Schibsted

Annonsörer påverkas inte negativt av att synas bland coronarelaterat innehåll

Dela
Många annonserande företag undrar nu över sin brand suitability och hur man bör tänka kring marknadsföring mitt i en coronakris. Vissa är oroliga för att deras varumärke kan påverkas negativt om de förekommer i kontexter av corona. Schibsteds senaste studie visar att endast åtta procent av besökarna på Schibsteds sajter tror att deras uppfattning om ett företag påverkas negativt.
“Coronarelaterat innehåll påverkar inte annonsörerna negativt enligt Schibsteds panelundersökning”, säger Estelle Douglas och Ioanna Pyrzas på Schibsted Marketing Services. Foto: Linda Broström.
“Coronarelaterat innehåll påverkar inte annonsörerna negativt enligt Schibsteds panelundersökning”, säger Estelle Douglas och Ioanna Pyrzas på Schibsted Marketing Services. Foto: Linda Broström.

För att förstå om annonsörernas brand suitability, eller varumärkesuppfattning i relation till annonsmiljö runt omkring, kan påverkas negativt av att synas i medierapportering kring coronaviruset, har Schibsted genomfört en panelundersökning. Av de drygt 2700 respondenterna framkom att 43 procent fortfarande vill ha information om företag och varumärken som de är intresserade av.

– Vi blev själva något förvånade över resultatet från vår studie. Vissa kunder är oroliga över att förknippas med medierapporteringen om coronaviruset, men vår panelundersökning visar tydligt att det inte finns fog för den oron, säger Ioanna Pyrzas, Insight Specialist på Schibsted Marketing Services.

I rådande situation kan det vara svårt att veta hur man ska tänka kring sin annonsering och hur konsumenterna uppfattar reklam under dessa speciella omständigheter.  

– Schibsted har under flera år arbetat med större insiktsbaserade studier för att hjälpa annonsörerna med hur de ska få mest ut av sina medieinvesteringar. Och just nu ser vi det som extra viktigt att vägleda annonsörerna kring hur de ska tänka för att få den önskade effekten som man är ute efter med sin marknadsföring, säger Estelle Douglas, Head of Trade and Marketing på Schibsted Marketing Services.

Många respondenter är tydliga med att de vill ha positiva budskap och lättsamma ”vanliga” annonser från företagen. En tredjedel uppger även att de ser fram emot att resa, både utomlands och inom Sverige, när risken för att smittas av coronaviruset har minskat avsevärt.

– Det är glädjande budskap till våra annonsörer. Nu finns det ett guldläge att bygga sitt varumärke på lång sikt, det finns en tid efter corona. Våra besökare är intresserade och nyfikna på annonsörerna, och vill ta del av information från dem. Passa på att bygga upp ”top of mind” hos konsumenterna nu så är mycket gjort när den värsta krisen är över, säger Ioanna Pyrzas, Insight Specialist på Schibsted Marketing Services.

Om undersökningen:

Panelundersökningen besvarades av 2747 respondenter i Schibstedpanelen mellan den 20-23 mars 2020. Schibstedpanelen består av drygt 30 000 panelister med en jämn fördelning mellan kön, ålder och geografisk hemort.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Estelle Douglas, Head of Trade and Marketing, Schibsted Marketing Services. Telefon: 070 979 24 95. E-post: estelle.douglas@schibsted.com 

Ioanna Pyrzas, Insight Specialist, Schibsted Marketing Services. Telefon: 073 628 29 77. E-post: ioanna.pyrzas@schibsted.com 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

“Coronarelaterat innehåll påverkar inte annonsörerna negativt enligt Schibsteds panelundersökning”, säger Estelle Douglas och Ioanna Pyrzas på Schibsted Marketing Services. Foto: Linda Broström.
“Coronarelaterat innehåll påverkar inte annonsörerna negativt enligt Schibsteds panelundersökning”, säger Estelle Douglas och Ioanna Pyrzas på Schibsted Marketing Services. Foto: Linda Broström.
Ladda ned bild

Dokument

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye