Audi i överenskommelse om framtidsinriktning

Audi beskriver det som en ny era där man sätter in åtgärder för högre lönsamhet, flexibilitet och säkrade jobb. Audis ledning och arbetstagarrepresentanter har slutit en överenskommelse inom ramverket som kallas Audi.Zukunft, dvs Audi.Framtid. Besluten gäller framförallt optimerad produktionskapacitet vid de två tyska anläggningarna, anpassning av arbetsstyrkan och förlängda jobbgarantier till slutet av 2029. De 6 miljarder euro som frigörs säkrar den strategiska målkorridoren på 9 till 11 procents vinstmarginal och investeras i elektrifiering och digitalisering. Audi.Zukunft kommer därmed att stärka konkurrenskraften för de fyra ringarna och anpassa företaget för de kommande åren. Överenskommelsen träder i kraft den 29 november och gäller för de kommande 10 åren.

Audi har träffat en överenskommelse för att framtidssäkra företaget. “Med Audi Transformation Plan har vi redan förankrat ett framgångsrikt åtgärdsprogram. Och med Audi.Zukunft tar vi oss an de strukturella frågorna för att förbereda Audi för framtida utmaningar, säger Bram Schot, CEO för AUDI AG. Inom ramen för transformationen av bilindustrin mot elektrifiering och digitalisering har företaget och arbetstagarrepresentanterna kommit överens om viktiga planer. “Båda sidor har bevisa att vårt gemensamma fokus är på framtiden för de fyra ringarna och de anställda” säger Schot. “Audi.Zukunft säkerställer hållbar tillväxt. I tider av omställning gör vi Audi mer agilt och effektivt. Det kommer att öka produktiviteten och stärka konkurrenskraften för våra tyska anläggningar.”

Anställningsgarantier till 2029

Företaget förlänger anställningsgarantin för arbetsstyrkan till slutet av 2029. Peter Mosch, fackordförande i AUDI AG: “Vi har nått en viktig milstolpe: Jobben är säkrade för våra centrala arbetstagare! Förlängningen av anställningsgarantin är en stor framgång i svåra tider som dessa. Dessutom befäster den kommande elektrifieringen av anläggningarna i Ingolstadt och Neckarsulm den långsiktiga framgången för båda de tyska anläggningarna. Likaså är det viktigt för våra anställda att Audis vinstdelning fortsätter på en hög nivå.”

“Våra anställda är Audis mest värdefulla tillgång och nyckeln till vår framgångsrika transformation” poängterar Wendelin Göbel, HR-direktör i Audis ledning. Audi utesluter därför verksamhetsgrundade uppsägningar till den 31 december 2029. Företaget måste vara slimmat och anpassat för framtiden vilket betyder att vissa jobbprofiler försvinner och nya tillkommer. Audi investerar därför systematiskt i utbildning av de anställda och framtiden för de två tyska anläggningarna. Samtidigt har arbetstagarna och företagsledningen träffat en överenskommelse om att minska personalstyrkan med 9500 tjänster till 2025. Det kommer att ske genom naturliga avgångar genom personalomsättning och ett nytt attraktivt program för förtidspensionering. Personalminskningen kommer även att ske i chefsleden i motsvarande andel. Trots detta kommer Audi att fortsätta rekrytera arbetskraft under de kommande åren. Företaget planerar att skapa upp till 2 000 nya experttjänster inom elektrisk mobilitet och digitalisering. Här kommer interna kandidater att prioriteras före externa kandidater.

Elbilsproduktion i Ingolstadt och Neckarsulm

En central del i överenskommelsen är det ekonomiska och framtidssäkrade nyttjandet av produktionskapaciteten. Ingolstadt-anläggningen kommer därför att planeras för 450.000 bilar årligen och Neckarsulm för 225.000. Ett långsiktigt framtidsperspektiv garanteras genom att elbilar kommer att byggas vid båda anläggningarna. Ingolstadt förbereds nu för tillverkningen av eldrivna premiummodeller. I Neckarsulm kommer den helt eldrivna Audi e-tron GT lämna produktionslinan redan under 2020. De andra produktionslinjerna kommer gradvis att utrustas för elbilsproduktion. En speciell fond har satts upp för ändamålet och till 2025 kommer totalt 300 miljoner euro att gå till fonden för att finansiera de nödvändiga ombyggnaderna för att tillverka elbilar i Neckarsulm.

Stabil lönsamhet

Audi’s framtida finansiella framgångar baseras på två program. Audi Transformation Plan lanserades för två år sedan och förväntas frigöra upp till ca 15 miljarder euro för framtida projekt till 2022. Med Audi.Zukunft adresseras strukturella frågor. Åtgärderna kommer att ge en resultateffekt på till ca 6 miljarder euro till 2029. “Besluten som tagits tillsammans med de anställda är viktiga och modiga steg för den långsiktiga konkurrenskraften och lönsamheten för de fyra ringarna” konstaterar Schot.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 59,,2 miljarder euro 2018 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi-koncernen är aktiv på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 18 anläggningar i 13 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi bidrar med elbilar och laddinfrastruktur under World Economic Forum i Davos23.1.2020 16:06:22 CETPressmeddelande

Audi är på plats under World Economic Forum i Davos och stöttar mötets agenda genom att erbjuda hållbara transporter. Märket, som är exklusiv bilpartner för 33:e året, står för en bilflotta på 100 laddbara bilar som kör eldrivet till 90%. Eftersom alpbyn har en begränsad laddinfrastruktur har Audi utvecklat nya lösningar som testas på plats. Under mötet laddas bilarna med grön el vid mobila laddcontainrar som fyllts med återanvända batterier från Audi e-tron.

Audi ökade med 1,8 procent till 1,845 miljoner bilar 201910.1.2020 13:37:37 CETPressmeddelande

Trots utmanande förhållanden kunde Audi öka leveranserna under 2019. En ökning med 1,8 procent innebar ca 1.845.550 bilar med tillväxt på alla tre huvudmarknader. I Kina sattes ett nytt rekord med totalt 690.083 bilar (+ 4.1%). USA-marknaden var fortsatt stabil på en hög nivå med en ökning på 0,4 procent. På hemmamarknaden i Tyskland ökade försäljningen med 4,3 procent. December blev en stark månad med totalt ca 176.000 bilar, vilket var 13,9 procent fler än i december 2018. På den svenska marknaden ökade Audi med 14 procent jämfört med totalmarknaden som var i stort sett oförändrad på + 0,7 %.

Audi vinnare 2019. Laddar för elektrifierat decennium.2.1.2020 11:47:51 CETPressmeddelande

Audi summerar ett starkt försäljningsår 2019. Totalt registrerades 19918 bilar med de fyra ringarna i fronten. Det var en ökning med 14 procent jämfört med 2018 på en näst intill oförändrad totalmarknad på 355 704 bilar (+0,6%) enligt preliminär statistik från Bil Sweden. Audi var därmed 6:e största märke i Sverige med en marknadsandel på 5,6%. Nya hyllade Audi Q3 stod för den största ökningen under året.