Åsa Zetterberg ny förbundsdirektör på IT&Telekomföretagen

IT&Telekomföretagen inom Almega välkomnar Åsa Zetterberg som ny förbundsdirektör. Åsa har tidigare arbetat bland annat som sektionschef på avdelningen för digitalisering på Sveriges Kommuner och Landsting, SKL. Hon kommer närmast från en tjänst som Chief Digital Officer för Regeringen och från det egna bolaget Zettigo AB.

Åsa Zetterberg. Foto: Daniel Roos

-  Jag känner mig oerhört glad och taggad inför uppdraget som förbundsdirektör på IT&Telekomföretagen. Jag kommer att driva på för en ännu starkare svensk digital sektor. Med innovativa, konkurrenskraftiga och växande företag inom IT- och telekombranschen får vi i Sverige en stark motor till utveckling av hela näringslivet och samhället i stort. Det kommer gynna vår tillväxt, välfärd och hållbarhet, säger Åsa Zetterberg.

- Vi är väldigt glada att Åsa Zetterberg har valt att axla rollen som förbundsdirektör för IT&Telekomföretagen. Inte minst Åsas gedigna kunskap inom IT-området gör henne mycket lämpad för uppdraget att ta förbundet in i framtiden. IT&Telekomföretagen ska fortsätta i sin roll som den ledande kraften för digitaliseringen av Sverige, säger Pär Fors, styrelseordförande IT&Telekomföretagen.

- Som ny förbundsdirektör för IT&Telekomföretagen kommer Åsa Zetterberg att spela en central roll i att skapa goda förutsättningar för en bransch som blir allt viktigare för Sverige. Det handlar både om att förbättra kompetensförsörjningen till branschen samtidigt som Sverige behöver en kraftig fiberutbyggnad för att behålla sin digitala tätposition och säkra främjandet av fria dataflöden inom EU. IT&Telekomföretagen är ett av de samhällsviktiga förbunden inom Almega, som har ett viktigt uppdrag i att förbättra förutsättningarna för sina medlemsföretag, säger Anna-Karin Hatt, vd, Almega.

Åsa Zetterberg tillträder tjänsten som förbundsdirektör för IT&Telekomföretagen den 23 maj i år. Hon efterträder t f förbundsdirektör Anne-Marie Fransson.

IT&Telekomföretagen inom Almega är en arbetsgivar- och branschorganisation för alla företag inom svensk IT- och telekomsektor. Förbundets uppdrag består i att skapa bästa möjliga förutsättningar för den svenska IT- och telekombranschen och att driva på och underlätta digitaliseringen av Sverige.

Åsa Zetterberg. Foto: Daniel Roos

IT&Telekomföretagen rekryterar näringspolitisk chef28.11.2019 06:55:00 CETPressmeddelande

IT&Telekomföretagen inom Almega har anställt Christina Ramm-Ericson som näringspolitisk chef. Christina har tidigare arbetat som statssekreterare på både Arbetsmarknadsdepartementet och Socialdepartementet. Hon har också bland annat arbetat som biträdande samordningschef på Statsrådsberedningen. - Digitaliseringen är en av vår tids främsta möjligheter och samtidigt en stor samhällsutmaning. Det är ett område där Sverige och svenska företag ska vara världsledande. I rollen som näringspolitisk chef ser jag fram emot att vara med och forma landskapet för denna dynamiska bransch, säger Christina Ramm-Ericson. IT&Telekomföretagen inom Almega anställer även Frida Faxborn som förbundets projektkoordinator. Hon kommer också att arbeta som näringspolitisk expert med fokus på säkerhet. Frida har mångårig erfarenhet från Justitiedepartementet och arbetar i dag som kansliråd med frågor rörande informationssäkerhet och har tidigare erfarenhet från bland annat Arbetsmarknadsdepartementet och Rikspol