Användningen av unika föreskrifter utvärderas
– Utvärderingen är viktig för oss för att kunna bedöma om det finns behov av ytterligare stöd, för att tillämpa våra föreskrifter och minska riskerna för arbetsrelaterad ohälsa. Vi är tacksamma för parternas och de andra intressenternas bidrag i detta arbete, säger Erna Zelmin, Arbetsmiljöverkets generaldirektör.
Föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA), som infördes 2016, är unika i ett internationellt perspektiv. OSA-föreskrifterna syftar till att bland annat säkerställa att det finns kunskap hos varje arbetsgivare att hantera och förebygga risker i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Föreskrifterna tar ett helhetsgrepp kring arbetsgivarens ansvar att förebygga ohälsa orsakad av för hög arbetsbelastning, arbetstidens förläggning och kränkande särbehandling. Det är vanliga orsaker till arbetsrelaterad stress, arbetssjukdomar och sjukskrivningar idag.
Positivt mottagande
Idag presenteras den första av två rapporter om utvärderingen av OSA-föreskrifterna. Första utvärderingsdelen har ett externt perspektiv på användningen av OSA-föreskrifterna. Utvärderingen bygger på underlag från fack- och arbetsgivarorganisationer, forskare, företagshälsovården och övriga intressenter om hur de tillämpar föreskrifterna och hur de jobbat med OSA-frågor sedan föreskrifterna infördes för sex år sedan.
Utvärderingen visar att föreskrifterna mottagits väl av arbetsmarknadens parter. De beskriver att föreskrifterna fyller en viktig roll i arbetsmiljöarbetet. Flertalet är också positiva till att föreskrifterna utgår från ett organisatoriskt perspektiv. Utvärderingen visar också att många av OSA-frågorna löses på arbetsplatsen i dialog mellan arbetsgivaren och skyddsombuden innan det blir en fråga för Arbetsmiljöverket.
Varierad bild av hur bra det gått att tillämpa OSA
Samtidigt pekar många på att det finns utmaningar med att tillämpa föreskrifterna. Det finns variation inom och mellan olika branscher, att man har kommit olika långt till och med inom olika delar av samma organisation. Det upplevs ibland vara svårt att översätta föreskrifterna till praktiskt arbetsmiljöarbete.
- Vi förstår att det kan vara svårt att till exempel bedöma risker i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Fysiska risker som går att ta på och kan ge direkta skador är lättare att bedöma än risker i organisatoriska och sociala arbetsmiljön, som ger hälsoproblem över längre tid. Det här är en viktig jämställdhetsfråga som behöver belysas ännu mer, säger Erna Zelmin.
Genusperspektivet behöver belysas mer
Inom vissa sektorer, som hälso- och sjukvården och omsorgen, kvarstår problemen även om medvetenheten är hög och själva arbetsmiljöarbetet med att undersöka och riskbedöma har kommit långt. I utvärderingen framkommer också att det är svårt att förebygga risker för kränkande särbehandling. Ett skäl som uppges är att föreskrifterna inte anger exakt vilka beteenden som är kränkande särbehandling. Både arbetstagar- och arbetsgivarorganisationerna beskriver också att hantering av kränkande särbehandling försvåras av att flera lagstiftningar kan gälla samtidigt.
Det efterfrågas mer stöd och vägledning i arbetet med OSA-föreskrifterna. Här behöver Arbetsmiljöverket och våra intressenter hjälpas åt för att minimera riskerna och skapa en god arbetsmiljö för alla.
Bakgrund - Utvärdering av OSA-föreskrifterna
Främst ska föreskrifterna vara ett stöd för arbetsgivare och skyddsombud i arbetsmiljöarbetet. Tillämpbarheten av föreskrifterna ligger både i det löpande arbetsmiljöarbetet och vid mer riktat förebyggande arbetsmiljöarbete, exempelvis vid omorganisationer eller liknande. Första delen av utvärderingen av OSA-föreskrifterna omfattar föreskrifternas användbarhet i praktiken för exempelvis företagshälsovård, arbetsmarknadens parter och partsorganisationer (Prevent och Suntarbetsliv).
Arbetsmiljöverket har fört samtal och fått underlag från fack- och arbetsgivarorganisationer, forskare och övriga intressenter som berättar hur de tillämpar föreskrifterna och hur de arbetat med OSA-frågor sedan föreskrifterna infördes för sex år sedan.
Den andra delen av utvärderingen publiceras under senare delen av våren 2023. Den handlar om möjliga samhällsmål - en beskrivning av eventuella effekter av föreskrifterna på arbetsmarknaden och i samhället.
Ladda ned delrapport 1 om utvärderingen av OSA-föreskrifterna
För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Vad är SAM
Nyckelord
Kontakter
Sonya AhoPressekreterare
Tel:010-730 98 04sonya.aho@av.seBilder
Länkar
Om
Ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet.
Följ Arbetsmiljöverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arbetsmiljöverket
Stor risk att chefers arbetsmiljö glöms bort25.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Chefer utför viktigt arbetsmiljöarbete åt andra, men deras egen arbetsmiljö faller ofta mellan stolarna i företagens systematiska arbetsmiljöarbete. Det är en av slutsatserna i vår rapport efter en stor inspektionsinsats av arbetsmiljön för första linjens chefer i privat sektor.
Vanligaste orsaken till arbetsplatsolyckor inspekteras22.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Att halka eller snubbla är den vanligaste orsaken till alla anmälda arbetsplatsolyckor med sjukfrånvaro. Arbetsmiljöverket ska nu kontrollera hur arbetsgivare arbetar med att förebygga riskerna för att halka och snubbla på arbetsplatsen. Inspektionsinsatsen inleds 2 maj och genomförs i hela landet.
Förbud mot montering av solceller utan korrekt fallskydd17.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Fall från höjd är den vanligaste olycksrisken vid solcellsmontage på tak. I takt med ökad efterfrågan på solceller är det vanligt att utföra monteringsarbete, men utan korrekt fallskydd. Arbetsmiljöverket förbjuder nu Sesol AB att utföra byggnads- och anläggningsarbeten med fallrisker på två meter eller mer utan korrekt fallskydd. Förbudet förenas med ett vite på 2 000 000 kronor.
Olycksdrabbat arbete med truckar ska inspekteras13.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Varje år anmäls över 1 000 skador som leder till sjukfrånvaro för truckförare. Arbetsmiljöverket inleder nu en riksomfattande inspektionsinsats mot risker i arbetet med truckar. Totalt gör vi 2 500 inspektioner varav hälften kommer att vara oanmälda.
Fler utstationerade arbetare 20235.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Antalet utstationerade personer i Sverige fortsätter att öka. Över 74 000 anställda som skickades till Sverige för att arbeta anmäldes till Arbetsmiljöverkets register förra året. Två tredjedelar av dem jobbade inom bygg- eller tillverkningsindustrin.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum