Arlas mellanmålsprodukter plastbantar 21 ton

Under försommaren 2021 blir Arlas mellanmålsprodukter 21 ton plast lättare när närmare 7 miljoner engångsskedar tas bort. Plastreduceringen sker för KESO® Cottage Cheese, Yoggi® och Arla Ko® Grekisk yoghurt. Att minska mängden plast är en viktig del av Arlas förpackningsstrategi.

”Vi arbetar kontinuerligt med att minska materialmängden och öka andelen förnybara och återvunna material i våra förpackningar. Att kunna banta bort 21 ton plast per årsbasis är otroligt positivt. Tittar vi på hur långt många av våra konsumenter redan kommit på hållbarhetsresan är vi övertygade om att de är redo att börja ha med sig en vanlig sked i väskan”, säger Christer Lundin, marknadsdirektör på Arla.

Engångsskedarna i Arlas mellanmålsprodukter kommer att fasas ut under försommaren 2021. Samtidigt minskar Arla mängden plast i locket för KESO® med ungefär 2 gram. För KESO® innebär det en plastreducering på totalt 16 ton plast per år, motsvarande siffra för Yoggi® och Arla Ko® Grekisk yoghurt ligger på 5 ton. Totalt handlar det om 6,9 miljoner engångsskedar som tas bort.

”Vi arbetar för fullt för att skapa en hållbar framtid med hållbara mejeriprodukter. Vårt mål är att Arla ska nå netto noll klimatavtryck före 2045, som också är Sveriges klimatmål”, säger Victoria Olsson, hållbarhetschef på Arla.

Materialet i de hundratusentals förpackningar som varje dag lämnar Arlas mejerier förbättras kontinuerligt och utgör en viktig del av Arlas hållbarhetsarbete. Mycket av arbetet sker även på gårdarna och andra delar av verksamheten. Sedan 1990 har Arlabönderna minskat klimatavtrycket per kilo mjölk med 22 procent, Arlas transporter är 100 procent fossilfria och till mejerierna köper Arla endast förnybar el.

Arla Sveriges hållbarhetsmål för förpackningar:

• 100 procent återvinningsbara förpackningar år 2025
  • Ingen jungfrulig plast i förpackningar år 2030

Arla KESO® Mellanmål Cashew Ananas Apelsin Papaya
Arla KESO® Mellanmål Hasselnöt Blåbär Tranbär
Arla KESO® Laktosfri Mellanmål Granola Äpple Kanel
Arla Grekisk Yoghurt Naturell Müsli top cup 7%
Arla Yoggi Original Vanilj Madagaskar
Victoria Olsson, hållbarhetschef Arla Sverige
Christer Lundin, marknadsdirektör Arla Sverige

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 400 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla Foods är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.

Arla lanserar uppdaterad Kefir med nytt recept och två nya smaker27.9.2021 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under pandemin har intresset för livsmedel som kan bidra till förbättrat immunsystem ökat och probiotisk mat, fermentering och maghälsa har sällan varit så aktuellt. Arla utökar nu sitt sortiment inom maghälsa och lanserar ett helt nytt Kefir-sortiment med både 1000g-förpackningar och on the go-drycker (300ml). Produkterna är laktosfria och utöver den naturella varianten kommer två helt nya smaker – Blåbär och Vanilj & Ingefära. De nya Kefir-produkterna finns i butik från vecka 39.

Arla bjuder 22 000 studenter på frukost27.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Frukost är en förutsättning för bättre koncentrationsförmåga och välbefinnande. Arlas Frukostbarometer visar att ju äldre eleverna blir, desto färre äter frukost. Därför åker Arla Mat ut på frukostturné till studentstäderna Uppsala, Göteborg, Linköping och Stockholm med ambitionen att inspirera unga vuxna till goda och hälsosamma frukostvanor för livet. Totalt kommer Arla att bjuda på 22 000 frukostar.

Arla driver på klimatinitiativ från globala mejeribranschen inför FNs toppmöte om livsmedelssystem23.9.2021 12:42:30 CEST | Pressmeddelande

Den globala färdplan som nu lanseras för mejeribranschen syftar till att påskynda minskade utsläpp av växthusgaser under de kommande 30 åren. Initiativet går under namnet Pathways to Dairy Net Zero och är ett av de största och mest omfattande initiativen inom jordbrukssektorn. Arbetet sker i samarbete med ledande internationella vetenskaps- och forskningsorganisationer.

Efter regeringens biogasbesked: Arla och Gasum utökar samarbetet21.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter regeringens besked om att långsiktigt stödja biogasproduktionen i Sverige utökar nu Arla och Gasum sitt samarbete som ska säkerställa tillgången till biogas och biogödsel. Målsättningen är att kraftigt öka möjligheten för Arlabönder att leverera gödsel som Gasum ska använda för produktion av biogas och biogödsel. Det gör att tillgången till biogas för tunga transporter kommer förbättras.

Nyhet i ostdisken – Arla lanserar naturligt näringsrika hårdostar15.9.2021 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Äntligen är hösten här vilket för många innebär en nystart där man tar sig an nya utmaningar och försöker hitta en balans i vardagen. För att hänga med i tempot är det viktigt att fylla på med näring - vilket är både lätt och gott med Arlas nya naturligt näringsrika ostar. Dessa magra hårdostar har ett högt innehåll av protein, kalcium, vitamin B12 och zink och är lätta att använda i vardagen. Det finns tre olika smaker, varav två även kommer som färdigskivad variant.