”Att samarbeta bra handlar om att anpassa oss till varandra, även när det är utmanande” — fredagsporträttet med med ROT-koordinator Tarja Paljakka

Tarja Paljakka är kunnig, tydlig och har lätt till skratt. Hon tycker verkligen om att kommunicera med våra hyresgäster, och klarar av utmaningen att hantera såväl nittioåringar som unga personer i de olika projekten. Hon är utbildad läkarsekreterare, är vetgirig och nyfiken. Tarja är orädd och kan med sin erfarenhet nosa sig till en olaga andrahands-uthyrning. På sommarstället återhämtar hon sig, trots att det ständigt är nya projekt på gång där.

Vad gör du på Einar Mattsson?
‒ Jag jobbar som ROT-koordinator just nu. ROT står för renovering, ombyggnad och tillbyggnad. Jag är länken mellan projektledningen, byggledningen på plats och förvaltningen nu när vi renoverar alla de fastigheter som Einar själv byggde när han startade bolaget för 86 år sedan.

Vad gör man mer exakt i din roll?
‒ I mitt jobb ingår kontakten med hyresgäster inför och under stambyte. Vi börjar med ett samråd, ett informationsmöte för hyresgästerna, där vi berättar vad vi skall göra i vår fastighet och hur de som hyr av oss kommer att påverkas. Vi samlar upp frågor som kommer från hyresgästerna och svarar på deras funderingar och frågor. Vet inte jag svaret, får jag hjälp av mina kollegor från de andra avdelningarna. Det kan vara allt ifrån byggtekniska komplicerade frågor eller frågor om projekteringen. Det kan också handla om evakueringen, alltså det tillfälliga utflyttandet, och flytten tillbaka efter renoveringen. Hyresgästerna ställer bra frågor och det gör ju även att jag blir mer insatt och lär mig mer av projektet.

Vilket projekt jobbar du mest med just nu?
‒ Mina projekt idag är kvarteren Råttan och Kvadraten. Sedan har jag projekt åt externa fastighetsägare, nu i kvarteren Nattvardsbarnen, Bergsund 76 och Guldfisken.

Hur brukar de boende uttrycka sig när de boende flyttar tillbaka in i den nyrenoverade lägenheten?
‒ Jag är rätt så ny på denna tjänst, så hittills har jag endast varit med om en återflyttning. Det var åt Virtuosen där jag kom in i projektet i ett ganska sent skede. Att träffa hyresgästerna som återflyttade i samband med visningskväll av deras renoverade lägenheter och nyckelutlämning var trevligt. Det som slog mig var att de var otroligt nyfikna på hur det blev och var väldigt glada över resultatet. Det är alltid roligt att träffa hyresgäster.

Du har tidigare jobbat som biträdande förvaltare och jobbat mycket med nyproduktion. Vad är den största skillnaden mot rollen du har idag?
‒ I min senaste roll när jag jobbade med nyproduktion av våra bostadsrättsföreningar så hade jag mindre hyresgästkontakt i samband med inflyttningarna, då detta sköttes från vår marknadsavdelning. Administrationen var annorlunda då med upplåtelser, panter som skulle registreras och kunderna skulle aviseras med mera. Då planerade jag inte flyttfirmor, schemaläggning av återflyttningar och sådant som jag gör idag.

Hur blir man en bra ROT-koordinator?
‒ I det här jobbet träffar du så mycket hyresgäster att du måste tycka om kontakten med dem, det är a och o. Du behöver vara lyhörd, engagerad, ha förståelse för att en renoverings-process påverkar var och en på olika sätt och såklart visa omtanke.

Du är oerhört rutinerad och driven. Har du nytta av det i din roll?
‒ Ja, det tycker jag. Här gäller det att lösa situationer för både för våra boende över 80 år som har helt andra behov än våra yngre hyresgäster. Att kommunicera väl med hyresgäster med olika behov kommer med rutinen och ålder tror jag.

Hur kan vi bli bättre på att samarbeta i koncernen?
‒ Vi behöver ha en öppen kommunikation mellan bolagen och visa förståelse för varandras arbete. Att kunna samarbeta bra handlar om att kunna anpassa oss till varandra, även när det är utmanande.

