Äntligen dags att köpa majblommor!

Äntligen dags att köpa majblommor!

Torsdag 12 april är det dags för barn över hela landet att sälja majblommor. De allra första blommorna köper Drottningen och sedan går startskottet. Efter premiärshowen med Tobbe Trollkarl ger sig tiotusentals skolelever ut och säljer majblommor, med siktet inställt på rekord. Förra året samlades 61 miljoner in. Pengarna går till barn som lever i ekonomisk utsatthet, i Sverige.

I morgon är det äntligen dags för Majblommans insamling 2018! Kl. 12.30 samlas skolklasser över hela landet för att se Majblommans premiärshow som spelas in i Luleå och sänds via webben på majblomman.se. Tobbe Trollkarl lotsar publiken genom programmet, bland annat med medverkan av Kamferdrops, som har lovat ge barnen en riktig pangstart.

Redan tidigare på förmiddagen smygstartar två barn insamlingen på Stockholms slott. Klockan 10.00 köper H M Drottning Silvia traditionsenligt de allra första majblommorna. Drottningen är Majblommans högsta beskyddare. Barnen som besöker slottet heter Alice Ehrlén och Youssef Jawady. Båda är nio år gamla och går på Barkarbyskolan i Järfälla.

Majblomman 2018 är guldgul och svart med en vit mittpärla. Den är designad av 13-åriga Elina Hall från Göteborg, som i vintras vann omröstningen via Majblommans app och hemsida.

Majblommans insamling har funnits sedan 1907, och har sedan dess varit en pådrivande kraft för att stärka barns egenmakt och gemenskap. I dag lever minst 145 000 barn i familjer med låg inkomststandard i Sverige. Majblomman finns för deras skull. Vi ger bidrag till allt från cyklar och glasögon till terminsavgifter i fritidsaktiviteter, kläder och annat som gör att barn kan uppleva gemenskap och mening i skolan och på fritiden. Vi bedriver även opinionsbildning för att påverka strukturer och system som berör vår målgrupp.

Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve:

-        Barn i ekonomisk utsatthet begränsas på olika vis, särskilt i en tid då fritidsintressen, utrustning och annat som krävs för att komma med i gemenskapen kostar mycket pengar. Detta skapar klyftor mellan barn, och på längre sikt cementeras skillnaderna. Majblomman gör skillnad, både genom konkreta bidrag till enskilda barn och genom opinionsbildning.

För mer information, varmt välkommen att kontakta

Tove Lindahl Greve, generalsekreterare Majblomman Riksförbund: 070-2068738

Liv Landell Major, pressekreterare Majblommans Riksförbund: 070 -8742713

Majblommans sortiment och priser

Majblomman 2018 har smeknamnet "Humlan"
Elina Hall från Göteborg har vunnit Majblommans designtävling 2018.

Äntligen säljer barnen majblommor med Swish!10.4.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Torsdag 11 april kl 12.00 går startskottet för tiotusentals barn som ska sälja majblommor över hela landet.Samtidigt kan Majblomman äntligen erbjuda digital betalning via Swish! Så här funkar det: Varje barn får en QR-kod från Swish, som köparen läser av med sin smarta telefon. QR-koden är personlig och hjälper barnet att hålla koll på sin insamling. Egen telefon behövs alltså inte, och den som vill undvika kontanter kan så klart sälja majblommor enbart med Swish. - Vi är så glada över att ha hittat en digital lösning som både är säker för barnen som säljer majblommor, och smidig för den som inte har kontanter på sig, säger Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve Majblomman är en barnrättsorganisation som verkar för att alla barn i Sverige ska inkluderas i gemenskapen i skolan och på fritiden, oavsett ekonomiska förutsättningar. Vi samlar in pengar genom att barn i hela Sverige säljer majblommor varje vår. På så vis kan vi dela ut ekonomiskt stöd till enskilda barn, påverka b