Årets hyresförhandling klar för Stockholms studentbostäder

Årets hyresförhandlingar mellan Stockholms studentbostäder och Stockholms studenthyresgästers förening är nu klar. Parterna har enats om en hyresöverenskommelse som innebär att hyrorna höjs med i snitt 1,5 procent från den 1 januari 2021 med en variation utifrån bostadskategori.

Det har varit förtroendefulla förhandlingar i en mycket svår tid där båda parter visat stor vilja att komma överens.

– Jag är nöjd över att vi nu kommer kunna meddela våra hyresgäster deras nya hyra i god tid så att de kan planera sin ekonomi framåt och det ger även en tydlighet för oss som företag. Jag vill poängtera att med den kostnadsutvecklingen vi ser i Stockholmsregionen och med den hyresutvecklingstakt vi har så skapas inte långsiktiga förutsättningar för en god förvaltning och utveckling. Detta är något vi kommer behöva ta höjd för i kommande förhandlingar, säger Ingrid Gyllfors, vd på Stockholms studentbostäder.

Stockholms studentbostäder korad till Årets klättrare för andra året i rad7.5.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Stockholms studentbostäder, SSSB, har korats till vinnare för andra året i rad i kategorin ”Årets klättrare” i den årliga kundundersökningen Nöjd Studbo. Stiftelsen tilldelas priset för ett lyft av NKI, Nöjd Kund Index, med 2 procent till 75. Det är ett högt resultat som indikerar att hyresgästerna överlag är mycket nöjda med sin hyresvärd. Priset delades ut den 6 maj under Studentbostadsföretagens Nöjd Studbo-dag.

Stockholm misslyckas med att locka studenter som inte redan bor i Stockholm21.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Stockholms studentbostäders undersökning Studentbarometern (1000 universitetsstudenter som respondenter, undersökningen är genomförd av Origo Group) visar att Stockholm har svårt att locka studenter från hela landet. En svårtillgänglig bostadsmarknad och få studentaktiviteter pekas ut som en central del av problemet. En del av lösningen är att bygga fler studentbostäder i campusnära lägen.

Stockholms studentbostäder bidrar med 30 000 kronor till arbetet för studenters psykiska hälsa12.12.2020 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Under hösten arrangerade Stockholms studentbostäder loppet Students moving 4 health med syftet att uppmärksamma och bidra till arbetet för studenters psykiska hälsa. För varje student som sprang loppet skänkte Stockholms studentbostäder 50 kronor till organisationen Tilia. Nu står det klart att totalsumman på 30 000 kronor kommer att användas till digitala workshops om stress och prestation.