Årets hyresförhandling klar för Stockholms studentbostäder

Årets hyresförhandlingar mellan Stockholms studentbostäder och Stockholms studenthyresgästers förening är nu klar. Parterna har enats om en hyresöverenskommelse som innebär att hyrorna höjs med i snitt 1,5 procent från den 1 januari 2021 med en variation utifrån bostadskategori.

Det har varit förtroendefulla förhandlingar i en mycket svår tid där båda parter visat stor vilja att komma överens.

– Jag är nöjd över att vi nu kommer kunna meddela våra hyresgäster deras nya hyra i god tid så att de kan planera sin ekonomi framåt och det ger även en tydlighet för oss som företag. Jag vill poängtera att med den kostnadsutvecklingen vi ser i Stockholmsregionen och med den hyresutvecklingstakt vi har så skapas inte långsiktiga förutsättningar för en god förvaltning och utveckling. Detta är något vi kommer behöva ta höjd för i kommande förhandlingar, säger Ingrid Gyllfors, vd på Stockholms studentbostäder.

Studenter mår allt sämre psykiskt – lopp arrangeras för att vända trenden29.9.2020 07:50:00 CESTPressmeddelande

Studenter är en grupp som är överrepresenterade vad gäller psykisk ohälsa och coronapandemin har gjort problemet ännu större. För att bidra till att vända den negativa trenden arrangerar Stockholms studentbostäder tillsammans med några av de största studentkårerna loppet Students moving 4 health där de samlat in över 100 000 kronor som ska användas till att hjälpa studenter som mår dåligt.

Studenterna har fått säga sitt om de nya studentbostäderna i Björkhagen25.8.2020 09:35:39 CESTPressmeddelande

Under måndagen var det projektinvigning för de 166 nya studentbostäderna som byggs i Björkhagen utanför Stockholm. Inför bygget genomförde Stockholms studentbostäder tillsammans med branschorganisationen Studentbostadsföretagen och arkitektbyrån White en stor undersökning kring hur studenter vill bo, och en del av studenternas svar ligger som grund till hur bostäderna kommer att byggas.

Långa kötider för studentbostäder trots intensivt arbete – flera behöver byggas för att möta efterfrågan6.7.2020 07:45:00 CESTPressmeddelande

Snart kommer antagningsbeskeden inför höstens studier och kön för att få en studentbostad i Stockholm är lång. Hos Sveriges största studentbostadsorganisation Stockholms studentbostäder pågår ett intensivt arbete för att så många som möjligt ska få en studentbostad. På sikt behöver Stockholm betydligt fler studentbostäder för att möta efterfrågan.