"Återhållsamma lönekrav är en förutsättning"

Byggföretagen inleder avtalsrörelsen i skuggan av en kraftig inbromsning i bygginvesteringarna. - Kostnadsökningar, stigande räntor och fortsatt osäkerhet kring cementförsörjningen kräver en ansvarsfull avtalsrörelse. Återhållsamma lönekrav är en förutsättning för att trygga sysselsättningen i bygg- och anläggningsbranschen, säger Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef, Byggföretagen.
Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef, Byggföretagen.

Byggföretagens ingångsvärde i avtalsrörelsen är att värna märket och möjliggöra en flexiblare kompetensförsörjning.

- Den här krisen har kommit mycket snabbare än andra kriser. Vi måste ta ansvar för att nivån som fastställs i Industriavtalet även hålls inom bygg. Branschen behöver också hitta flexiblare lösningar för mobilitet och utbildning, säger Mats Åkerlind.

Enligt Byggföretagens senaste konjunkturprognos krymper bygginvesteringarna i bostäder, lokaler och anläggningar med nästan tio procent under 2023. Sysselsättningen i bygg- och anläggningsbranschen spås minska med drygt 22 000 personer från 341 500 under 2021 till 319 000 under 2023.

- De kommande åren blir lågkonjunktursår, säger Mats Åkerlind.

Byggföretagen och Byggnads växlar avtalsyrkanden den 14 februari 2023.

Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef, Byggföretagen.