Arlas mellanmålsprodukter plastbantar 21 ton

Under försommaren 2021 blir Arlas mellanmålsprodukter 21 ton plast lättare när närmare 7 miljoner engångsskedar tas bort. Plastreduceringen sker för KESO® Cottage Cheese, Yoggi® och Arla Ko® Grekisk yoghurt. Att minska mängden plast är en viktig del av Arlas förpackningsstrategi.

”Vi arbetar kontinuerligt med att minska materialmängden och öka andelen förnybara och återvunna material i våra förpackningar. Att kunna banta bort 21 ton plast per årsbasis är otroligt positivt. Tittar vi på hur långt många av våra konsumenter redan kommit på hållbarhetsresan är vi övertygade om att de är redo att börja ha med sig en vanlig sked i väskan”, säger Christer Lundin, marknadsdirektör på Arla.

Engångsskedarna i Arlas mellanmålsprodukter kommer att fasas ut under försommaren 2021. Samtidigt minskar Arla mängden plast i locket för KESO® med ungefär 2 gram. För KESO® innebär det en plastreducering på totalt 16 ton plast per år, motsvarande siffra för Yoggi® och Arla Ko® Grekisk yoghurt ligger på 5 ton. Totalt handlar det om 6,9 miljoner engångsskedar som tas bort.

”Vi arbetar för fullt för att skapa en hållbar framtid med hållbara mejeriprodukter. Vårt mål är att Arla ska nå netto noll klimatavtryck före 2045, som också är Sveriges klimatmål”, säger Victoria Olsson, hållbarhetschef på Arla.

Materialet i de hundratusentals förpackningar som varje dag lämnar Arlas mejerier förbättras kontinuerligt och utgör en viktig del av Arlas hållbarhetsarbete. Mycket av arbetet sker även på gårdarna och andra delar av verksamheten. Sedan 1990 har Arlabönderna minskat klimatavtrycket per kilo mjölk med 22 procent, Arlas transporter är 100 procent fossilfria och till mejerierna köper Arla endast förnybar el.

Arla Sveriges hållbarhetsmål för förpackningar:

• 100 procent återvinningsbara förpackningar år 2025
  • Ingen jungfrulig plast i förpackningar år 2030

Arla KESO® Mellanmål Cashew Ananas Apelsin Papaya
Arla KESO® Mellanmål Hasselnöt Blåbär Tranbär
Arla KESO® Laktosfri Mellanmål Granola Äpple Kanel
Arla Grekisk Yoghurt Naturell Müsli top cup 7%
Arla Yoggi Original Vanilj Madagaskar
Victoria Olsson, hållbarhetschef Arla Sverige
Christer Lundin, marknadsdirektör Arla Sverige

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 400 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt älskade varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. I dag har Arla 12 mejerier i Sverige som drivs till 100% på grön el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Arla vässar klimatplanen – SBTi godkänner 1,5-gradersmålet11.1.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Med planer på att gå över till fossilfria lastbilar, förnybar el och lågenergilösningar på alla marknader skalar bondeägda mejerikoncernen Arla Foods upp verksamhetens klimatmål från 30 till 63 procent. Science Based Targets-initiativet godkänner det nya målet och bedömer att det överensstämmer med de minskningar som krävs för att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 °C i enlighet med Parisavtalet.

Nära var femte barnfamilj ser inte fram emot jul med släkten21.12.2021 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Mindre pandemirestriktioner kring jul kommer med delad entusiasm. En undersökning från Arla visar att nära var femte barnfamilj inte ser fram emot jul med släkten, och tyckte det var skönt att slippa stressen förra året. I år är barnfamiljer som ska fira jul betydligt mer benägna att handla julmaten online än de som inte har barn, vilket kan underlätta den mer sociala jul många nu har framför sig. Smöret till bakningen, mjölken i och till risgrynsgröten och julosten till julbordet hör till de viktigaste inköpen bland de som firar jul.