Arbetsplatsolycka utanför Halmstad

Vid ett arbete vid Steninge utanför Halmstad, fick en person ström genom kroppen och då brännskadats. Olyckan inträffade på onsdagen i samband med ett arbete i elnätet i området.

Den skadade fördes inledningsvis till sjukhuset i Halmstad och därifrån till brännskadekliniken på Linköpings sjukhus. Det är oklart hur allvarligt skadad personen är, men han har varit i kontakt med sina arbetskamrater.

- Det är ett misslyckande i vårt säkerhetsarbete när personer skadar sig vid arbete hos oss. Vi hoppas att tillfrisknandet ska gå fort för den drabbade och vi kommer naturligtvis att göra en grundlig egen utredning för att förhindra att detta ska ske igen, säger Johan Aspegren, kommunikationschef E.ON Elnät.

Olyckan är anmäld till Elsäkerhetsverket och Arbetsmiljöverket.

Stora pengar att spara på rätt kunskap22.3.2018 10:00Pressmeddelande

Det svenska elnätet håller en hög standard. God elkvalitet och relativt få avbrott för den vanlige elanvändaren. Men för industrikunder med känslig utrustning, kan en genomlysning av företagets elsystem och proaktiva åtgärder, snabbt vara betald. En spänningsdipp är ett tapp i spänningen under en bråkdels sekund. Ofta är dessa dippar helt inom myndigheternas ramar för spänningskvalitet, men ändå kan de skapa bekymmer i produktionen.

Grönare fjärrvärme när E.ON ersätter fossil olja med förnybar bioolja i Norrköping15.3.2018 08:27Nyheter

Redan i dag är i stort sett all fjärrvärme som E.ON producerar och levererar i Norrköping återvunnen eller förnybar, men det finns en liten fossil andel kvar. Nu tar E.ON ett steg närmare sitt mål – att senast 2025 bara producera och leverera hundra procent återvunnen eller förnybar energi – och ersätter den fossila oljan i reservanläggningen Navestad med förnybar bioolja.