Hur får man ett välfungerande samarbete?
‒ Nyckeln för att lyckas är att ha engagerade kollegor som driver mot samma mål. Du behöver vara nyfiken på andras förutsättningar, ställa frågor när du inte förstår och se till att följa rutinerna som finns.
Vissa har en tendens att vilja lösa ett problem med att uppfinna hjulet varje gång, istället för att följa de rutiner, checklistor och processer som finns. Metoderna fungerar om de följs. Det brukar snarare vara där problemet ligger.

Hur hamnade du på Einar Mattsson?
‒ Jag jobbade redan inom fastighetsbranschen och behövde nya utmaningar. Jag såg annonsen hos Einar Mattsson och insåg att i tjänsten ingick arbetsuppgifter som jag inte hade fått arbeta med tidigare. Jag är vetgirig och vill alltid lära mig mer.

Vad visste du och tänkte om Einar Mattsson innan?
‒ Jag visste att det var ett familjeföretag och Einar Mattsson hade gott rykte. Jag tänkte också att det vore spännande att få jobba i ett familjeföretag som var lagom stort.

Du är en av våra mest erfarna som kan både nyproduktion och ROT, och kan ”nosa dig till” en olaga andrahandsuthyrning. Har de yngre och nya kollegorna respekt för dig?
‒ Oj, det får du fråga dem om. Däremot hoppas jag att de känner och förstår att jag gärna hjälper till med min kunskap. Jag bistår gärna med min ”nos”, erfarenhet och försöker få dem att förstå hur jag tänker i dessa frågor. Varför jag får den känslan att något inte stämmer, hur och vad kan man kan och får göra.

Vilket är det roligaste projektet du haft hittills?
‒ Det är flera. Jag har ju haft förmånen att arbeta med olika saker i mina olika tjänster här i företaget. Jag vill nog vända på det. Eftersom jag drivs av utmaningar och utveckling, så vill jag nämna båda våra nyproduktioner som Brf Gladan och Brf Haga Nova och flera av våra processutvecklings-projekt.

I din roll är du en viktig ledare. Vilka är dina bästa ledaregenskaper?
‒ Det är nog att jag är lyhörd, engagerad och nyfiken.

Vilka egenskaper jobbar du med att förbättra?
‒ Tålamodet. När det gäller mig så är det en ständigt pågående process att acceptera att saker tar tid.

Vem är den bäste chef du haft hittills?
‒ Jag har haft förmånen att ha flera bra chefer. Då väljer jag att nämna Bengt Olsson som anställde mig här på Einar Mattsson, och som var min chef då. Bengts dörr stod alltid öppen, han var alltid tillgänglig, han hade ett lugn, var lyhörd, kunnig och såg alltid till gruppens bästa.

Vad är det bästa i Einar Mattssons företagskultur?
‒ Att det är högt i tak. Det finns så många engagerade och motiverade kollegor och alla ryms under samma tak. Det finns också tydlighet och viktiga värderingar.

Om jag vill imponera på dig, hur gör jag då?
‒ Var dig själv, ha glimten i ögat och det skadar inte om du bjuder lite på dig själv.

Du har ett sommarställe, är det ditt smultronställe?
‒ Det stämmer, det är mitt smultronställe. Det känns ännu viktigare nu i dessa tider. Sommarstugan har blivit mitt viktiga andningshål där jag bara är och mår bra och där allt är som det ska.

Hur ser du till att få intellektuell stimulans?
‒ Med risk för att upprepa mig, det är på landstället. Där är jag året om. Naturtomten jag har växer med både blommor och nya trädgårdsland, nya projekt varje vår och sommar. Där löser jag korsord, läser böcker och lägger pussel. Dessutom har jag nyligen blivit farmor, så nu har jag stimulans och får energi så det räcker.

Om du gjort fel, hur gör du då?
‒ Talar om att jag gjort det. Inget blir bättre av mörka det, då kommer det bara att ligga och gnaga och det kommer upp till ytan ändå.

Är du en person som har lätt att byta åsikt? Om inte, vad kan få dig att byta åsikt?
‒ Jag har inga problem med att omvärdera min åsikt om så krävs. Ibland behöver man få nya fakta eller ett annat perspektiv för att förstå eller ändra sin åsikt.

Är du konst och musik-intresserad?
‒ Konst gillar jag till viss del. Musik lyssnar jag gärna på. Jag är allätare och lyssnar på det mesta, musiken väljs efter vilket humör jag är på.

Vilka andra intressen har du?
‒ Jag är en sportnörd och gillar de flesta sporter. I unga år spelade jag själv fotboll under 15 år blandat med innebandy och konståkning.

