Avtal för massa- och pappersindustrin klart

Industriarbetsgivarna och Pappers har idag träffat avtal. Avtalet följer det märke som industrins parter träffade tidigare i veckan och som är normerande för hela arbetsmarknaden. ”Förhandlingarna med Pappers är nu i hamn och de har skett i konstruktiv anda. Vi har nu ett avtal på plats som innebär att företagen inom svensk massa- och pappersindustri får stabilitet och förutsägbarhet både vad gäller både villkor och lönekostnader”, säger Per Widolf förhandlingschef på Industriarbetsgivarna.

Förhandlingarna mellan Industriarbetsgivarna och Pappers blev klara idag, söndagen den 2 april. Avtalet följer industrins riktmärke och är på 24 månader och har ett samlat avtalsvärde på 7,4 procent. Avtalet löper ut den 31 mars 2025.

– Vi är nöjda att kunna konstatera att vi har ett avtal på plats också för massa- och pappersindustrin och att vi även gjort viktiga strukturella förändringar i avtalet, säger Per Widolf.

Samtidigt noterar han att det är positivt att avtalet är på två år.

– Det gör att vi nu har vi tid på oss att, tillsammans med våra motparter, utveckla branschavtalet inom massa- och pappersindustrin i våra gemensamma arbetsgrupper, säger han.

– För oss på Industriarbetsgivarna och för våra medlemsföretag är det viktigt att vi fortsätter att öka flexibiliteten. Förtagen inom massa- och pappersindustrin går tjugofyra-sju och våra avtal måste underlätta detta, konstaterar Per Widolf.

Avtalet mellan Industriarbetsgivarna och Pappers omfattar cirka 12 000 arbetare.

Industriarbetsgivarna är arbetsgivarorganisationen för stål-, metall-, gruv-, massa-, pappers-, sågverks-, byggnadsämnes- och buteljglasindustri samt svetsmekanisk industri. Industriarbetsgivarna företräder drygt 1000 medlemsföretag med cirka 90 000 anställda.

Ny rapport: Regleringshinder och kompetensbrist hämmar industrins tillväxt13.3.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande

Basindustrins utveckling spelar en avgörande roll för att lösa Sveriges framtidsutmaningar – att stimulera ekonomin och lyckas med den gröna omställningen. Men tillväxten hämmas alltjämt av regleringshinder och en bristande kompetensförsörjning. Det visar rapporten ”Renässans för industriell utveckling 2024” av forskaren och samhällsdebattören Nima Sanandaji, som tagits fram på uppdrag av Industriarbetsgivarna.