Arlas mellanmålsprodukter plastbantar 21 ton

”Vi arbetar kontinuerligt med att minska materialmängden och öka andelen förnybara och återvunna material i våra förpackningar. Att kunna banta bort 21 ton plast per årsbasis är otroligt positivt. Tittar vi på hur långt många av våra konsumenter redan kommit på hållbarhetsresan är vi övertygade om att de är redo att börja ha med sig en vanlig sked i väskan”, säger Christer Lundin, marknadsdirektör på Arla.
Engångsskedarna i Arlas mellanmålsprodukter kommer att fasas ut under försommaren 2021. Samtidigt minskar Arla mängden plast i locket för KESO® med ungefär 2 gram. För KESO® innebär det en plastreducering på totalt 16 ton plast per år, motsvarande siffra för Yoggi® och Arla Ko® Grekisk yoghurt ligger på 5 ton. Totalt handlar det om 6,9 miljoner engångsskedar som tas bort.
”Vi arbetar för fullt för att skapa en hållbar framtid med hållbara mejeriprodukter. Vårt mål är att Arla ska nå netto noll klimatavtryck före 2045, som också är Sveriges klimatmål”, säger Victoria Olsson, hållbarhetschef på Arla.
Materialet i de hundratusentals förpackningar som varje dag lämnar Arlas mejerier förbättras kontinuerligt och utgör en viktig del av Arlas hållbarhetsarbete. Mycket av arbetet sker även på gårdarna och andra delar av verksamheten. Sedan 1990 har Arlabönderna minskat klimatavtrycket per kilo mjölk med 22 procent, Arlas transporter är 100 procent fossilfria och till mejerierna köper Arla endast förnybar el.
Arla Sveriges hållbarhetsmål för förpackningar:
- 100 procent återvinningsbara förpackningar år 2025
- Ingen jungfrulig plast i förpackningar år 2030
Nyckelord
Kontakter
Sandra ErikssonPressekreterare Arla Sverige
070-88 44 290 (pressjour)
Bilder








Länkar
Om
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. Arlas tolv mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Dags att säkra plats på årets kosläpp15.3.2023 06:00:00 CET | Pressmeddelande
I dag öppnar anmälan till årets kosläpp. Trettio Arlagårdar från norr till söder välkomnar närmare 100 000 besökare att vara med när de ystra korna galopperar ut i sommarhagen. Men vänta inte för länge med att anmäla dig – förra året blev en gård fullbokad på mindre än 45 minuter.
Mjölkpriset till Arlabönderna fortsätter neråt28.2.2023 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Hög inflation och stigande räntor fortsätter att urholka köpkraften hos både hushåll och företag. Mjölkpriset till Arlabönderna sänks i mars med 41,5 öre per kilo mjölk.
Finalisterna utsedda till Årets Guldstjärna i Arla Guldko 202321.2.2023 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Foodix med mikroinlärning för offentliga måltider, Trelleborgs kommuns foodtruck som serverar skolmåltider utomhus och SkolmatSverige, ett webbaserat enkätverktyg för skolor, är de tre finalisterna som nominerats till specialpriset Årets Guldstjärna i tävlingen Arla Guldko 2023. Alla bidrar på olika sätt till att utveckla det offentliga köket. Vem som tilldelas priset avgörs vid finalen den 8 maj 2023.
Vårens uppfriskande nyheter i Starbucks Ready to Drink-sortiment20.2.2023 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu lanseras två produktnyheter i Starbucks sortiment av kylda kaffedrycker – Starbucks® Dark Chocolate Mocha Flavour med havssalt och Starbucks Frappuccino® Salted Caramel Brownie Flavour. De kylda kaffedryckerna gör det lätt att njuta av det perfekta kaffeögonblicket, var som helst, när som helst.
Arla är Sveriges grönaste matproducent – för andra året i rad16.2.2023 18:30:00 CET | Pressmeddelande
Sedan 2008 har svenska folket fått säga sitt i undersökningen Sveriges grönaste varumärke. Arla tog i dag hem förstaplatsen i kategorin matproducenter för andra året i rad.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum