AP3 söker Portföljförvaltare – Infrastruktur

Vi söker dig som har jobbat med infrastrukturinvesteringar och vill bli del av ett framgångsrikt team med ett långsiktigt samhällsuppdrag.

AP3s grupp för Alternativa Investeringar ansvarar för förvaltningen av fondens onoterade investeringar inom områdena fastigheter, private equity, infrastruktur, skog och försäkringsrisker. Gruppen, som består av fem personer, arbetar aktivt med analys/utvärdering av investeringar inom dessa områden samt löpande uppföljning och utvärdering av befintliga investeringar. Investeringar görs i Sverige och globalt både indirekt via fonder eller saminvesteringar och direkt genom bolag. I rollen som portföljförvaltare representerar du Tredje AP-fonden som ägare och står för ansvarsfullt- samt värdeskapande ägande utifrån respektive investerings förutsättningar. Nu söker teamet en förvaltare som kommer ha huvudsakligt fokus på infrastrukturinvesteringar.

Arbetsuppgifter

Dina arbetsuppgifter kommer bl a bestå av:

• Bevaka och utvärdera befintliga infrastrukturinvesteringar.
  • Bygga relationer med förvaltare, investeringsteam och saminvesterare.
  • Genomföra investeringsanalyser och utvärdera potentiella investeringar inom infrastruktur.
  • Ansvara för regelbundna rutiner såsom rapportering och resultatuppföljning.
  • Externa kontakter med förvaltare, rådgivare och jurister.
  • Tillfälle kommer att ges till arbete med investeringar inom gruppens andra förvaltningsområden.
  • Resor kommer att ingå i befattningen.

Din profil

Vi söker dig som har civilekonomexamen, ingenjör eller motsvarande akademisk utbildning med minst 5 års erfarenhet inom alternativa investeringar, där du arbetat med investeringsanalys, transaktionsarbete eller kreditbedömning. Alternativt har du en bakgrund som konsult eller erfarenhet från att arbeta operationellt i infrastrukturbolag eller med denna typ av bolag som kunder. Du har en djup förståelse för finansmarknaden och investeringar inom infrastruktur. Det är meriterande om du har erfarenhet av ett eller flera alternativa tillgångsslag så som fastigheter, private equity eller finansiering.

Du som person har

• Förmåga att strukturera, prioritera, förankra och driva frågor inom ditt ansvarsområde
  • Stark analytisk förmåga
  • Väl utvecklad kommunikativ förmåga, både skriftligt och muntligt, på svenska och engelska
  • God samarbetsförmåga samt hög social kompetens
  • Gott omdöme och etisk kompass i kombination med hög integritet

Välkommen med din ansökan fram till och med den 24:e januari 2022. Vi kommer att hantera ansökningar löpande.

Ansökning sker via denna länk:

AP3 söker Portföljförvaltare – Infrastruktur – AP3