Audi med "Dream Team" till Dakarrallyt.

Audi är första biltillverkare att slåss om totalseger med elektrifierad drivlina i världskända Dakarrallyt och startar därmed en revolution i ökenrallyt. Audi Sport har lyckats rekrytera tre välmeriterade förarteam för det ambitiösa projektet. Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Eduardo Boulanger och Carlos Sainz/Lucas Cruz ingår i Audi´s ”Dream Team”.

Audi med “Dream Team” till Dakarrallyt.

Mattias Ekström/Emil Bergkvist (Sverige), Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger (Frankrike) och Carlos Sainz/Lucas Cruz (Spanien) kommer att köra för Audi i världens tuffaste rally den 2-14:e januari  2022. “Det är inte en överdrift att prata om ett ”dream team”,” säger Julius Seebach, chef för Audi Sport GmbH och ansvarig för motorsport. “Stéphane är den mest framgångsrika föraren i Dakar någonsin. Carlos är flerfaldig Dakar-vinnare och rallyvärldsmästare. Med Mattias har vi redan firat många framgångar. Han är en av världens mest mångsidiga förare. Förutom fart, bidrar alla med extremt mycket know-how och motivation till vårt team. Detsamma gäller deras kartläsare som spelar en allt viktigare roll i Dakar-rallyt.”

“I slutändan är det förarna och deras kartläsare som gör skillnaden i Dakarrallyt,” säger Andreas Roos, som är ansvarig för fabriksengagemanget inom Audi Sport. “Det är betryggande att vi kommer att ha tre förarteam på högsta nivå. Vi kan bocka av det. Nu är det upp till oss att slutföra utvecklingen av vår innovativa bil och starta energirevolutionen i terrängrallyt i januari.”

“Under Dakarrallyt är teamwork och tillförlitlighet avgörande,” säger Sven Quandt, teamchef för Q Motorsport. ”Du behöver ett tight team, en superpålitlig bil och ett pålitligt förarteam. Du kan inte köra på gränsen hela tiden under Dakarrallyt. Rätt strategi är avgörande. Jag är väldigt glad att vi kommer ha tre namnkunniga och starka team som tävlar för oss. Vi känner deras kvaliteter väldigt väl.”

Mattias Ekström (42) har tillbringat nästan hela sin karriär med de fyra ringarna och tog hem mästerskapstiteln i DTM två gånger (2004 och 2007). 2016 tog Ekström VM-guld i rallycross med sitt eget team EKS och han är även fyrfaldig mästare i Race of Champions. Under 2021 tävlar han för CUPRA i den nya eldrivna offroad-serien Extreme E och debuterade även i Dakarrallyt i år.

“Dakar kommer definitivt att bli ett av de mest spännande äventyren i min karriär,” säger Ekström. “Att tackla det här spännande projektet tillsammans med teamet, som jag firade mina största framgångar med, är fantastiskt. Även om jag blir 43 i år känner jag mig som en junior jämfört med Carlos och Stéphane. I den här sporten behöver du massor av erfarenhet inom alla områden. Jag har fortfarande mycket att lära men jag ser verkligen fram emot det.”

Kartläsare blir Emil Bergkvist (26), själv juniorvärldsmästare i rally 2018. ”Mattias har alltid varit en idol för mig och alla motorsportentusiaster i Sverige känner till honom,” säger Bergkvist. ”När jag själv slutade köra ringde jag honom och frågade om jag kunde arbeta i hans team. Nu är jag hans kartläsare. Det är en ära för mig att kunna jobba med Mattias och vara en del av det här fantastiska projektet med Audi.”

Stéphane Peterhansel (55) är “Mister Dakar” och en levande legend i sin sport. Fransmannen har vunnit världens tuffaste ökenrally 14 gånger, med sex segrar på motorcykeln och åtta i bil. “Jag älskar naturen och det vackra landskapet,” säger Peterhansel. “Under Dakarrallyt reser vi till fascinerade platser som du aldrig skulle se annars. Dakar är ett av de sista äventyren i världen. Och det är på väg mot en radikal förändring: framtiden är elektrisk. Om tio år kommer alla köra elbilar. Dakar är ett extremt test av tekniken. Vi vill bli det första teamet att vinna Dakarrallyt med en elektrisk drivlina. Jag ser fram emot att tackla detta väldigt ambitiösa projekt med Audi.”

