Arla lanserar Frukostbarometern – var tredje grundskolelev äter inte frukost varje dag

"Det är helt klarlagt att elever som har ätit frukost klarar skoldagen bättre. I vår nya undersökning svarar två av tre rektorer att deras skolor aldrig serverar frukost till sina elever. Samtidigt svarar 97 procent av rektorerna att en bra frukost förbättrar elevernas koncentrationsförmåga."
Skyttbrinks gymnasium i Botkyrka är finalister i årets Frukostlyft Arla Guldko 2021, där vinnarna koras den 8 november. På bilden pratar Amnuai Niljan, måltidsbiträde, pratar med några gymnasieelever under frukosten.

Elever som har näring i kroppen klarar av skoldagen bättre. Det blir lugnare i klassrummet och barnen kan bättre ta till sig undervisningen. Detta är några av de positiva effekter som kunde mätas när Botkyrka kommun och Arla år 2018 genomförde ett pilotprojekt där eleverna serverades frukost under första lektionen.

För att fortsätta lyfta frukostens betydelse för barn och unga lanserar Arla nu en årlig undersökning där vi dels mäter barns och föräldrars attityderna kring näring och frukost men även frågar rektorer och skolledare om deras skolor serverar frukost.

Frukost i magen ger lugnare klassrum och mer koncentrerade elever

”Nu är det skolstartstider och eleverna ska återigen sätta sig i klassrummen. Det är helt klarlagt att elever som har ätit frukost klarar skoldagen bättre. I vår nya undersökning svarar två av tre rektorer att deras skolor aldrig serverar frukost till sina elever. Samtidigt svara 97 procent av rektorerna att en bra frukost förbättrar elevernas koncentrationsförmåga”, säger Victoria Olsson hållbarhetschef på Arla Sverige.

Mindre vanligt med frukost i familjer med lägre inkomster

2021 års Frukostbarometer visar att andelen elever som äter frukost skiljer sig när man tittar på föräldrarnas inkomster:

• 57 procent av de personer som tjänar upp till 24 999 kronor per månad har barn som äter frukost varje dag.
  • 68 procent med föräldrar som tjänar mellan 25 000-34 999 äter frukost regelbundet

”Alla skolelever borde ha samma möjligheter att ta till sig undervisningen i skolan. Näringsrik kost och mätta magar får inte vara klassfråga i Sverige. Vår undersökning visar att barn i familjer med högre inkomst i större utsträckning äter frukost och därmed har bättre möjligheter att lära sig mer i skolan. Skolan och samhället har faktiskt en möjlighet att utjämna detta”, säger Victoria Olsson hållbarhetschef på Arla Sverige.

Fler resultat från Frukostbarometern:

• 48 procent av föräldrarna äter aldrig frukost tillsammans med sina barn
  • Främsta anledningen till att inte servera frukost i skolan enligt rektorerna är att det inte är en prioriterad fråga (30%), följt av kostnadsskäl (29%)
  • 38% av eleverna som inte får frukost i skolan säger att deras frukostvanor skulle förbättras om skolan serverade frukost
  • 59% av eleverna säger att deras koncentration förbättras om de äter frukost på morgonen

Seminarium om frukostens betydelse

Rapporten presenteras och diskuteras vid ett digitalt frukostsamtal tillsammans med bl a Röda Korsets Ungdomsförbund, Botkyrka kommun, LRF Mjölk, en dietist och en rektor.

Datum och tid: 24 augusti kl 08:30-09:30

Anmälan till seminariet: mejla till anmalan@arlafoods.com

Fakta om undersökningarna

Undersökningarna genomfördes med hjälp av Kantar Sifo och

Questback under maj-juni 2021.

Antal respondenter:

Föräldrar: 1021

Elever: 1021

Rektorer: 425

Arla – böndernas eget mejeri

Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.