familjen finns nu omplaceringshunden Totte. När hon sju år gammal behövde få komma till ett tryggt hem, tvekade Annica inte att öppna dörren för den nya fyrfota familjemedlemmen. En levnadsglad blandning mellan flatcoated och golden retriver.

Roger Pettersson, generalsekreterare för World Animal Protection Sverige, säger:

”Annica är en fantastisk tillgång för oss som ambassadör, med sitt genuina intresse för att skapa en djurvänligare värld. Jag är övertygad om att hon kommer att bli en uppskattad förebild och inspirationskälla för många nya supportrar som vill göra en insats för djuren.”

Från TV till Oscarsgalan

Många känner säkert igen Annica både från TV-rutan och filmens värld. Efter att ha blivit ett välkänt ansikte i Sveriges Television och TV4 – hon var bland annat programledare för Emmas hus i TV4 i slutet av 1990-talet – bytte Annica karriär för tio år sedan och lämnade TV-jobbet för att bli skådespelare.

För henne var det ingen dramatisk förändring. För precis som att engagemanget för djur funnits med hela livet, har hon sedan barndomen i Råda på Västkusten också känt en stark dragningskraft till teater och skådespeleri.

Som skådespelare har hon haft stora framgångar, inte minst i Ruben Östlunds film The Square, som vann Guldpalmen vid filmfestivalen i Cannes 2017 och nominerades till bästa internationella film vid Oscarsgalan 2018. Annica har också synts i flera populära svenska TV-serier, som Solsidan, Beck och Maria Waern.

Foto: Juliana Wiklund
Annica och Totte