Arla lanserar Frukostbarometern – var tredje grundskolelev äter inte frukost varje dag

"Det är helt klarlagt att elever som har ätit frukost klarar skoldagen bättre. I vår nya undersökning svarar två av tre rektorer att deras skolor aldrig serverar frukost till sina elever. Samtidigt svarar 97 procent av rektorerna att en bra frukost förbättrar elevernas koncentrationsförmåga."

Skyttbrinks gymnasium i Botkyrka är finalister i årets Frukostlyft Arla Guldko 2021, där vinnarna koras den 8 november. På bilden pratar Amnuai Niljan, måltidsbiträde, pratar med några gymnasieelever under frukosten.

Elever som har näring i kroppen klarar av skoldagen bättre. Det blir lugnare i klassrummet och barnen kan bättre ta till sig undervisningen. Detta är några av de positiva effekter som kunde mätas när Botkyrka kommun och Arla år 2018 genomförde ett pilotprojekt där eleverna serverades frukost under första lektionen.

För att fortsätta lyfta frukostens betydelse för barn och unga lanserar Arla nu en årlig undersökning där vi dels mäter barns och föräldrars attityderna kring näring och frukost men även frågar rektorer och skolledare om deras skolor serverar frukost.

Frukost i magen ger lugnare klassrum och mer koncentrerade elever

”Nu är det skolstartstider och eleverna ska återigen sätta sig i klassrummen. Det är helt klarlagt att elever som har ätit frukost klarar skoldagen bättre. I vår nya undersökning svarar två av tre rektorer att deras skolor aldrig serverar frukost till sina elever. Samtidigt svara 97 procent av rektorerna att en bra frukost förbättrar elevernas koncentrationsförmåga”, säger Victoria Olsson hållbarhetschef på Arla Sverige.

Mindre vanligt med frukost i familjer med lägre inkomster

2021 års Frukostbarometer visar att andelen elever som äter frukost skiljer sig när man tittar på föräldrarnas inkomster:

• 57 procent av de personer som tjänar upp till 24 999 kronor per månad har barn som äter frukost varje dag.
  • 68 procent med föräldrar som tjänar mellan 25 000-34 999 äter frukost regelbundet

”Alla skolelever borde ha samma möjligheter att ta till sig undervisningen i skolan. Näringsrik kost och mätta magar får inte vara klassfråga i Sverige. Vår undersökning visar att barn i familjer med högre inkomst i större utsträckning äter frukost och därmed har bättre möjligheter att lära sig mer i skolan. Skolan och samhället har faktiskt en möjlighet att utjämna detta”, säger Victoria Olsson hållbarhetschef på Arla Sverige.

Fler resultat från Frukostbarometern:

• 48 procent av föräldrarna äter aldrig frukost tillsammans med sina barn
  • Främsta anledningen till att inte servera frukost i skolan enligt rektorerna är att det inte är en prioriterad fråga (30%), följt av kostnadsskäl (29%)
  • 38% av eleverna som inte får frukost i skolan säger att deras frukostvanor skulle förbättras om skolan serverade frukost
  • 59% av eleverna säger att deras koncentration förbättras om de äter frukost på morgonen

Seminarium om frukostens betydelse

Rapporten presenteras och diskuteras vid ett digitalt frukostsamtal tillsammans med bl a Röda Korsets Ungdomsförbund, Botkyrka kommun, LRF Mjölk, en dietist och en rektor.

Datum och tid: 24 augusti kl 08:30-09:30

Anmälan till seminariet: mejla till anmalan@arlafoods.com

Fakta om undersökningarna

Undersökningarna genomfördes med hjälp av Kantar Sifo och

Questback under maj-juni 2021.

Antal respondenter:

Föräldrar: 1021

Elever: 1021

Rektorer: 425

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 400 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt älskade varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. I dag har Arla 12 mejerier i Sverige som drivs till 100% på grön el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Arla vässar klimatplanen – SBTi godkänner 1,5-gradersmålet11.1.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Med planer på att gå över till fossilfria lastbilar, förnybar el och lågenergilösningar på alla marknader skalar bondeägda mejerikoncernen Arla Foods upp verksamhetens klimatmål från 30 till 63 procent. Science Based Targets-initiativet godkänner det nya målet och bedömer att det överensstämmer med de minskningar som krävs för att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 °C i enlighet med Parisavtalet.

Nära var femte barnfamilj ser inte fram emot jul med släkten21.12.2021 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Mindre pandemirestriktioner kring jul kommer med delad entusiasm. En undersökning från Arla visar att nära var femte barnfamilj inte ser fram emot jul med släkten, och tyckte det var skönt att slippa stressen förra året. I år är barnfamiljer som ska fira jul betydligt mer benägna att handla julmaten online än de som inte har barn, vilket kan underlätta den mer sociala jul många nu har framför sig. Smöret till bakningen, mjölken i och till risgrynsgröten och julosten till julbordet hör till de viktigaste inköpen bland de som firar jul.