Audi i överenskommelse om framtidsinriktning

Audi beskriver det som en ny era där man sätter in åtgärder för högre lönsamhet, flexibilitet och säkrade jobb. Audis ledning och arbetstagarrepresentanter har slutit en överenskommelse inom ramverket som kallas Audi.Zukunft, dvs Audi.Framtid. Besluten gäller framförallt optimerad produktionskapacitet vid de två tyska anläggningarna, anpassning av arbetsstyrkan och förlängda jobbgarantier till slutet av 2029. De 6 miljarder euro som frigörs säkrar den strategiska målkorridoren på 9 till 11 procents vinstmarginal och investeras i elektrifiering och digitalisering. Audi.Zukunft kommer därmed att stärka konkurrenskraften för de fyra ringarna och anpassa företaget för de kommande åren. Överenskommelsen träder i kraft den 29 november och gäller för de kommande 10 åren.

Audi har träffat en överenskommelse för att framtidssäkra företaget. “Med Audi Transformation Plan har vi redan förankrat ett framgångsrikt åtgärdsprogram. Och med Audi.Zukunft tar vi oss an de strukturella frågorna för att förbereda Audi för framtida utmaningar, säger Bram Schot, CEO för AUDI AG. Inom ramen för transformationen av bilindustrin mot elektrifiering och digitalisering har företaget och arbetstagarrepresentanterna kommit överens om viktiga planer. “Båda sidor har bevisa att vårt gemensamma fokus är på framtiden för de fyra ringarna och de anställda” säger Schot. “Audi.Zukunft säkerställer hållbar tillväxt. I tider av omställning gör vi Audi mer agilt och effektivt. Det kommer att öka produktiviteten och stärka konkurrenskraften för våra tyska anläggningar.”

Anställningsgarantier till 2029

Företaget förlänger anställningsgarantin för arbetsstyrkan till slutet av 2029. Peter Mosch, fackordförande i AUDI AG: “Vi har nått en viktig milstolpe: Jobben är säkrade för våra centrala arbetstagare! Förlängningen av anställningsgarantin är en stor framgång i svåra tider som dessa. Dessutom befäster den kommande elektrifieringen av anläggningarna i Ingolstadt och Neckarsulm den långsiktiga framgången för båda de tyska anläggningarna. Likaså är det viktigt för våra anställda att Audis vinstdelning fortsätter på en hög nivå.”

“Våra anställda är Audis mest värdefulla tillgång och nyckeln till vår framgångsrika transformation” poängterar Wendelin Göbel, HR-direktör i Audis ledning. Audi utesluter därför verksamhetsgrundade uppsägningar till den 31 december 2029. Företaget måste vara slimmat och anpassat för framtiden vilket betyder att vissa jobbprofiler försvinner och nya tillkommer. Audi investerar därför systematiskt i utbildning av de anställda och framtiden för de två tyska anläggningarna. Samtidigt har arbetstagarna och företagsledningen träffat en överenskommelse om att minska personalstyrkan med 9500 tjänster till 2025. Det kommer att ske genom naturliga avgångar genom personalomsättning och ett nytt attraktivt program för förtidspensionering. Personalminskningen kommer även att ske i chefsleden i motsvarande andel. Trots detta kommer Audi att fortsätta rekrytera arbetskraft under de kommande åren. Företaget planerar att skapa upp till 2 000 nya experttjänster inom elektrisk mobilitet och digitalisering. Här kommer interna kandidater att prioriteras före externa kandidater.

Elbilsproduktion i Ingolstadt och Neckarsulm

En central del i överenskommelsen är det ekonomiska och framtidssäkrade nyttjandet av produktionskapaciteten. Ingolstadt-anläggningen kommer därför att planeras för 450.000 bilar årligen och Neckarsulm för 225.000. Ett långsiktigt framtidsperspektiv garanteras genom att elbilar kommer att byggas vid båda anläggningarna. Ingolstadt förbereds nu för tillverkningen av eldrivna premiummodeller. I Neckarsulm kommer den helt eldrivna Audi e-tron GT lämna produktionslinan redan under 2020. De andra produktionslinjerna kommer gradvis att utrustas för elbilsproduktion. En speciell fond har satts upp för ändamålet och till 2025 kommer totalt 300 miljoner euro att gå till fonden för att finansiera de nödvändiga ombyggnaderna för att tillverka elbilar i Neckarsulm.

Stabil lönsamhet

Audi’s framtida finansiella framgångar baseras på två program. Audi Transformation Plan lanserades för två år sedan och förväntas frigöra upp till ca 15 miljarder euro för framtida projekt till 2022. Med Audi.Zukunft adresseras strukturella frågor. Åtgärderna kommer att ge en resultateffekt på till ca 6 miljarder euro till 2029. “Besluten som tagits tillsammans med de anställda är viktiga och modiga steg för den långsiktiga konkurrenskraften och lönsamheten för de fyra ringarna” konstaterar Schot.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 59,,2 miljarder euro 2018 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi-koncernen är aktiv på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 18 anläggningar i 13 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

AUDI AG uppnådde finansiellt mål 2019 och sätter kurs mot långsiktig konkurrenskraft19.3.2020 15:56:42 CETPressmeddelande

Audi navigerade stabilt genom ett utmanande räkenskapsår 2019. I en konkurrensutsatt marknad ökade biltillverkaren leveranserna med 1,8% till 1,845,573 bilar jämfört med föregående år. Försäljningsintäkterna på 55,7 miljarder euro speglar den höga efterfrågan på suvar och större modeller. Rörelseresultatet uppgick till 4,5 miljarder euro och försäljningsmarginalen till 8,1 procent. Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven med ännu fler eldrivna modeller i år. Mot bakgrund av den ökade spridningen av coronaviruset och de ovissa effekterna på ekonomin, ser tillverkaren stora utmaningar under 2020 och fokuserar på de anställdas hälsa samt på likviditet och stabilitet i affären.

Fyra ringar och fyrhjulsdrift: 40 år med quattro5.3.2020 15:57:15 CETPressmeddelande

Audi är för många synonymt med quattro – fyrhjulsdriften som firar 40-årsjubileum i år. Premiären för den första quattromodellen gjordes på Genevesalongen 1980. Sedan dess har ca 10,5 miljoner quattrodrivna Audi tillverkats. Under årens lopp har systemet ständigt utvecklats och nu är det dags för nästa kapitel i framgångssagan. Eldrivna quattrosystem och elektrisk torque vectoring har presenterats i prototyperna Audi e-tron S och Audi e-tron S Sportback.

Världspremiär för Nya Audi A3 Sportback3.3.2020 10:37:10 CETPressmeddelande

Audi var först av premiummärkena att lansera en modell i kompaktklassen 1996. Fram till idag har över 5 miljoner bilar sålts, vilket gör den till den mest sålda i sitt segment. Nu presenteras den fjärde generationen av den framgångsrika modellen – sportig, digitaliserad och helt uppkopplad. Med progressiv styrning, adaptivt chassi och kraftfulla motorer ser den inte bara sportig ut utan levererar även sportiga köregenskaper. I motorprogrammet kommer både mildhybrider, laddhybrider och gasdrivna g-tron att erbjudas utöver de konventionella TDI- och TFSI-motorerna. Flera innovationer har hämtats från de större modellerna, bl.a. infotainment och förarassistentsystem.