Audi lanserar Functions on demand

Audi-ägarna kan nu uppgradera sin bil online och lägga till funktioner även efter leverans. Tjänsten som nu lanseras i Norge och Tyskland ger kunderna helt nya möjligheter att skräddarsy bilen efter behov. Funktionerna beställs online via myAudi och är ett steg på vägen mot en sömlös digital kundresa. I november planeras tjänsten lanseras i Sverige.

Uppgradera till Matrix LED med Functions on demand

Med Functions on demand skapar Audi en helt ny flexibilitet vid bilköpet. Hittills har kunderna varit hänvisade till att konfigurerar sin bil vid orderläggandet. Nu är det möjligt att addera strålkastar-, förarassistans- och infotainmentfunktioner även efter köpet. Kunderna kan dessutom välja mellan olika löptider. Functions on demand finns för närvarande tillgängligt för A4, A5, A6, A7, Q5, Q7 och Q8 samt e-tron. Fler modeller och funktioner tillkommer.

Vilka funktioner som kan bokas beror på bilmodell och marknad. Infotainment-paketet består av MMI navigation plus och Audi smartphone interface och kan väljas till i de modeller där det inte redan ingår i standardutrustningen. Ägare till Audi e-tron och e-tron Sportback kan som exempel uppgradera LED-strålkastarna till Matrix LED med automatiskt helljus. Prisnivåerna är anpassade mot den ordinarie prislistan.

Bekvämt och flexibelt

Om kunderna vill testa en funktion innan de bestämmer sig har de en engångsmöjlighet att boka ett månadslångt test. Perioden kan sedan förlängas för att passa de egna behoven. Om kunden inte vill förlänga perioden avslutas bokningen automatiskt i slutet perioden. De bokade funktionerna gäller alltid för den specifika bilen. Om bilen säljs är funktionerna aktiva för den kvarvarande perioden och kan användas av nästa ägare. Den nya ägaren kan sedan boka funktioner som passar de egna behoven, vilket ökar värdet på andrahandsmarknaden.

Bokning och betalning hanteras via myAudi-appen eller webportalen. Audi har därför lagt stor vikt vid att säkerställa transaktionen. Efter att bokningen har fullföljts sänder Audis IT backend ett signerat datapaket till bilen via det mobila nätverket. Funktionen finns därefter tillgänglig när bilen startas nästa gång.

Nyhet: bokning av Audi connect i myAudi

Det är även möjligt att förlänga Audi connect och boka nya Audi connect-tjänster via myAudi.  Även här är det möjligt för kunden att välja mellan olika tidsperioder.

AudiPay: den globala betalningsplattformen för digitala tilläggstjänster

I samband med Function on demand lanseras även AudiPay. Via koncernens betalningstjänst VW Payments S.A. kan kunderna köpa och betala för digitala tjänster med kreditkort. Planen är att på sikt även erbjuda andra betaltjänster som PayPal och Klarna. Utöver Tyskland och Norge kommer kunder i ca 20 länder i Europa inom kort att kunna betala digitalt via AudiPay. Att skydda kunddata är alltid högsta prioritet. AudiPay garanterar därför säkerhet och compliance genom hela betalningsförfarandet.

Utveckling av nya affärsområden

Digitala tjänster som Functions on demand är viktiga bidrag till digitaliseringen av de fyra ringarna. De öppnar upp för en större marknadspotential och ger större möjlighet till individanpassade tjänster. Functions on demand skapar även nya affärsområden för återförsäljarna som får en bonus om de hjälper kunderna att hitta och boka lämpliga funktioner i den befintliga bilen.

Hårdvaran för funktionerna som kan aktiveras är redan från början monterade i fabriken. De kan därför aktiveras under hela bilens livslängd oavsett om kunderna betalar för funktionerna när de beställer bilen eller när de bokas vid senare tillfälle.

Uppgradera till Matrix LED med Functions on demand

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845 miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi Q8 nu som laddhybrid – 60 TFSI e quattro13.10.2020 15:28:21 CESTPressmeddelande

Audi breddar modellprogrammet med ännu fler laddhybrider. Näst i tur är Audi Q8 med kraftfull V6 TFSI-motor som kombinerats med en effektiv elmotor och quattro fyrhjulsdrift. Med en räckvidd på upp till 45 km (WLTP) kan vardagspendlandet klaras på el samtidigt som SUV-coupén bjuder på både sportig karaktär och praktiska utrymmen. Q8 60 TFSI e quattro levererar en systemeffekt på hela 462 hk. Säljstarten sker denna vecka.

Kreativitet och klassisk ingenjörskonst: Audi e-tron GT med unikt e-sound8.10.2020 16:49:39 CESTPressmeddelande

Med fokus på detaljer, maximal precision och toppkvalitet: Nya Audi e-tron GT återspeglar all den passion som genomsyrar arbetet när Audi utvecklar och tillverkar sina bilar. Audi har använt sin tekniska kompetens och passion för musik för att skapa ett unikt ljud för e-tron GT. Det är ett kraftfullt och progressivt ljud – precis som en Audi ska låta. Ingenjörerna Rudolf Halbmeir och Stephan Gsell ”komponerade” bilens digitala ljud.

Högteknologi och skickligt hantverk i skön förening. Audi e-tron GT tillverkas i Audi Böllinger Höfe8.10.2020 12:57:00 CESTPressmeddelande

Med passion för detaljer, maximal precision och toppkvalitet: I slutet av året startar serietillverkningen av Audi e-tron GT i Böllinger Höfe i Neckarsulm där supersportbilen Audi R8 ju redan byggs. Vid tillverkningen av eldrivna e-tron GT använder företaget sig av specialanpassad automatiserad och smart teknik – kombinerat med hantverket av erfarna och kunniga yrkesmän och yrkeskvinnor.

Audis andra klimatneutrala fabrik - med Europas största solcellstak7.10.2020 18:10:40 CESTPressmeddelande

Idag togs Europas största takburna solcellsanläggning officiellt i bruk. Det energigivande taket finns på Audis anläggning i ungerska Györ och är ett samarbete med E.ON. Sedan årets början har fabriken enbart använt grön el. Redan 2012 invigdes en geotermisk anläggning som försett fabriken med det mesta av värmebehovet. De återstående fem procenten kompenseras genom biogascertifikat. Audi Hungaria är därmed den andra av Audis fem produktionsorter som är helt klimatneutral.

Audi i ny global varumärkeskampanj7.10.2020 11:40:41 CESTPressmeddelande

Audi rivstartar hösten med en global kampanj som skall spegla märkets nya varumärkesstrategi. Den välkända devisen “Vorsprung durch technik” består, men i den nya strategin ligger betoningen på “Vorsprung” med mänskliga behov och värderingar i centrum. Hållbarhet, digitalisering och design är fortsatta kärnområden. I den nya varumärkeskampanjen på temat ”Future is an attitude” betonas märkets syn på omställningen till hållbar och digital premiummobilitet.

Säljstart för de första eldrivna S-modellerna - Audi e-tron S och e-tron S Sportback25.9.2020 15:29:43 CESTPressmeddelande

Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven. Nya Audi e-tron S och Audi e-tron S Sportback kan nu beställas hos de svenska Audi-återförsäljarna. Båda sportmodellerna är eldrivna med hela tre elmotorer, varav två på bakaxeln. Med intelligent teknik har kördynamiken höjts till en helt ny nivå. Förutom elektrisk fyrhjulsdrift är bilarna utrustade med aktiv och helt variabel momentfördelning på bakaxeln, s.k. elektrisk torque vectoring.