“Det är en ny era. Hela världen går mot elektrisk mobilitet och motorsporten måste göra detsamma,” säger Peterhansel’s kartläsare Edouard Boulanger (42). “Audi tar med sig mängder av erfarenhet från Le Mans och Formula E och startar inte från noll. Historien har visat att när Audi gör något inom motorsport, gör de det på rätt sätt. Att få vara en del av Audi-teamet är ytterligare ett viktigt steg i min karriär och ett stort ansvar. Jag vill inte svika förväntningarna.”

Boulanger har lärt känna Dakarrallyt under många år i olika funktioner. 2021 startade han tillsammans med Stéphane Peterhansel för första gången och vann rallyt direkt. “Jag har beundrat Stéphane sedan jag var barn,” säger Boulanger. Han är den bästa inom sporten”

Carlos Sainz (59) är också en levande legend. Spanjoren är tvåfaldig rallyvärldsmästare (1990 och 1992) och har vunnit Dakarrallyt tre gånger hittills: 2010, 2018 och 2020. “Vid 59 är jag fortfarande hungrig annars hade jag inte tagit den här nya utmaningen,” säger Sainz. “Redan som barn var det min dröm att blir rallyförare. Min passion är oförändrad.”

Audi har alltid varit något väldigt speciellt för “El Matador”. “Audi quattro förändrade rally-VM för alltid,” säger Sainz. “Nu försöker vi med något liknande till Dakarrallyt. Ingenjörerna har mycket större frihet i Dakarrallyt än i andra racingserier. Jag har fullt förtroende för Audi-ingenjörerna och kommer med min erfarenhet försöka hjälpa dem att utveckla en snabb och framgångsrik bil. Dakar är den ultimata utmaningen för en elektrisk drivlina. Det är ett fantastiskt, extremt projekt. Jag ser fram emot att testa bilen för första gången.  Det jag sett hittills inger förtroende.”

Sainz kommer att dela bil med Lucas Cruz (46). “2021 är mitt 20:e år i sporten,” säger Cruz. “Jag har tävlat i Dakarrallyt med olika förare innan Carlos frågade mig om jag ville jobba tillsammans med honom hos Volkswagen 2009. Ett år senare vann vi Dakar tillsammans för första gången och tre gånger till sedan dess.”

“Carlos är superprofessionell,” säger Cruz. “Han har bara ett mål: att vinna. Han kräver att alla andra är lika fokuserade som han är: mekaniker, ingenjörer, kartläsare. Vi har en bra relation. Jag har ett lugnande inflytande i bilen. Att jobba med honom är ett stort nöje.”

Cruz är också fascinerad av iden att köra Dakarrallyt med en elektrifierad drivlina. “Audi är den första tillverkaren som startar med en sådan bil,” säger spanjoren. “Det är viktigt och positivt för vår sport att ta steget och lita på ny energi i världens tuffaste motorsportevenemang.

Det är väldigt komplicerat i Dakarrallyt. Audi vågar göra något som ingen annan gjort tidigare. Det är framtiden.”

För mer information:

Erik Bergkvist och Mattias Ekström till Dakarrallyt

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,69 miljoner nya bilar 2020. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

I första klass mot framtiden2.9.2021 23:06:09 CEST | Pressmeddelande

Under bilsalongen IAA 2021 i München visar Audi upp en privatjet för vägarna - Audi grandsphere concept. Liksom i ett förstaklassflyg kombinerar den 5,35 m långa grandsphere lyxkänslan i en privatjet med högsta komfort och en avancerad upplevelse ombord. Självkörande på nivå 4 ger den en helt ny frihet - interiören omvandlas då till en rymlig upplevelsesfär utan ratt, pedaler eller instrument. Framsätena blir en förstaklasslounge med maximalt med utrymme, fri sikt och tillgång till alla funktioner i ett heltäckande digitalt ekosystem.

