Antal skadade i olyckor med elsparkcykel ökar kraftigt
Det totala antalet olyckor med elsparkcykel har skjutit i höjden under 2021 och 2022. Totalt handlade det om 3 283 olyckor under 2022. Enligt uttag ur olycksdatabasen Strada där både polis- och sjukvårdsrapporterade trafikolyckor finns med.
De lokala skillnaderna är stora och de allra flesta olyckorna sker i större städer.
– Idag har man möjlighet att enkelt hyra en elsparkcykel i nästan varje större stad och ungefär 90 procent av olyckorna sker i tätbebyggt område. Lättillgängligheten och att det privata ägandet av elsparkcyklar ökat gör också att vi ser att flera barn och unga är inblandade i olyckor. Nästan var fjärde skadad person är under 18 år, säger Staffan Berge, statistiker, Transportstyrelsen.
Tre fjärdedelar av olyckorna är singelolyckor och sker inte i kollision med andra trafikanter.
– Tidigare studie visar att de flesta olyckor med personskada som rapporteras till Strada beror på att föraren exempelvis tappar balansen eller på annat sätt brister i förmågan att framföra fordonet. Även halt eller ojämnt väglag kan orsaka singelolyckor, säger Staffan Berge.
Något färre A-traktorsolyckor förra året
Antalet olyckor med A-traktorer inblandade ökade kraftigt under 2021 till 369 olyckor och 547 skadade personer, för att därefter minska något under 2022 till 348 olyckor och 491 skadade personer. En övervägande majoritet av de skadade är under 18 år.
Under 2022 avled också 4 personer i A-traktorsolyckor. Det är det högsta antal döda i A-traktorolyckor under ett och samma år sedan sammanställningarna startade 2016.
– Det är för tidigt att säga om nedgången av antal A-traktorolyckor under 2022 var ett långsiktigt trendbrott eller en tillfällig nedgång. Samtidigt är det av största vikt att regelefterlevnaden för A-traktor blir större för att undvika de riktigt svåra olyckorna, säger Staffan Berge.
Antalet registrerade A-traktorer och antalet personskadeolyckor med A-traktorer har mer än fördubblats i Sverige sedan 2019.
Fyrhjuling och snöskoter har flest dödsolyckor
De flesta olyckorna sker med elsparkcykel och A-traktor, men de flesta dödsolyckorna sker på fyrhjuling och snöskoter vid en jämförelse mellan de fem olika fordonstyperna. Under de senaste sju åren har i genomsnitt 7 personer dött årligen i snöskoterolyckor och 8 personer årligen i fyrhjulingsolyckor.
– Statistiken över personskador i snöskoterolyckor var dyster 2022. Det registrerades 316 olyckor med personskador under året, vilket kan jämföras med 195 året innan, säger Staffan Berge.
Minskat antal olyckor med mopedbilar
Efter att antalet olyckor med mopedbilar ökat under många år minskade antalet olyckor under 2022, från 147 olyckor 2021 till 130 olyckor 2022. För mopedbil gäller inte att singelolyckor är de vanligaste, utan istället är det kollision med andra trafikanter som orsakar personskadorna. Mer än hälften av personskadeolyckorna kommer av en kollision med andra trafikanter.
Mer statistik
Utvecklingen av dödade och svårt skadade redovisas på Transportstyrelsens webbplats under sidorna Statistik över vägtrafikolyckor.
Statistik om antal registrerade A-traktorer finns på Trafikanalys hemsida Hur många mopedbilar och A-traktorer finns det? (trafa.se).
Kontakter
Staffan Bergestatistiker, Väg- och järnvägsavdelningen, Transportstyrelsen
Tel:010-495 67 07Staffan.BergeHolmbom@transportstyrelsen.seTransportstyrelsens presstjänst
Tel:010-495 43 00press@transportstyrelsen.seBilder
Om
Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Vi finns på 12 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Följ Transportstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen
Prognosen för flyget skrivs ner29.4.2024 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Flygets återhämtning efter pandemin har tappat fart och trenden ser ut att hålla i sig även under 2024. Stora skillnader finns dock mellan inrikes- och utrikesflyget. Det visar Transportstyrelsens nya passagerarprognos för åren 2024-2030, som därmed skrivs ner.
Tågutbudet på samma nivåer som innan pandemin24.4.2024 08:25:01 CEST | Pressmeddelande
Tågutbudet är tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Under 2023 ökade det långväga tågutbudet med 7 procent och är därmed tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Det framkommer i Transportstyrelsens nya rapport Utveckling av utbud och priser på järnvägslinjer i Sverige 1990-2023.
Nya allmänna råd om färd med breda eller långa fordon19.4.2024 11:19:34 CEST | Nyheter
Från och med den 19 april 2024 gäller nya allmänna råd om undantag för färd med breda fordon och fordon med bred odelbar last – samt nya allmänna råd om undantag för färd med långa fordon, fordonståg eller lång odelbar last.
Pressinbjudan: Media och drönare – så flyger du rätt17.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Transportstyrelsen bjuder in representanter från mediekåren till ett kunskapsseminarium om att flyga drönare. Medverkar gör också representanter från LFV och Polismyndigheten. Syftet är att informera om vilka regler som gäller vid drönarflygning.
Färre flyger inrikes12.4.2024 09:41:55 CEST | Pressmeddelande
Passagerarsiffrorna för inrikesflyget fortsätter nedåt. Det visar ny statistik från Transportstyrelsen, där årets första kvartal jämförs med samma period året innan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum