Att bygga ett bo för braxen

Mikael Malm driver familjeföretaget Konstgjorda Naturmiljöer tillsammans med sin fru Eva sen 1990. De har skapat inredningarna i alla akvarier, samt ytbehandlat, tätat och byggt en bra miljö för alla djur som bor, och människor som arbetar under och över ytan, på Baltic Sea Science Center.

Skeppsvraket i rovfiskakvariet. Foto: Eva Malm

Konstgjorda naturmiljöer är något man stöter på framförallt i djurparker. Mikael Malm har varit inblandade i många projekt på Skansen som till exempel den nya sälbassängen som blev klar 2012 och Lill-Skansens djurmiljöer, och som för så många har han börjat sin karriär på Skansen.

-Jag jobbade som kusk här som 15-åring, berättar Mikael, och jag hade som hobby att bygga miljöer till mina egna reptiler. Så träffade jag Holger, en man som då arbetade på Skansen-Akvariet och jag fick hjälpa honom bygga nytt.

Efter det fick Mikael arbeta med Sune Holm, en pionjär på området, och efter det startade han eget. Nu är han tillbaka på Skansen och bygger miljöerna på nya kunskapscentret om Östersjön, Baltic Sea Science Center.

I bottenvåningen finns akvarierna, både de gigantiska akvarierna för rovfiskar, stimfiskar och det som visar livet på grundare vatten - Under bryggan.

Utmaningen är att göra miljöer som är attraktiva för besökarna och är bra för djuren. Miljön ska ge skydd, vara en bra biotop och en intressant miljö för djuren. I rovfiskakvariet, som visar en biotop djupare vatten, finns ett stort skeppsvrak som smörbultarna tycker om att ligga och spana från, eller sova på.

Under bryggan är en miljö som visar grundare vatten med gädda och gös. Där delas akvariet i två av en glasvägg som gör att man kan visa arter som inte samsas normalt.

Företaget bygger alla delar i sin verkstad och fraktar sen allt i stora delar för att monteras på plats. Det kan se ganska udda ut med en man som kommer bärande på en bergvägg.

-Det har förekommit att vi blivit stoppade av polisen när vi kommer med ett berg på en vagn, berättar Mikael. På djurparker är man mer van att se oss med stora sjok av natur men på andra platser kan det skapa ganska mycket uppmärksamhet.

-Vi jobbar med en avgjutningsteknik som vi själva utvecklat. Med den så gjuter vi av verkliga bergväggar men vi jobbar också med en konstnärlig teknik för att skapa ytor. Ofta är miljöerna en kombination av verkliga detaljer och konstruerade.

Bergväggarna i kunskapscentrets akvarier är gjorda i polyuretan, en härdplast som är godkänd att användas för livsmedel, som tål salt och som inte är farlig för djuren. Habitatakvarierna är utformade av tankar konstruerade av cellplast och kolfiber och tätade med polyurea, en väldigt seg och stark härdplast som också är ofarlig för miljön.

-Vi har också gjort tätskikten på bassängernas alla betongytor med Polyurea. Det är en extremt slitstark och seg härdplast som härdar på några sekunder. Förutom tätskikt används det som slitskydd på halkörningsbanor för bilar, som splitterskydd av militära fordon och byggnader. Man har bland annat använt det som bombskydd i Pentagon. Vi har under åren provat flera typer av olika tätskikt i djuranläggningar. Det är ofta komplicerade konstruktioner där det kan vara svåra former, flera meter vattendjup, vattenfall mm. Det måste tåla saltvatten, djurens slitage och inte avge några farliga ämnen.

-Det roligaste har också varit det svåraste, att lösa problemen som uppstår. Alla projekt är unika och vi lär oss fortfarande efter alla de 28 år som vi har hållit på.

Skeppsvraket i rovfiskakvariet. Foto: Eva Malm
Montering av kätting i stimfiskakvariet. Kättingen är tillverkad av epoxi och sand. Kättinglänkarna är gjutna i varandra och är rörliga. Varje länk väger 5,5 kg.Totalt väger kättingen 88 kg.Foto: Eva Malm
Foto: Eva Malm

Kunskapsrådet kvalitetssäkrar Baltic Sea Science Center19.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Verksamheten utformas i samråd med forskare från Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i ett kunskapsråd och det samarbetet kommer att fortsätta långt efter att huset öppnar 12 april.

Holger Bloms sjölejonterrass blir Baltic Sea Science Center11.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Hur skulle Skansen kunna utnyttja den gamla Sjölejonterrassen som stått oanvänd i många år? Läget mellan Skansen-Akvariet, Galejan och det gamla elefanthuset var för centralt belägen för att stå tom. Zoologiska avdelningens chef Tomas Frisk funderade tillsammans med Skansenchefen John Brattmyhr. De kontaktade Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet och tillsammans började tankarna på ett kunskapsområde om Östersjön, miljön och en plats för lärande att ta form. Arkitekten Katarina Wahlström på KAWA, och landskapsarkitekterna Topia, fick uppdrag att ta fram en programskiss för området.

Almost ready: Baltic Sea Science Center to open on 11 April26.2.2019 09:53:49 CETPressmeddelande

The building is now complete, the exhibitions are being mounted, and the mixture of freshwater and saltwater in the aquariums has been tested. The salmon, cod and bullheads have moved into the large aquarium, soon to be joined by eels,bream, herring and several other species. A small goby will live with two elvers for a while, until all three are fully grown and can live with the adults. The Baltic Sea Science Center at Skansen is almost ready, and is due to open on 11 April.

Framtiden i fokus för pedagogiken på Baltic Sea Science Center25.2.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Laboratoriet står klart, skolvisningarna har tagit form och från slutet av april ser pedagogerna på Skansen fram emot att möta de första klasserna på besök i det nya kunskapscentret Baltic Sea Science Center. Här ska intresset väckas och engagemanget för det unika innanhavet Östersjön. Skansen och Stockholm Vatten och Avfall har en gemensam satsning för att nå skolklasser i Stockholm och Huddinge.