Återkallelse

Lidl Sverige återkallar Nötfärs 6% av varumärket Guldgrytan. Efter rutinanalyser har det visat sig att nötfärsen kan innehålla Salmonella.

Salmonella har detekteras efter en intern rutinanalys. Dessa kontroller är en del av Lidls noggranna kvalitetssäkringsarbete. Vi vill uppmana alla våra kunder som fryst nötfärsen att återkomma till oss med produkten, då Bäst-före-datumet på produkten har gått ut.

Det berörda Bäst-före-datum 2018-09-25 har sålts i samtliga av Lidl Sverige butiker. Salmonella utgör ingen risk om du har hettat upp livsmedlet till minst 70 grader.

Återkallandet berör endast produkten:

Artikel: Nötfärs 6%
Förpackningsstorlek: 500g
Märke: Guldgrytan
Bäst-före-datum: 2018-09-25

Andra produkter av märket Guldgrytan är inte drabbade. Vi på Lidl Sverige beklagar och ser allvarligt på det inträffade. Konsumenter som köpt varan ombeds returnera den till inköpsplatsen, eller till närmaste Lidl Sverige-butik. Kunderna får självklart pengarna tillbaka, även utan uppvisande av kassakvitto.

Kommunikationsavdelningen

press@lidl.se

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

De delar på över 11 miljoner från Lidl Future Initiatives20.11.2020 14:05:07 CETPressmeddelande

Nu är pristagarna i årets upplaga av Lidl Future Initiatives – Hållbarhetsakuten utsedda. De vinnande projekten, som ska påskynda omställning till ett mer hållbart livsmedelssystem, korades tidigare idag vid en prisceremoni. Vinnarna belönas med stöd för att genomföra tester och piloter samt vidareutveckla sina idéer. Det totala stödet i år är 11 320 000 kronor, som Lidls kunder bidragit med genom en tidigare prishöjning på plastpåsar. Sammanlagt har Lidl Future Initiatives delat ut över 21 miljoner till olika hållbarhetsprojekt.