Audi på väg mot klimatneutral mobilitet1.9.2021 10:29:15 CEST | Pressmeddelande

Redan om fyra år startar tillverkningen av den sista nya förbränningsmodellen från Audi. Från 2026 kommer premiummärket enbart släppa helt eldrivna nya modeller på marknaden. Tillverkningen av förbränningsmotorer kommer samtidigt att fasas ut fram till 2033. För att bli ledande leverantör av klimatneutral mobilitet optimerar Audi varje länk i värdekedjan och engagerar sig dessutom i utbyggnaden av förnybar energi. På temat “Hållbarhet” under Audis mediadagar inför bilsalongen IAA, presenterade företaget bland annat sin vision för klimatneutral tillverkning och visade hur hållbarhet implementeras i värdekedjan.

Vorsprung 2030: Audi ökar takten i omställningen26.8.2021 19:06:06 CEST | Pressmeddelande

Audi satsar på att bli hållbart, socialt och teknisk ledande till 2030. “Företagsstrategin ‘Vorsprung 2030’ säkerställer Audis handlingskraft för framtiden,” säger Markus Duesmann, CEO för AUDI AG. Förändringstakten i vårt samhälle ökar snabbt. Vi ökar därför takten på vår egen omställning.” För några veckor sedan annonserade Audi att företagets nya modeller från och med 2026 kommer att vara helt eldrivna. Produktionen av förbränningsmotorer fasas gradvis ut fram till 2033. Det tydliga beslutet är resultatet av en intensiv strategiprocess med ambitionen att fortsätta växa med lönsamhet.

Audi skysphere concept – framtiden ligger öppen10.8.2021 20:03:10 CEST | Pressmeddelande

Med en spektakulär roadster visar Audi upp den första medlemmen i en ny familj konceptbilar. Audi skysphere concept är en eldriven tvådörrars cabriolet vars linjer ger oss en direkt hint om framtidens Audi-design. Med konceptet vill Audi illustrera märkets vision för morgondagens progressiva lyxsegment, där kupén är interaktiv, och bilen en plattform för upplevelser. Autonom körning, interiör med revolutionerande ny design, och ett helt digitalt ekosystem gör det möjligt. Audi skysphere concept visas publikt vid Pebble beach under Monterey Car Week, inte långt från märkets nya designstudio i Malibu, där konceptbilen skapats.

Varvrekord på Nordslingan: Audi RS 3 snabbast i kompaktklassen3.8.2021 09:39:40 CEST | Pressmeddelande

Med en tid på 7:40.748 minuter är nya Audi RS 3 Sedan snabbast i kompaktklassen runt Nürburgrings nordslinga. Frank Stippler, racing- och utvecklingsförare för Audi Sport, förbättrade det tidigare varvrekordet i klassen med 4,64 sekunder. Framförallt bidrog den nya torque splittern, med sin helt variabla momentfördelning på bakaxeln, till rekordtiden. Audi RS 3 Sportback och RS 3 Sedan är nu beställbara med lansering i höst.

Framgångsrikt första halvår för Audi: Leveransrekord och starkt resultat30.7.2021 14:37:55 CEST | Pressmeddelande

Ett starkt resultat efter sex månader: Audi-koncernen uppnådde ett framgångsrikt halvårsresultat trots den kritiska situationen med halvledartillgång. Under perioden januari till juni levererade företaget totalt 981,681 bilar och summerade det bästa första halvåret Audis historia. Den positiva volymutvecklingen återspeglas även i det finansiella resultatet. Försäljningsintäkterna uppgick till 29,2 miljarder euro. Rörelseresultatet på 3,1 miljarder euro återspeglar den höga kundefterfrågan, en stark försäljningsinsats och fortsatt kostnadskontroll. Audi drog dessutom fördel av positiva värderingseffekter vid säkring av råmaterial. Försäljningsmarginalen på 10,7 procent ligger därför inom den strategiska målkorridoren på 9 till 11 procent. Nettokassaflödet på 5,5 miljarder euro återspeglar den finansiella styrkan inom Audi-koncernen.