Audi gör det lättare att ladda elbilen. Ett enda kort till 9700 laddpunkter i Sverige och 350.000 i Europa.

Övergången till elbil skall vara enkel. Audi har därför satsat på en praktisk lösning som samlar majoriteten av Sveriges laddoperatörer i ett enda kort. Nyligen anslöts även Vattenfalls InCharge som bidrar med ytterligare ca 4200 laddpunkter. Sedan lanseringen 2019 har antalet anslutna laddpunkter mer än tredubblats. Totalt fungerar kortet nu på ca. 350.000 laddpunkter i 26 länder i Europa, varav 9700 i Sverige. För att göra laddningen ännu smidigare kan ägare till nyare Audi e-tron dessutom använda sig av Plug & Charge vid Ionitys stationer.

Laddkortet från Audi kan användas vid 9700 laddpunkter i Sverige, varav InCharge nu bidrar med 4200.

Ett laddkort till 900 snabbladdare och 8800 AC-laddare

För nyblivna elbilsägare kan laddningssituationen vara ett hinder med många olika operatörer och betalningssätt att välja mellan. För att göra övergången så enkel och smidig som möjligt har Audi därför skapat en laddningstjänst som samlar många aktörer på ett enda kort. Med kortet går det att ladda både hos Ionity, Eon/Clever, Recharge, Virta, Park+Charge, OKQ8, Allego och Mer i Sverige. Nyligen tillkom dessutom Vattenfalls InCharge, vilket betyder att majoriteten av alla laddstationer är anslutna i Sverige.

-  InCharge är ett välkommet tillskott för våra Audi-ägare. Antalet elbilister blir bara fler och vi vill göra det enkelt för dem med tillgång till så många laddplatser som möjligt. Inte minst underlättar det inför planeringen av sommarsemestern, säger Jörgen Wedefelt, chef för Audi Sverige.

-  Vi har även noterat branschöverenskommelsen mellan Drivkraft Sverige, Energiföretagen Sverige och Mobility Sweden som syftar till att förenkla laddningen på liknande sätt i Sverige, vilket vi välkomnar.

Med Audi e-tron Charging Service fungerar kortet för närvarande på 9700 laddpunkter i Sverige, varav 8800 AC-laddare och 900 snabbladdare (DC+HPC), där InCharge står för ca 4200 laddpunkter. De anslutna stationerna är tydligt markerade med Audi-ringarna i navigationssystemet.

Plug & Charge med Audi e-tron

Som alternativ till RFID-kortet kan även myAudi-appen användas för att starta laddningen. Nytillverkade Audi e-tron (från v.48/21) kan dessutom starta laddningen enbart genom att ansluta kabeln tack vare funktionen Plug & Charge som inledningsvis fungerar på Ionitys stationer. Även Audi Q4 e-tron planeras få samma funktion.

Kostnadsfri tjänst första året. Enhetspriser för transparens.

I tjänsten Audi e-tron Charging Service finns både destinationsladdare (AC) och snabbladdare (DC + HPC) anslutna. Prisnivåerna är standardiserade och gör det enkelt att till exempel planera en längre Europa-semester. Mest kostnadseffektivt blir det hos Ionity som har ett pris på 3,30 kr/kWh för transit-tjänsten i Sverige. Transit-tjänsten är dessutom kostnadsfri under det första året, därefter kan kunderna välja om de vill fortsätta till en månadskostnad på 189,45 kr beroende på det individuella behovet av laddinfrastruktur.

Laddoperatörer anslutna till e-tron Charging Service i Sverige:

• Ionity
  • Mer
  • E.on/E.on Drive & Clever
  • Recharge
  • Virta
  • InCharge
  • Park + Charge
  • OKQ8 (AC)
  • Allego

-  InCharge är ett välkommet tillskott för våra Audi-ägare. Antalet elbilister blir bara fler och vi vill göra det enkelt för dem med tillgång till så många laddplatser som möjligt. Inte minst underlättar det inför planeringen av sommarsemestern, säger Jörgen Wedefelt, chef för Audi Sverige.
- InCharge är ett välkommet tillskott för våra Audi-ägare. Antalet elbilister blir bara fler och vi vill göra det enkelt för dem med tillgång till så många laddplatser som möjligt. Inte minst underlättar det inför planeringen av sommarsemestern, säger Jörgen Wedefelt, chef för Audi Sverige.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,68 miljoner nya bilar 2021. Företaget omsatte 50,0 miljarder euro 2020 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi etablerar fler laddstationer efter lyckad pilotfas14.6.2022 18:03:20 CEST | Pressmeddelande

Audi charging hub är ett koncept som framförallt är tänkt för storstäder och riktar sig till alla som inte kan ladda hemma. Den första pilotanläggningen öppnade i december i tyska Nürnberg och nu har stationen utvärderats med positiva resultat. 60% av laddningarna har varit återkommande elbilister som upptäckt fördelarna med det unika konceptet. Nu utvidgas satsningen till fler städer. Till hösten öppnar en anläggning i Zürich och därefter i Salzburg och Berlin. Under 2023 och 2024 planerar Audi öppna ännu fler stationer i Tyskland.

Audi bidrar till hållbar mobilitet under World Economic Forum i Davos25.5.2022 08:30:04 CEST | Pressmeddelande

I samband med toppmötet World Economic Forum som pågår i Davos säkerställer Audi att deltagarna transporteras hållbart i den schweiziska alpbyn. Audi finns på plats med en helt eldriven bilflotta och dessutom mobila laddningsstationer som är uppbyggda av återvunna batterier. I en förlängning satsar Audi dessutom på snabbladdningsstationer i stadsmiljö och att skapa en hållbar leveranskedja för batterier.

Rymdresor i megastadens hjärta - Audi urbansphere concept19.4.2022 13:35:39 CEST | Pressmeddelande

Audi presenterar den tredje i raden av visionära konceptbilar – Audi urbansphere. Den rymliga konceptbilen har designats med interiören i fokus och skapades initialt för de trafiktäta kinesiska megastäder, även om konceptet lämpar sig för fler användningsområden i världen. I de urbana miljöerna, där det råder brist på personligt utrymme, bjuder konceptbilen på det största innerutrymmet av alla Audi-modeller. Interiören är dessutom fylld med teknik och digitala tjänster som tilltalar alla sinnen och erbjuder en helt ny upplevelsenivå.