Att bygga ett bo för braxen

Mikael Malm driver familjeföretaget Konstgjorda Naturmiljöer tillsammans med sin fru Eva sen 1990. De har skapat inredningarna i alla akvarier, samt ytbehandlat, tätat och byggt en bra miljö för alla djur som bor, och människor som arbetar under och över ytan, på Baltic Sea Science Center.
Skeppsvraket i rovfiskakvariet. Foto: Eva Malm

Konstgjorda naturmiljöer är något man stöter på framförallt i djurparker. Mikael Malm har varit inblandade i många projekt på Skansen som till exempel den nya sälbassängen som blev klar 2012 och Lill-Skansens djurmiljöer, och som för så många har han börjat sin karriär på Skansen.

-Jag jobbade som kusk här som 15-åring, berättar Mikael, och jag hade som hobby att bygga miljöer till mina egna reptiler. Så träffade jag Holger, en man som då arbetade på Skansen-Akvariet och jag fick hjälpa honom bygga nytt.

Efter det fick Mikael arbeta med Sune Holm, en pionjär på området, och efter det startade han eget. Nu är han tillbaka på Skansen och bygger miljöerna på nya kunskapscentret om Östersjön, Baltic Sea Science Center.

I bottenvåningen finns akvarierna, både de gigantiska akvarierna för rovfiskar, stimfiskar och det som visar livet på grundare vatten - Under bryggan.

Utmaningen är att göra miljöer som är attraktiva för besökarna och är bra för djuren. Miljön ska ge skydd, vara en bra biotop och en intressant miljö för djuren. I rovfiskakvariet, som visar en biotop djupare vatten, finns ett stort skeppsvrak som smörbultarna tycker om att ligga och spana från, eller sova på.

Under bryggan är en miljö som visar grundare vatten med gädda och gös. Där delas akvariet i två av en glasvägg som gör att man kan visa arter som inte samsas normalt.

Företaget bygger alla delar i sin verkstad och fraktar sen allt i stora delar för att monteras på plats. Det kan se ganska udda ut med en man som kommer bärande på en bergvägg.

-Det har förekommit att vi blivit stoppade av polisen när vi kommer med ett berg på en vagn, berättar Mikael. På djurparker är man mer van att se oss med stora sjok av natur men på andra platser kan det skapa ganska mycket uppmärksamhet.

-Vi jobbar med en avgjutningsteknik som vi själva utvecklat. Med den så gjuter vi av verkliga bergväggar men vi jobbar också med en konstnärlig teknik för att skapa ytor. Ofta är miljöerna en kombination av verkliga detaljer och konstruerade.

Bergväggarna i kunskapscentrets akvarier är gjorda i polyuretan, en härdplast som är godkänd att användas för livsmedel, som tål salt och som inte är farlig för djuren. Habitatakvarierna är utformade av tankar konstruerade av cellplast och kolfiber och tätade med polyurea, en väldigt seg och stark härdplast som också är ofarlig för miljön.

-Vi har också gjort tätskikten på bassängernas alla betongytor med Polyurea. Det är en extremt slitstark och seg härdplast som härdar på några sekunder. Förutom tätskikt används det som slitskydd på halkörningsbanor för bilar, som splitterskydd av militära fordon och byggnader. Man har bland annat använt det som bombskydd i Pentagon. Vi har under åren provat flera typer av olika tätskikt i djuranläggningar. Det är ofta komplicerade konstruktioner där det kan vara svåra former, flera meter vattendjup, vattenfall mm. Det måste tåla saltvatten, djurens slitage och inte avge några farliga ämnen.

-Det roligaste har också varit det svåraste, att lösa problemen som uppstår. Alla projekt är unika och vi lär oss fortfarande efter alla de 28 år som vi har hållit på.

Skeppsvraket i rovfiskakvariet. Foto: Eva Malm
Montering av kätting i stimfiskakvariet. Kättingen är tillverkad av epoxi och sand. Kättinglänkarna är gjutna i varandra och är rörliga. Varje länk väger 5,5 kg.Totalt väger kättingen 88 kg.Foto: Eva Malm
Foto: Eva Malm

Mitt på den gröna ön Djurgården i Stockholm finns Skansen. En plats som levandegör upplevelser av natur och kultur – nu, då och i framtiden. Stiftelsen Skansen är världens äldsta friluftsmuseum, grundat 1891 av Artur Hazelius, och varje år kommer cirka 1,4 miljoner gäster till oss.