Äntligen dags att köpa majblommor!

Äntligen dags att köpa majblommor!

Torsdag 12 april är det dags för barn över hela landet att sälja majblommor. De allra första blommorna köper Drottningen och sedan går startskottet. Efter premiärshowen med Tobbe Trollkarl ger sig tiotusentals skolelever ut och säljer majblommor, med siktet inställt på rekord. Förra året samlades 61 miljoner in. Pengarna går till barn som lever i ekonomisk utsatthet, i Sverige.

I morgon är det äntligen dags för Majblommans insamling 2018! Kl. 12.30 samlas skolklasser över hela landet för att se Majblommans premiärshow som spelas in i Luleå och sänds via webben på majblomman.se. Tobbe Trollkarl lotsar publiken genom programmet, bland annat med medverkan av Kamferdrops, som har lovat ge barnen en riktig pangstart.

Redan tidigare på förmiddagen smygstartar två barn insamlingen på Stockholms slott. Klockan 10.00 köper H M Drottning Silvia traditionsenligt de allra första majblommorna. Drottningen är Majblommans högsta beskyddare. Barnen som besöker slottet heter Alice Ehrlén och Youssef Jawady. Båda är nio år gamla och går på Barkarbyskolan i Järfälla.

Majblomman 2018 är guldgul och svart med en vit mittpärla. Den är designad av 13-åriga Elina Hall från Göteborg, som i vintras vann omröstningen via Majblommans app och hemsida.

Majblommans insamling har funnits sedan 1907, och har sedan dess varit en pådrivande kraft för att stärka barns egenmakt och gemenskap. I dag lever minst 145 000 barn i familjer med låg inkomststandard i Sverige. Majblomman finns för deras skull. Vi ger bidrag till allt från cyklar och glasögon till terminsavgifter i fritidsaktiviteter, kläder och annat som gör att barn kan uppleva gemenskap och mening i skolan och på fritiden. Vi bedriver även opinionsbildning för att påverka strukturer och system som berör vår målgrupp.

Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve:

-        Barn i ekonomisk utsatthet begränsas på olika vis, särskilt i en tid då fritidsintressen, utrustning och annat som krävs för att komma med i gemenskapen kostar mycket pengar. Detta skapar klyftor mellan barn, och på längre sikt cementeras skillnaderna. Majblomman gör skillnad, både genom konkreta bidrag till enskilda barn och genom opinionsbildning.

För mer information, varmt välkommen att kontakta

Tove Lindahl Greve, generalsekreterare Majblomman Riksförbund: 070-2068738

Liv Landell Major, pressekreterare Majblommans Riksförbund: 070 -8742713

Majblommans sortiment och priser

Majblomman 2018 har smeknamnet "Humlan"
Elina Hall från Göteborg har vunnit Majblommans designtävling 2018.

Majblomman - Alla barns blomma

Sedan 1907 arbetar Majblomman för att förbättra barns villkor i Sverige. Insamlingen bygger på att barn hjälper barn genom att sälja majblommor. Majblomman är en barnrättsorganisation med över 600 lokalföreningar. Vår vision är att alla barn ska få vara med och dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden.

Unik guldring på auktion till förmån för Majblomman    20.4.2018 13:23Pressmeddelande

Guldsmed Alexander Levin donerar unik ring till Majblomman Sedan en vecka tillbaka pågår en auktion på Majblommans facebooksida. Vår lokalförening i Motala auktionerar ut en handtillverkad majblommering i 18 K guld och mörkoxiderat silver, med en odlad pärla. Ringen är en tolkning av årets majblomma, och skapad i ett enda exemplar av guldsmed Alexander Levin som skänker den till Majblomman. Utropspriset är 3000 kr och ringen har storlek 57. Auktionen pågår på Majblommans Riksförbunds facebooksida till fredag 29 april kl 12.00 då den stängs. Högsta bud vinner den vackra ringen och pengarna går oavkortat till Majblomman som stödjer barn i ekonomisk utsatthet. Det är barnen som kommer att ha allra störst glädje av auktionen. Majblomman bekräftar alla bud skriftligen. Bud är bindande. Alexander Levin är guldsmed med 25 års erfarenhet. Han är tredje generationens guldsmed och äger butiken Levins Guld o Silver som etablerades 1937 i Motala. I år är Sveriges mest kända vårblomma inspirerad av

Välkommen till Majblommans officiella premiär i Luleå!10.4.2018 09:00Pressmeddelande

Välkommen till Majblommans officiella premiär i Luleå! På scen: Tobbe Trollkarl och Kamferdrops Snart sänds Majblommans ambulerande premiärshow med världens bästa Tobbe Trollkarl och spektakulära akten Kamferdrops på scen. I år spelas showen in i Luleå, onsdag 11 april kl 12.30, för att sändas ett dygn senare via www.majblomman.se som start på Majblommans officiella insamling. Massor av barn som ska sälja majblommor i Luleå kommer att finnas i publiken. Två av dem får chansen att sälja majblommor till artisterna. Barnen går på Hertsöskolan. Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve kommer att vara på plats: - Det ska bli så kul att dra igång insamlingen i Luleå! Det är tack vare alla barn som säljer majblommor över hela Sverige som vi kan göra skillnad för barn i utsatt ekonomi. Vi firar säljstarten tillsammans med barnen i Luleå och hoppas att barn över hela landet vill kolla in vår show. Pressbilder publiceras i Majblommans nyhetsrum Via TT under kvällen 11 april för publicer