Hur tycker du att Einar Mattsson hanterat pandemin?
 ‒ Jag tycker att informationen har varit bra. Jag tycker också att planeringen inför att man måste in på huvudkontoret då och då för särskilda ärenden har varit bra och fungerat, det har varit viktigt. När jag varit där så saknar jag mina fina kollegor extra mycket.

Du är född i Finland. Vad finns det för smultronställe i Finland jag inte får missa när jag åker dit nästa gång?
‒ Åh, Tusensjöarnas land. Jag skulle nog be dig att ta en tur till Österbotten med dess vackra natur och att åka längs med vattnet. Där finns det mesta för en som gillar idrott, är djurvän eller gillar att vandra. Passa på att besöka en eller flera av alla vackra nationalparker.

Berätta något som få vet om dig.
‒ Det är väl att jag har en utbildning och har jobbat som läkarsekreterare.

Om du ska ge en 18-åring tips inför yrkeslivet, vad säger du då?
‒ Det är inte lätt och du behöver inte veta vad du vill arbeta med vid 18 års ålder, så sätt ingen press på dig själv. Känn efter om det finns någon inriktning som intresserar dig, utbilda dig och vidareutbilda om det behövs. Du kommer att komma fram till förr eller senare vad som engagerar, utmanar och ger dig energi. Då vet du att du har hittat rätt.

”Jag har fått utvecklas i en trygg miljö med duktiga och hjälpsamma kollegor” — fredagsporträttet med Boris Dundjerovic9.4.2021 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Boris Dundjerovic är en humoristisk, genomtrevlig och vältalig Einar Mattsson-anställd i sina bästa år. Med sin nyfikenhet, med hårt arbete och förmågan att studera andra, har han tagit flera karriärskliv under sina fem år i koncernen. Boris tänkte jobba med design av tyska bilar, men blev istället ekonom. Vad skulle en reklamfilm om Einar Mattsson innehålla om Boris fick göra den? Använder han Whisky för att koppla av? Ja, hans hund Whisky alltså. Det och mycket mer får du svar på i veckans fredagsporträtt.

"Vi jobbar med något så viktigt som bostäder – människors hem" — fredagsporträttet med Fanny Brodin26.3.2021 10:00:00 CET | Blogginlägg

Fanny Brodin är en uppmärksam och omtänksam medarbetare med skarpt intellekt. Efter åren som koncernledningsassistent blev hon uttagen till koncernens trainee-program. Efter lärorika år i olika funktioner i de olika bolagen så jobbar hon idag med digitalisering. Hon älskar mat, mode, litteratur och hänger med i samhällsdebatten. Men det är i Arilds bokskogar, vid havet, på vingården, som Fanny njuter som mest.

”Jag vill bygga hus som jag själv vill bo i” — fredagsporträttet med projektchef Lars Thorén19.3.2021 10:00:00 CET | Blogginlägg

Lars Thorén började för bara några veckor sedan som projektchef i koncernens byggbolag. Han har inte bara en snickar-bakgrund, utan har även ett annat yrke på sitt CV. Under de kommande åren kommer Lars och hans team ha fullt upp med att bygga bostäder som han själv kan tänka sig bo i. Nu ägnas dagarna till att möta medarbetare, lära sig koncernen och inte minst att lära sig alla nya strukturer och system.

“Det som lockar är att vi ansvarar för helheten” — fredagsporträttet med Lisa Isberg12.3.2021 10:00:00 CET | Blogginlägg

Lisa Isberg har ett brett kontaktnät. LinkedIn-gratulationerna fullkomligt vällde in till både Lisa och Einar Mattsson när nyheten att hon skulle börja kommunicerades. Nästa vecka börjar Lisa som affärsutvecklare på Einar Mattsson Projekt. Vi ställde därför frågor till henne om förväntningar, om jobbet, om stadsbyggnadsfrågor och inte minst lite om vem hon är privat.

7 mars startar Einar Mattsson försäljning i Brf Telefoncentralen4.3.2021 09:56:28 CET | Pressmeddelande

I bästa läget på Telefonplan, intill Konstfack och 100 meter från tunnelbanan, utvecklar Einar Mattsson 157 bostäder i Brf Telefoncentralen. Einar Mattsson startar normalt försäljningen efter att projektet börjat byggas så att våra kunder kan känna sig trygga med när de kan flytta in. I Brf Telefoncentralen planerar vi att våra kunder kan börja flytta in under första kvartalet 2022.