Årsslut på rekordnivå

Vitvaru- och hushållsapparatbranschen avslutade helåret 2021 med ett kraftigt plus på strax under 8 procent gentemot 2020. Jämfört med normalåret 2019 har branschen över pandemiperioden haft en sammanlagd tillväxt på hela 21 procent. Ökningen anses bero på att vi spenderat mer tid i våra hem och därmed passat på att se över behovet av produkter utifrån såväl smarta funktioner till snygg design.

Med siffrorna för försäljningen under december 2021 rapporterade kan APPLiA Sverige konstatera att trots ett något svagare avslut på året (-1,2 procent i december jämfört med året dessförinnan) för vitvaru- och hushållsapparatsbranschen i sin helhet, har försäljningen under 2021 ökat med närmare 8 procent.

Branschföretagen är nöjda med det gångna rekordåret och deras medarbetarna har kämpat väl med såväl pandemi som logistikproblem och komponentbrist. Det står också klart att arbete från hemmet och ett större hemmavarande under pandemin i Sverige påverkat konsumenterna att uppdatera hushållen, vilket varit mycket positivt för hela vår bransch.”, säger Kent Oderud, ordförande APPLiA Sverige.

Flera tendenser kan ses i siffrorna
Under hela det 4:e kvartalet ser vi en begynnande trend till att SDA-försäljningen (mindre hushållsapparater) mattas av jämfört med förra årets rekordnivåer. För MDA (vitvaror) går det istället starkt uppåt under det 4:e kvartalet.

Den store vinnaren inom SDA är kategorin köksmaskiner/assistenter. Dessa kökets arbetsmaskiner ligger i den definitiva ökningstoppen med över 30 procents uppgång under 2021. Det bakas och matbereds som aldrig förr i svenska hem.

En fortsatt trend är att en mer högvärdig produktmix säljs på marknaden. Skillnaden mellan volym och värde är allra störst för hushållsapparaterna (SDA), där en ökad efterfrågan på mer högvärdiga produkter inom segmenten kaffemaskiner, köksmaskiner/assistenter och tandvårdsprodukter drar upp värdet på det som avsatts på marknaden. För de större vitvarorna är det den ökade försäljningsandelen av torktumlare med värmepump och också den ökade andelen induktionshällar/spisar som drar upp snittpriserna.

Om APPLiA Sverige:
Branschorganisationen APPLiA grundades år 1966 och har för närvarande 25 medlemsföretag.
Branschsortimentet utgörs av vitvaror och hushållsapparater i huvudsak för konsument. Medlemsföretagen svarar för den helt övervägande delen av hushållsapparatsmarknaden och har en marknadstäckning på drygt 90%. Totalomsättningen av branschens produkter under 2020 uppgick till ca 20 miljarder kronor.

APPLiAs uppgift är att bevaka utvecklingen, etablera samarbete och ge information till branschen, riksdag, departement, andra myndigheter och organisationer. www.applia-sverige.se

Öppet brev till vår blivande miljöminister14.9.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan elektronikskatten infördes 2017 har vi inom både vitvarubranschen och övriga elektronikbranscher kämpat med dess följdeffekter. Våra kostnader har ökat, administrationen är ohållbar och regelverket är krångligt. Men vår största oro är inte primärt de delar som drabbar oss – vår oro handlar i stället om miljön. Skatten driver inte mot en förbättrad miljö, den riskerar i stället att försämra den. Vi är inte ensamma i vår kritik mot elektronikskatten. Expertmyndigheter har i flera omgångar luftat sin oro och kritik. Trots det har den förra regeringens svar varit att höja skatten vid ett flertal tillfällen. Vi vädjar nu till dig som miljöminister att ta miljöfrågan på allvar och arbeta för att avskaffa skatten – för det finns många åtgärder som skulle få större effekt än en ineffektiv skatt som inte bidrar till den miljönytta den avser att styra mot.