Arlas mellanmålsprodukter plastbantar 21 ton
Under försommaren 2021 blir Arlas mellanmålsprodukter 21 ton plast lättare när närmare 7 miljoner engångsskedar tas bort. Plastreduceringen sker för KESO® Cottage Cheese, Yoggi® och Arla Ko® Grekisk yoghurt. Att minska mängden plast är en viktig del av Arlas förpackningsstrategi.

”Vi arbetar kontinuerligt med att minska materialmängden och öka andelen förnybara och återvunna material i våra förpackningar. Att kunna banta bort 21 ton plast per årsbasis är otroligt positivt. Tittar vi på hur långt många av våra konsumenter redan kommit på hållbarhetsresan är vi övertygade om att de är redo att börja ha med sig en vanlig sked i väskan”, säger Christer Lundin, marknadsdirektör på Arla.
Engångsskedarna i Arlas mellanmålsprodukter kommer att fasas ut under försommaren 2021. Samtidigt minskar Arla mängden plast i locket för KESO® med ungefär 2 gram. För KESO® innebär det en plastreducering på totalt 16 ton plast per år, motsvarande siffra för Yoggi® och Arla Ko® Grekisk yoghurt ligger på 5 ton. Totalt handlar det om 6,9 miljoner engångsskedar som tas bort.
”Vi arbetar för fullt för att skapa en hållbar framtid med hållbara mejeriprodukter. Vårt mål är att Arla ska nå netto noll klimatavtryck före 2045, som också är Sveriges klimatmål”, säger Victoria Olsson, hållbarhetschef på Arla.
Materialet i de hundratusentals förpackningar som varje dag lämnar Arlas mejerier förbättras kontinuerligt och utgör en viktig del av Arlas hållbarhetsarbete. Mycket av arbetet sker även på gårdarna och andra delar av verksamheten. Sedan 1990 har Arlabönderna minskat klimatavtrycket per kilo mjölk med 22 procent, Arlas transporter är 100 procent fossilfria och till mejerierna köper Arla endast förnybar el.
Arla Sveriges hållbarhetsmål för förpackningar:
- 100 procent återvinningsbara förpackningar år 2025
- Ingen jungfrulig plast i förpackningar år 2030
Nyckelord
Kontakter
Sandra ErikssonPressekreterare Arla Sverige
070-88 44 290 (pressjour)
Bilder








Länkar
Om
Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 8 900 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. I dag har Arla tolv mejerier i Sverige som drivs till 100 procent på grön el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Ny hr-direktör på Arla11.8.2022 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Sylvia Buddenbaum Eriksson har utnämnts till ny hr-direktör för Arla Sverige och medlem i den svenska företagsledningen.
Mjölkpriset till Arlabönderna stiger igen27.7.2022 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
För sjätte månaden i rad höjs priset som Arlabönderna får betalt för sin mjölk. – Vi fortsätter att göra allt vi kan för att kompensera för det historiskt höga kostnadsläget på gårdarna, säger Arla Sveriges vd Kai Gyllström.
Smoothieboosta på Lollapalooza – smakar och gör gott30.6.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
I helgen är det dags för andra upplagan av festivalen Lollapalooza Stockholm. Arla är på plats alla tre dagar för att servera näringsrika smoothies till drygt 40 000 festivalbesökare per dag. Intäkterna går till Bris, Barnens rätt i samhället.
Mjölkpriset till Arlabönderna fortsätter att stiga27.6.2022 16:32:20 CEST | Pressmeddelande
För femte månaden i rad höjs priset som Arlabönderna får betalt för sin mjölk. – Vi gör allt vi kan för att kompensera för det historiskt höga kostnadsläget på gårdarna, säger Arla Sveriges vd Kai Gyllström.
Arlamejeriet i Jönköping bidrar med 170 ton vispgrädde till midsommar22.6.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Jordgubbstårta med grädde har en given plats på många midsommarbord. Det märks tydligt på Arlas mejeri i Jönköping där medarbetarna nu jobbar stenhårt för att möta sydsvenskarnas ökande sug efter vispgrädde.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum