Äntligen dags att köpa majblommor!

Äntligen dags att köpa majblommor!

Torsdag 12 april är det dags för barn över hela landet att sälja majblommor. De allra första blommorna köper Drottningen och sedan går startskottet. Efter premiärshowen med Tobbe Trollkarl ger sig tiotusentals skolelever ut och säljer majblommor, med siktet inställt på rekord. Förra året samlades 61 miljoner in. Pengarna går till barn som lever i ekonomisk utsatthet, i Sverige.

I morgon är det äntligen dags för Majblommans insamling 2018! Kl. 12.30 samlas skolklasser över hela landet för att se Majblommans premiärshow som spelas in i Luleå och sänds via webben på majblomman.se. Tobbe Trollkarl lotsar publiken genom programmet, bland annat med medverkan av Kamferdrops, som har lovat ge barnen en riktig pangstart.

Redan tidigare på förmiddagen smygstartar två barn insamlingen på Stockholms slott. Klockan 10.00 köper H M Drottning Silvia traditionsenligt de allra första majblommorna. Drottningen är Majblommans högsta beskyddare. Barnen som besöker slottet heter Alice Ehrlén och Youssef Jawady. Båda är nio år gamla och går på Barkarbyskolan i Järfälla.

Majblomman 2018 är guldgul och svart med en vit mittpärla. Den är designad av 13-åriga Elina Hall från Göteborg, som i vintras vann omröstningen via Majblommans app och hemsida.

Majblommans insamling har funnits sedan 1907, och har sedan dess varit en pådrivande kraft för att stärka barns egenmakt och gemenskap. I dag lever minst 145 000 barn i familjer med låg inkomststandard i Sverige. Majblomman finns för deras skull. Vi ger bidrag till allt från cyklar och glasögon till terminsavgifter i fritidsaktiviteter, kläder och annat som gör att barn kan uppleva gemenskap och mening i skolan och på fritiden. Vi bedriver även opinionsbildning för att påverka strukturer och system som berör vår målgrupp.

Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve:

-        Barn i ekonomisk utsatthet begränsas på olika vis, särskilt i en tid då fritidsintressen, utrustning och annat som krävs för att komma med i gemenskapen kostar mycket pengar. Detta skapar klyftor mellan barn, och på längre sikt cementeras skillnaderna. Majblomman gör skillnad, både genom konkreta bidrag till enskilda barn och genom opinionsbildning.

För mer information, varmt välkommen att kontakta

Tove Lindahl Greve, generalsekreterare Majblomman Riksförbund: 070-2068738

Liv Landell Major, pressekreterare Majblommans Riksförbund: 070 -8742713

Majblommans sortiment och priser

Majblomman 2018 har smeknamnet "Humlan"
Elina Hall från Göteborg har vunnit Majblommans designtävling 2018.

Majblomman - Alla barns blomma

12-årige Wille intervjuar partiledarna i Almedalen27.6.2018 10:31Pressmeddelande

Politikerveckans yngste reporter heter Wille Öhgren och är redan en profil i Almedalen. Förra året intervjuades han om sitt stora intresse för politik i SVT. Han avslöjade att han är på plats så mycket han kan, och annars följer alla livesändningar från Almedalen. Samtidigt. 2018 ställer Wille upp för Majblomman och intervjuar alla partiledare och barnministern om barns rättigheter. Temat blir otillåtna kostnader i skolan, men Wille kommer också att utmana var och en med skräddarsydda frågor inför valrörelsen. - Jag ser fram emot att diskutera med partiledarna, jag tycker självklart att barns rättigheter ska ha mer plats i politiken, säger Wille. Wille Öhgren bor i Visby och ska börja 7:an på Solbergaskolan efter lovet. Han vill bli journalist, och har redan hunnit vara prao på P4 Gotland. Största intresset är samhällsfrågor: - Ja, jag gör inte mycket annat. Nyheter är mitt fritidsintresse! Sedan 2004 skickar Majblomman en knattereporter till Almedalen, med målet att föra barns talan o

Unik guldring på auktion till förmån för Majblomman    20.4.2018 13:23Pressmeddelande