Årets hyresförhandling klar för Stockholms studentbostäder

Årets hyresförhandlingar mellan Stockholms studentbostäder och Stockholms studenthyresgästers förening är nu klar. Parterna har enats om en hyresöverenskommelse som innebär att hyrorna höjs med i snitt 1,5 procent från den 1 januari 2021 med en variation utifrån bostadskategori.

Det har varit förtroendefulla förhandlingar i en mycket svår tid där båda parter visat stor vilja att komma överens.

– Jag är nöjd över att vi nu kommer kunna meddela våra hyresgäster deras nya hyra i god tid så att de kan planera sin ekonomi framåt och det ger även en tydlighet för oss som företag. Jag vill poängtera att med den kostnadsutvecklingen vi ser i Stockholmsregionen och med den hyresutvecklingstakt vi har så skapas inte långsiktiga förutsättningar för en god förvaltning och utveckling. Detta är något vi kommer behöva ta höjd för i kommande förhandlingar, säger Ingrid Gyllfors, vd på Stockholms studentbostäder.

Stockholms studentbostäder bidrar med 30 000 kronor till arbetet för studenters psykiska hälsa12.12.2020 07:30:00 CETPressmeddelande

Under hösten arrangerade Stockholms studentbostäder loppet Students moving 4 health med syftet att uppmärksamma och bidra till arbetet för studenters psykiska hälsa. För varje student som sprang loppet skänkte Stockholms studentbostäder 50 kronor till organisationen Tilia. Nu står det klart att totalsumman på 30 000 kronor kommer att användas till digitala workshops om stress och prestation.

Studenter mår allt sämre psykiskt – lopp arrangeras för att vända trenden29.9.2020 07:50:00 CESTPressmeddelande

Studenter är en grupp som är överrepresenterade vad gäller psykisk ohälsa och coronapandemin har gjort problemet ännu större. För att bidra till att vända den negativa trenden arrangerar Stockholms studentbostäder tillsammans med några av de största studentkårerna loppet Students moving 4 health där de samlat in över 100 000 kronor som ska användas till att hjälpa studenter som mår dåligt.